ΠΟΔΗΛΑΣΙΑ

Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας, το όνειρο έγινε πραγματικότητα

Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας, το όνειρο έγινε πραγματικότητα
24MEDIA CREATIVE TEAM/KONSTANTINOS BADOUNAS (EUROKINISSI, NASSOS TRIANTAFYLLOU)

Η επιστροφή του ΔΕΗ International Tour of Hellas στο αγωνιστικό καλεντάρι ύστερα από μια δεκαετία, είναι γεγονός. Διαβάστε στο SPORT24 το χρονικό της αναβίωσης. Η οργανωτική επιτροπή, η ιστορία του αγώνα, ο πρεσβευτής Μαρκ Κάβεντις, η διαδρομή, τα ετάπ, οι συμμετοχές, οι φανέλες, η τηλεοπτική κάλυψη. Σήμερα (26/4) η επίσημη παρουσίαση των ομάδων και αύριο (27/4) η εκκίνηση στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Χρειάστηκε να περάσει μια ολόκληρη δεκαετία, κατά την οποία οι φίλαθλοι της ελληνικής ποδηλασίας στερήθηκαν τη σημαντικότερη διοργάνωση της χώρας μας, κυρίως εξαιτίας ανίκανων διοικήσεων που λυμαίνονταν το άθλημα αντί να το υπηρετούν, για να φτάσει επιτέλους η στιγμή της αναβίωσης του Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας, ο οποίος θα διεξαχθεί από τις 27 Απριλίου μέχρι και την 1η Μαΐου, καλύπτοντας μια συνολική διαδρομή 846,6 χιλιομέτρων, μοιρασμένη σε πέντε ετάπ, ξεκινώντας από το Ηράκλειο και καταλήγοντας στα Ιωάννινα.

Πώς όμως φτάσαμε από την πλήρη απαξίωση - και εξαφάνιση από το αγωνιστικό καλεντάρι - ενός αθλητικού γεγονότος που χάρισε στην ποδηλασία μας μεγάλες και ιστορικές στιγμές στο παρελθόν, σε μια γενικευμένη όσο και συντονισμένη προσπάθεια, έτσι ώστε να είμαστε σήμερα στην τόσο ευχάριστη θέση να μιλάμε για μια διοργάνωση, η οποία συνδυάζει τόσο το αγωνιστικό σκέλος με την παρουσία πολλών μεγάλων ομάδων από την ελίτ του αθλήματος, όσο και μια σειρά παράλληλων δράσεων, που στόχο τους έχουν την προώθηση της ποδηλασίας σε όλα τα επίπεδα;

11 Μαΐου 2021, μια ιστορική συνάντηση στο ΟΑΚΑ

Η συνάντηση στο ολυμπιακό ποδηλατοδρόμιο. Από αριστερά, Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός αθλητισμού), Βασίλης Αναστόπουλος και Μαρκ Κάβεντις (11/5/2021).
Η συνάντηση στο ολυμπιακό ποδηλατοδρόμιο. Από αριστερά, Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός αθλητισμού), Βασίλης Αναστόπουλος και Μαρκ Κάβεντις (11/5/2021). ΝΑΣΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Για να βρούμε την απάντηση, θα πρέπει να πάμε ένα χρόνο πίσω, στις 11 Μαΐου του 2021, μια ημερομηνία "ορόσημο" για το όλο εγχείρημα. Εκείνη την ημέρα, ο Βασίλης Αναστόπουλος - προπονητής της Deceuninck Quickstep - βρισκόταν στο Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο στο ΟΑΚΑ, προετοιμάζοντας τον Μαρκ Κάβεντις για τις επερχόμενες αγωνιστικές του υποχρεώσεις. Να ανοίξω εδώ μια πολύ σύντομη παρένθεση, για να πω - για όσους δεν γνωρίζουν - ότι ο Βρετανός ποδηλάτης αποτελεί έναν ζωντανό θρύλο του αθλήματος, αφού πρόκειται για τον μεγαλύτερο σπρίντερ όλων των εποχών.

Προσκεκλημένος του Αναστόπουλου στην πίστα, ήταν ο υφυπουργός αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης, ώστε να γνωρίσει από κοντά και να καλωσορίσει στη χώρα μας τον Κάβεντις. Στη διάρκεια της συνάντησης, η οποία πραγματοποιήθηκε μέσα σε εγκάρδιο κλίμα, έγινε αναφορά στο Ράλλυ Ακρόπολις, το οποίο θα επέστρεφε μετά από διετή απουσία. Ο Μαρκ είπε ότι και ο ίδιος είναι μεγάλος φαν του WRC και ρώτησε τον υφυπουργό γιατί δεν υπήρχε στην Ελλάδα, μια χώρα με τόσες όμορφες διαδρομές, τόσα ενδιαφέροντα τοπία και μνημεία, ένας ποδηλατικός γύρος.

Everesting, Ρόδος, Τατόι

Ο Λευτέρης Αυγενάκης (κέντρο) στην ποδηλατοβόλτα στο Τατόι. Αριστερά ο Γιώργος Αμυράς και δεξιά ο Σπύρος Πνευματικός (2/6/2021).
Ο Λευτέρης Αυγενάκης (κέντρο) στην ποδηλατοβόλτα στο Τατόι. Αριστερά ο Γιώργος Αμυράς και δεξιά ο Σπύρος Πνευματικός (2/6/2021). ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΛΕΣΙΔΗΣ/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ο Αυγενάκης προφανώς κράτησε αυτή την ερώτηση του Κάβεντις και τα πράγματα, από εκείνο το σημείο και μετά, εξελίχθηκαν πολύ γρήγορα. Κρατήστε εδώ ότι ο υφυπουργός δεν ήταν τελείως "νέος" σε ό,τι αφορά την ποδηλασία, αφού ένα χρόνο νωρίτερα, στις 3 Ιουνίου του 2020 (παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου), είχε παρακολουθήσει στον Υμηττό την προσπάθεια του ποδηλάτη Τάκη Ξουρή στο challenge "Everesting 10.000 m." (18 ώρες συνεχόμενης ποδηλασίας για να συμπληρωθούν 10.000 μ. υψομετρικής διαφοράς και να ξεπεραστεί το υψόμετρο του Έβερεστ, διανύοντας συνολικά πάνω από 300 χιλιόμετρα), κάτι που τον είχε εντυπωσιάσει.

Επίσης, τον Απρίλιο του 2021 είχε βρεθεί και στον Γύρο της Ρόδου, μετά από πρόσκληση του διοργανωτή, Γιώργου Λεβεντάκη. Έτσι λοιπόν, λίγες εβδομάδες μετά τη συνάντηση με τον Αναστόπουλο και τον Κάβεντις, στις 2 Ιουνίου του 2021, πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του υφυπουργού Αθλητισμού μια ποδηλατοβόλτα, στην οποία, ανάμεσα σε άλλους, συμμετείχαν ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Αμυράς, ο βουλευτής Εύβοιας Σπύρος Πνευματικός, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος (πρόεδρος της ΕΟΠ), ο Γιώργος Λεβεντάκης και φυσικά οι Βασίλης Αναστόπουλος και Τάκης Ξουρής.

Από την ανακοίνωση, στον σχεδιασμό και την υλοποίηση

Βασίλης Διαμαντόπουλος (πρόεδρος της ΕΟΠ), Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός Αθλητισμού) και Γιώργος Λεβεντάκης (πρόεδρος της Cycling Greece), στην επίσημη παρουσίαση του "ΔΕΗ Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας 2022" στο ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ (23/3/2022).
Βασίλης Διαμαντόπουλος (πρόεδρος της ΕΟΠ), Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός Αθλητισμού) και Γιώργος Λεβεντάκης (πρόεδρος της Cycling Greece), στην επίσημη παρουσίαση του "ΔΕΗ Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας 2022" στο ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ (23/3/2022). ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Η ποδηλατοβόλτα ξεκίνησε από το αεροδρόμιο του Τατοΐου και αφού οι συμμετέχοντες κάλυψαν 20 χιλιόμετρα, κατέληξαν στα βασιλικά κτήματα. Εκεί, στη είσοδο Λεύκα των πρώην βασιλικών ανακτόρων, ο Λευτέρης Αυγενάκης είπε τα εξής στους δημοσιογράφους: "Παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου και θα έπρεπε να γιορτάζουμε κάθε μέρα. Γιορτάζουμε και αγκαλιάζουμε το ποδήλατο μαζί με σπουδαίους αθλητές. Παράλληλα, ανακοινώνουμε ένα μεγάλο γεγονός, τον Ποδηλατικό Γύρο της Ελλάδας. Σας καλούμε να πάρετε το ποδήλατό σας και να προετοιμαστείτε ώστε του χρόνου τέτοιο καιρό να κάνουμε τον Γύρο της Ελλάδας, να θαυμάσουμε ποδηλατώντας τις μοναδικές ομορφιές της χώρας μας".

Στη συνέχεια δημιουργήθηκε το Cycling Greece (νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου), ο φορέας που θα αναλάμβανε τη διοργάνωση του Γύρου, με πρόεδρο τον Γιώργο Λεβεντάκη. Το Cycling Greece στελεχώθηκε με ανθρώπους σε όλα τα απαραίτητα πόστα, ώστε να ξεκινήσει ο σχεδιασμός και να προχωρήσει η υλοποίηση του project σε όλα τα επίπεδα. Ο Βασίλης Διαμαντόπουλος, πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας, υπήρξε ο "συνδετικός κρίκος" όλων, έχοντας την υψηλή επιστασία. Ο Γιώργος Λεβεντάκης, ως πρόεδρος του CG, ήταν ο βασικός υπεύθυνος σε όλη αυτή τη χρονική διαδρομή των τελευταίων μηνών, ώστε να ολοκληρωθεί με επιτυχία η οργάνωση του Γύρου.

Από αριστερά, Βασίλης Αναστόπουλος, Γιάννης Δαφούλης, Θάνος Γεωργίου και Βλαδίμηρος Πέτσας, τον περασμένο Νοέμβριο στα Ιωάννινα, στο τετραήμερο όπου βρέθηκαν στα τέσσερα ετάπ της ηπειρωτικής Ελλάδας, για την τελική χάραξη των διαδρομών.
Από αριστερά, Βασίλης Αναστόπουλος, Γιάννης Δαφούλης, Θάνος Γεωργίου και Βλαδίμηρος Πέτσας, τον περασμένο Νοέμβριο στα Ιωάννινα, στο τετραήμερο όπου βρέθηκαν στα τέσσερα ετάπ της ηπειρωτικής Ελλάδας, για την τελική χάραξη των διαδρομών. ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΦΟΥΛΗΣ

Ο Βλαδίμηρος Πέτσας, γενικός διευθυντής του αγώνα, ένας ακούραστος εργάτης που είχε την ευθύνη για τη χάραξη των διαδρομών και συνεργάστηκε με τους τοπικούς φορείς, την Τροχαία κλπ, ώστε να λυθούν όλα τα πρακτικά ζητήματα του Γύρου. Ο Βασίλης Αναστόπουλος έκανε τις επαφές με τις ομάδες του εξωτερικού και συνεργάστηκε με τον Πέτσα στην τελική χάραξη και αποτύπωση των διαδρομών. Ο Τάκης Ξουρής βοήθησε στο κομμάτι της επικοινωνίας (θα έχει και την ευθύνη της ενημέρωσης μέσα από τον αγώνα), ενώ ο Νίκος Κερερές, εκτελεστικός διευθυντής του αγώνα, ανέλαβε τις νομικές διαδικασίες και τις επαφές με τα Υπουργεία, τους Δήμους, αλλά και τα τηλεοπτικά δικαιώματα.

Ο Παύλος Αθανασούλας (γενικός διευθυντής του Ράλλυ Ακρόπολις) ήταν υπεύθυνος για το κομμάτι των χορηγιών. Ο Γιώργος Παπαζαφειρόπουλος και η εταιρεία του, Magic Bus, ανέλαβαν το marketing της διοργάνωσης, ενώ ο Ιάσονας Δανηλάτος ανέλαβε τα Social Media. Ο Θάνος Γεωργίου και ο Αλέξανδρος Κανδύλης ορίστηκαν υπεύθυνοι στις παράλληλες δράσεις που θα γίνουν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα. Όλοι αυτοί αποτέλεσαν τον βασικό πυρήνα του όλου project. Το πρώτο σχέδιο της διαδρομής παρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2021, το οποίο όμως άλλαξε αρκετές φορές στην πορεία, για να παρουσιαστεί η τελική χάραξη των πέντε ετάπ, στο τέλος του χρόνου.

Η επίσημη παρουσίαση της γαλάζιας φανέλας του ΔΕΗ International Tour of Hellas (23/3/2022). Από αριστερά, Τάκης Πουρναράκης (παρουσιαστής της εκδήλωσης), Σοφία Δήμτσα (διευθύντρια εταιρικών σχέσεων και επικοινωνίας της ΔΕΗ), Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός Αθλητισμού), Βλαδίμηρος Πέτσας (γενικός διευθυντής του αγώνα), και τέρμα δεξιά, Τάκης Ξουρής (παρουσιαστής της εκδήλωσης).
Η επίσημη παρουσίαση της γαλάζιας φανέλας του ΔΕΗ International Tour of Hellas (23/3/2022). Από αριστερά, Τάκης Πουρναράκης (παρουσιαστής της εκδήλωσης), Σοφία Δήμτσα (διευθύντρια εταιρικών σχέσεων και επικοινωνίας της ΔΕΗ), Λευτέρης Αυγενάκης (υφυπουργός Αθλητισμού), Βλαδίμηρος Πέτσας (γενικός διευθυντής του αγώνα), και τέρμα δεξιά, Τάκης Ξουρής (παρουσιαστής της εκδήλωσης). ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Να αναφέρουμε τέλος και τη Χριστίνα Αμερικάνου, επικεφαλής ενός ικανότατου Γραφείου Τύπου, το οποίο λειτούργησε υποδειγματικά όλο αυτό το χρονικό διάστημα, μεταφέροντας με συνεχή ενημέρωση τις εξελίξεις, τις ειδήσεις και όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το φίλαθλο κοινό, μέσα από ανακοινώσεις, δελτία Τύπου και μια πολύ καλά σχεδιασμένη ιστοσελίδα (hellas-tour.gr), την οποία έστησαν η Magic Bus, η e-genius και ο Γιάννης Αλυσανδράτος. Για αυτόν τον τελευταίο, θα μου επιτρέψετε να συμπληρώσω ότι η εξαιρετική δουλειά του στο επίσημο Roadbook και στο Media Guide της διοργάνωσης, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα των ποδηλατικών διοργανώσεων στο εξωτερικό.

Κάπως έτσι λοιπόν, και αφού δίπλα σε όλους τους προαναφερθέντες, εργάστηκαν πολλοί περισσότεροι ακόμα, ώστε να ετοιμαστούν τα πάντα, μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, φτάσαμε στην επίσημη παρουσίαση του Γύρου, που έγινε στις 23 Μαρτίου του 2022 σε μια όμορφη εκδήλωση στο Ολυμπιακό Ποδηλατοδρόμιο του ΟΑΚΑ, όπου παραβρέθηκαν οι διοργανωτές, εκπρόσωποι διάφορων φορέων, πρώην και νυν αθλητές, προπονητές, καθώς και οι δυο μοναδικοί Έλληνες που έχουν κατακτήσει στο παρελθόν τον Γύρο Ελλάδας, ο Κανέλλος Κανελλόπουλος και ο Βασίλης Αναστόπουλος. Χαιρετισμό απέστειλε και ο πρόεδρος της UCI (Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδηλασίας), Νταβίντ Λαπαρτιάν, καλωσορίζοντας την επιστροφή της Ελλάδας στα μεγάλα γεγονότα αγωνιστικής ποδηλασίας δρόμου.

Ο Μαρκ Κάβεντις, πρεσβευτής του ΔΕΗ International Tour of Hellas

Ο ΔΕΗ International Tour of Hellas 2022 έχει το τεράστιο προνόμιο να διαθέτει στις τάξεις του έναν ζωντανό μύθο της επαγγελματικής ποδηλασίας, τον μεγάλο Μαρκ Κάβεντις. Ο Βρετανός ποδηλάτης, πρεσβευτής του Γύρου Ελλάδας σε όλο τον κόσμο, δε χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Πρόκειται για τον κορυφαίο σπρίντερ της ιστορίας, έναν πραγματικό "Γιουσέιν Μπολτ" του αθλήματος. Το παλμαρέ του έχει τα πάντα: 52 ετάπ στους τρεις μεγάλους γύρους, 34 ετάπ στον Γύρο Γαλλίας (μοιράζεται την κορυφή με τον Έντι Μερξ), φανέλες των πόντων και στους τρεις μεγάλους γύρους, παγκόσμιο πρωτάθλημα το 2011, συνολικά 159 επαγγελματικές νίκες στον δρόμο.

Οι επιτυχίες του δε σταματούν εδώ, αφού έχει διαπρέψει και στην πίστα, όπου έχει κατακτήσει τρεις παγκόσμιους τίτλους και ένα αργυρό ολυμπιακό μετάλλιο στο Ρίο. Ο Κάβεντις επισκέφθηκε πέρυσι για πρώτη φορά την Ελλάδα (3-13 Μαΐου 2021) για να κάνει αγωνιστική προετοιμασία με τον προπονητή του στην Deceuninck Quickstep, Βασίλη Αναστόπουλο και έμεινε γοητευμένος από τη χώρα μας. Όπως γράψαμε και στην αρχή του κειμένου, ήταν εκείνος που άναψε την πρώτη σπίθα στο όνειρο της αναβίωσης του Γύρου Ελλάδας στη συνάντησή του με τον Λευτέρη Αυγενάκη, ενώ στη συνέχεια έστειλε το δικό του μήνυμα στην παγκόσμια ποδηλατική κοινότητα, μέσω του βίντεο που μπορείτε να δείτε πιο πάνω.

Μαρκ Κάβεντις και Βασίλης Αναστόπουλος, πέρυσι τον Μάιο, στην προετοιμασία του Βρετανού στην Αττική.
Μαρκ Κάβεντις και Βασίλης Αναστόπουλος, πέρυσι τον Μάιο, στην προετοιμασία του Βρετανού στην Αττική. ΝΑΣΟΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ

Βέβαια τίποτα από όλα αυτά δε θα είχε συμβεί, αν δεν είχε μεσολαβήσει ο Αναστόπουλος, που στην ουσία έκανε ένα ανεκτίμητο "δώρο" στη διοργάνωση. Η συνεργασία των δυο στην πολυνίκη ομάδα του World Tour και μια εκ των κορυφαίων στο παγκόσμιο πελοτόν, Deceuninck Quickstep (πλέον Quickstep Alpha Vinyl), σφυρηλάτησε - πέρα από την επαγγελματική σχέση - και μια δυνατή φιλία, με τον Βρετανό να αναγνωρίζει τον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε ο προπονητής του στις εκπληκτικές του εμφανίσεις πέρυσι στον Γύρο Γαλλίας με τα τέσσερα κερδισμένα ετάπ και την πράσινη φανέλα των πόντων, στο μεγαλύτερο come-back στην ιστορία της ποδηλασίας και ένα από τα πιο εντυπωσιακά σε ολόκληρο τον αθλητισμό.

Είναι προφανές λοιπόν, ότι χωρίς τη συνύπαρξη των δυο στη βελγική ομάδα, ο Κάβεντις δε θα είχε έρθει στην Ελλάδα και ίσως αυτή τη στιγμή να μη γραφόταν καν αυτό το κείμενο. Επειδή όμως η ιστορία "δημιουργείται" στην πραγματικότητα από τέτοιες μικρές στιγμές (όπως η ερώτηση του Μαρκ στον Αυγενάκη), ολόκληρη η ποδηλατική Ελλάδα (πρέπει να) νιώθει ευγνωμοσύνη για τη συνεισφορά τόσο του Αναστόπουλου, όσο και του Κάβεντις στην υπόθεση της αναβίωσης του Γύρου της χώρας μας. Με την ευκαιρία, ο Βρετανός βρίσκεται αυτές τις μέρες και πάλι στην Ελλάδα για προετοιμασία και φυσικά θα τιμήσει με την παρουσία του τον αγώνα. Για όσους θέλουν, εδώ είναι η μεγάλη συνέντευξη που είχαν παραχωρήσει πέρυσι στο SPORT24, Κάβεντις και Αναστόπουλος.

Η ιστορία του Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Ο χάρτης με τα ετάπ της πρώτης διοργάνωσης του Γύρου Ελλάδας το 1968, τότε με την ονομασία "Γύρος Επάθλου Αρχαιοτήτων".
Ο χάρτης με τα ετάπ της πρώτης διοργάνωσης του Γύρου Ελλάδας το 1968, τότε με την ονομασία "Γύρος Επάθλου Αρχαιοτήτων". ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Πριν περάσουμε στην παρουσίαση του φετινού Γύρου Ελλάδας, ας κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία αυτού του αγώνα, που μετράει περισσότερο από μισό αιώνα ζωής, αφού η πρώτη διοργάνωση έλαβε χώρα το μακρινό 1968. Ήταν εκείνη τη χρονιά, που ο Νίκος Καψοκέφαλος, πρώην αθλητής της ΑΕΚ και τότε πρόεδρος της ΠΟΕ (Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποδηλασίας, που υπαγόταν στον ΣΕΓΑΣ), αποφάσισε να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο σχέδιο, τη δημιουργία ενός ποδηλατικού γύρου στη χώρα μας. Με τη βοήθεια των ανθρώπων της ΑΕΚ, που διέθετε τη σημαντικότερη ποδηλατική ομάδα εκείνη την εποχή, ο Καψοκέφαλος παρουσίασε τον "Α' Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Επάθλου Αρχαιοτήτων", όπως ήταν η πρώτη ονομασία του αγώνα.

Ο Γύρος - με επίσημη διοργανώτρια την ΑΕΚ και υπό την εποπτεία του ΣΕΓΑΣ - ξεκίνησε στις 23 Σεπτεμβρίου του 1968 από την Αθήνα, χωρίστηκε σε επτά ετάπ (στην ουσία οκτώ, αφού το 2ο είχε δυο διαδρομές), διέτρεξε την Πελοπόννησο και τη Στερεά Ελλάδα και μετά από συνολικά 1.016 χιλιόμετρα, κατέληξε στο Παναθηναϊκό Στάδιο. Στον αγώνα υπήρχε τόσο ατομικό χρονόμετρο (41 χλμ), όσο και ομαδικό (64 χλμ), ενώ το πελοτόν πέρασε από σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας (Ολυμπία, Δελφοί, Μαραθώνας, Σούνιο κλπ). Πρώτος νικητής της γενικής αναδείχθηκε ο Δανός Γκέρχαρντ Νίλσεν.

Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος στον Γύρο Ελλάδας του 1987, όπου κατέλαβε τη δεύτερη θέση στη γενική κατάταξη. Ο Έλληνας πρωταθλητής είχε επίσης μια πρώτη θέση το 1981 και μια δεύτερη το 1986.
Ο Κανέλλος Κανελλόπουλος στον Γύρο Ελλάδας του 1987, όπου κατέλαβε τη δεύτερη θέση στη γενική κατάταξη. Ο Έλληνας πρωταθλητής είχε επίσης μια πρώτη θέση το 1981 και μια δεύτερη το 1986. ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Παρά την επιτυχία της πρώτης διοργάνωσης, για τα επόμενα 12 χρόνια, ο Γύρος Ελλάδας απουσίασε εντελώς από το αγωνιστικό καλεντάρι. Στο μεταξύ, το 1973, καταργήθηκε η ΠΟΕ, η Ομοσπονδία Ποδηλασίας ανεξαρτητοποιήθηκε από τον ΣΕΓΑΣ και ιδρύθηκε η αυτόνομη ΕΟΠ. Τελικά, ο Γύρος έκανε την επανεμφάνισή του το 1981, ξανά ως "Έπαθλο Αρχαιοτήτων", με τριπλό ελληνικό θρίαμβο, αφού ο Κανέλλος Κανελλόπουλος του Π.Ο. Πατρών κατέλαβε την 1η θέση της γενικής και στο τελικό βάθρο τον πλαισίωσαν δυο ακόμα Έλληνες αθλητές, αμφότεροι του Παναθηναϊκού, οι Βαγγέλης Παπαδάκης και Ηλίας Κελεσίδης. Επίσης, ο Στέλιος Βάσκος της ΑΕΚ έγινε ο πρώτος Έλληνας αθλητής που κέρδισε ετάπ (το 5ο της διοργάνωσης).

Το 1983 ο αγώνας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως "Διεθνής Γύρος Ελλάδας" και οι σημαντικότερες στιγμές του σε ό,τι αφορά την ελληνική εκπροσώπηση, ήταν οι δυο συνεχόμενες δεύτερες θέσεις που κατέκτησε στη γενική ο Κανέλλος Κανελλόπουλος το 1986 και το 1987, όπου κέρδισε και ένα ετάπ. Στη δεκαετία του '80 κυριάρχησαν Σοβιετικοί και Γερμανοί ποδηλάτες. Από το 1990 μέχρι και το 1997, η διοργάνωση σταμάτησε και πάλι, κυρίως λόγω έλλειψης οικονομικής στήριξης και φίλαθλου ενδιαφέροντος. Μετά από μια σύντομη παρένθεση το 1998, όπου ο Βασίλης Αναστόπουλος κατέκτησε ένα ετάπ, ο Γύρος απουσίασε για μια ακόμα τριετία (1999-2001) και επανήλθε το 2002.

Τελευταίο ετάπ του Γύρου Ελλάδας το 2003 στη Μεγαλόπολη και ο νικητής γνωρίζει την αποθέωση από τους συντοπίτες του. Ο Βασίλης Αναστόπουλος είναι ο δεύτερος - και τελευταίος μέχρι σήμερα - Έλληνας ποδηλάτης που έχει κερδίσει τη γενική κατάταξη στον συγκεκριμένο αγώνα.
Τελευταίο ετάπ του Γύρου Ελλάδας το 2003 στη Μεγαλόπολη και ο νικητής γνωρίζει την αποθέωση από τους συντοπίτες του. Ο Βασίλης Αναστόπουλος είναι ο δεύτερος - και τελευταίος μέχρι σήμερα - Έλληνας ποδηλάτης που έχει κερδίσει τη γενική κατάταξη στον συγκεκριμένο αγώνα. ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Στη διοργάνωση του 2002, στην πρώτη του χρονιά στην αυστριακή Volksbank, ο Αναστόπουλος πρόσθεσε ακόμα δυο κερδισμένα ετάπ στο παλμαρέ του, όμως έναν χρόνο αργότερα, το 2003, ήρθαν τα ακόμα πιο σπουδαία, όταν ο Έλληνας πρωταθλητής ήρθε πρώτος στη γενική (παίρνοντας και ένα ετάπ, το 4ο συνολικά στις παρουσίες του στον συγκεκριμένο αγώνα), γνωρίζοντας μάλιστα την αποθέωση από τους συντοπίτες του την τελευταία ημέρα του Γύρου, αφού ο αγώνας ολοκληρώθηκε στη γενέτειρά του, Μεγαλόπολη. Ο Αναστόπουλος είναι και ο μοναδικός αθλητής που έχει κατακτήσει μέχρι σήμερα τη γαλάζια φανέλα της γενικής (όταν νίκησε ο Κανελλόπουλος, το χρώμα της ήταν κίτρινο).

Την επόμενη τριετία (2004-2006), το πιο αξιοσημείωτο γεγονός ήταν η νίκη σε ετάπ στη διοργάνωση του 2005 από τον Αντώνη Δεληγιάννη. Από το 2007 μέχρι και το 2010 είχαμε μια ακόμα παύση του Γύρου, για να φτάσουμε έτσι στις δυο τελευταίες χρονιές που έκανε την επανεμφάνισή του στο καλεντάρι, το 2011 και το 2012. Σε αυτή τη διετία, μεγάλος πρωταγωνιστής για τα ελληνικά χρώματα ήταν ο Γιάννης Ταμουρίδης της SP Tableware, ο οποίος ανέβηκε στη 2η θέση του βάθρου το 2011 και στην 3η το 2012. Το 2011 - όπου κέρδισε και ένα ετάπ - βρέθηκε πολύ κοντά στο να κατακτήσει τη γαλάζια φανέλα της γενικής, όμως μια πτώση που προκλήθηκε από τον Γερμανό Νικίας Αρντ λίγο πριν τον τερματισμό στους Δελφούς, του στέρησε την πρώτη θέση. Να θυμίσουμε εδώ ότι ο "Ταμούρ" είχε κερδίσει και ένα ετάπ στον Γύρο Ελλάδας του 2002.

Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2011. Ο Γιάννης Ταμουρίδης περνάει τη γραμμή του τερματισμού στους Δελφούς, μετά την πτώση που είχε λίγα μέτρα πριν και την οποία είχε προκαλέσει ο Γερμανός Νικίας Αρντ. Ο Έλληνας αθλητής θα είχε κερδίσει τον αγώνα εκείνη τη χρονιά, αλλά λόγω της πτώσης, περιορίστηκε τελικά στη δεύτερη θέση της γενικής.
Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2011. Ο Γιάννης Ταμουρίδης περνάει τη γραμμή του τερματισμού στους Δελφούς, μετά την πτώση που είχε λίγα μέτρα πριν και την οποία είχε προκαλέσει ο Γερμανός Νικίας Αρντ. Ο Έλληνας αθλητής θα είχε κερδίσει τον αγώνα εκείνη τη χρονιά, αλλά λόγω της πτώσης, περιορίστηκε τελικά στη δεύτερη θέση της γενικής. ΑΡΧΕΙΟ HELLAS-TOUR.GR

Στη διοργάνωση του 2012 είχαμε και την τελευταία μέχρι σήμερα ελληνική νίκη σε ετάπ, από τον Περικλή Ηλία. Συνολικά, οι Έλληνες αθλητές έχουν κατακτήσει εννέα νίκες σε ετάπ του Γύρου Ελλάδας, δέκα αν συνυπολογίσουμε και τις χρονιές που ο αγώνας ονομαζόταν 'Έπαθλο Αρχαιοτήτων". Αναλυτικά είναι οι εξής:

- Στέλιος Βάσκος, 1 ετάπ: 1981
- Κανέλλος Κανελλόπουλος, 1 ετάπ: 1987
- Βασίλης Αναστόπουλος, 4 ετάπ: 1998, 2002 (2), 2003
- Αντώνης Δεληγιάννης, 1 ετάπ: 2005
- Γιάννης Ταμουρίδης, 2 ετάπ: 2002, 2011
- Περικλής Ηλίας, 1 ετάπ: 2012

Επίσης, οι Έλληνες αθλητές έχουν πέντε παρουσίες σε τελικά βάθρα (γενική κατάταξη), οκτώ αν συνυπολογίσουμε και τις χρονιές που ο αγώνας ονομαζόταν "Έπαθλο Αρχαιοτήτων". Ας τις θυμηθούμε:

- Κανέλλος Κανελλόπουλος, 3 παρουσίες: 1981 (1ος), 1986 (2ος), 1987 (2ος)
- Βαγγέλης Παπαδάκης, 1 παρουσία: 1981 (2ος)
- Ηλίας Κελεσίδης, 1 παρουσία: 1981 (3ος)
- Βασίλης Αναστόπουλος, 1 παρουσία: 2003 (1ος)
- Γιάννης Ταμουρίδης, 2 παρουσίες: 2011 (2ος), 2012 (3ος)

Τα βάθρα των νικητών στους προηγούμενους 17 Ποδηλατικούς Γύρους Ελλάδας.
Τα βάθρα των νικητών στους προηγούμενους 17 Ποδηλατικούς Γύρους Ελλάδας. ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Ολοκληρώνοντας αυτή τη σύντομη αναδρομή στην ιστορία του Γύρου Ελλάδας, στον πίνακα μπορείτε να δείτε όλους τους νικητές, αλλά και τα τελικά βάθρα στις 17 προηγούμενες διοργανώσεις του αγώνα. Υπενθυμίζουμε ότι οι τρεις πρώτες διοργανώσεις αφορούν το "Έπαθλο Αρχαιοτήτων", ενώ από το 1983 και μετά έχουμε τον "Διεθνή Γύρο Ελλάδας". Συνολικά, οι Σοβιετικοί/Ρώσοι και οι Γερμανοί αθλητές, έχουν κατακτήσει από τέσσερις νίκες στη γενική. Και περνάμε αμέσως στην παρουσίαση του φετινού αγώνα και των πέντε ετάπ του "ΔΕΗ International Tour of Hellas 2022".

ΔΕΗ International Tour of Hellas 2022

Ο χάρτης με τα πέντε ετάπ του Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας.
Ο χάρτης με τα πέντε ετάπ του Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας. ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Ξεκινάμε με την παρουσίαση του φετινού γύρου, ο οποίος είναι αγώνας 2.1 του Europe Tour της UCI στην κατηγορία Elite Men, ανήκει δηλαδή στο ευρωπαϊκό καλεντάρι αγώνων της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας. Αποτελείται από πέντε ετάπ και η συνολική διαδρομή καλύπτει 846,6 χιλιόμετρα (11.754 μ. υψομετρικής διαφοράς). Υπάρχουν 10 σπριντ ανάβασης (δυο σε κάθε ετάπ), που χωρίζονται ως εξής: δυο 1ης κατηγορίας, έξι 2ης κατηγορίας και δυο 3ης κατηγορίας. Επίσης, υπάρχουν 11 ενδιάμεσα σπριντ ευθείας, δυο σε κάθε ετάπ, εκτός από το 4ο, στο οποίο υπάρχουν τρία. Ο Γύρος θα ξεκινήσει από την Κρήτη και στη συνέχεια θα κινηθεί στην Αττική, τη Στερεά Ελλάδα, τη Θεσσαλία και την Ήπειρο. Ας περάσουμε να δούμε αναλυτικά τα πέντε ετάπ.

1ο ετάπ: Ηράκλειο - Χανιά, 179 χλμ (27/4)

Ο χάρτης του 1ου ετάπ, από το Ηράκλειο στα Χανιά (27/4/2022).
Ο χάρτης του 1ου ετάπ, από το Ηράκλειο στα Χανιά (27/4/2022). ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Ο ΔΕΗ Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας θα ξεκινήσει την Τετάρτη 27 Απριλίου από το Ηράκλειο της Κρήτης. Η εκκίνηση (10:45) θα δοθεί μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο (Λίντο), στη δυτική πλευρά της πόλης και οι αθλητές θα καλύψουν συνολικά 179 χιλιόμετρα (πρόκειται για το μεγαλύτερο σε απόσταση ετάπ της διοργάνωσης), με 3.478 μ. υψομετρικής διαφοράς. Η διαδρομή κινείται αρχικά νότια, προς την πεδιάδα της Μεσσαράς και κατόπιν στις παρυφές του Ψηλορείτη, στη συνέχεια βόρεια με κατεύθυνση το Ρέθυμνο και μετά δυτικά, από το βόρειο μέρος του νησιού, προς τα Χανιά, όπου βρίσκεται ο τερματισμός (έξω από τα Νεώρια, στο Παλιό Λιμάνι της πόλης). Πρόκειται για ένα απαιτητικό ετάπ, με συνεχόμενα πάνω-κάτω και πολλές παγίδες για το πελοτόν. Οι δυο βαθμολογούμενες ανηφόρες (αμφότερες 2ης κατηγορίας) βρίσκονται στην αρχή της διαδρομής, όμως ακολουθούν αρκετές ακόμα αναβάσεις μέχρι και λίγο πριν τον τερματισμό στα Χανιά.

2ο ετάπ: Αθήνα - Ιτέα, 165 χλμ (28/4)

Ο χάρτης του 2ου ετάπ, από την Αθήνα στην Ιτέα (28/4/2022).
Ο χάρτης του 2ου ετάπ, από την Αθήνα στην Ιτέα (28/4/2022). ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Το δεύτερο ετάπ θα ξεκινήσει την Πέμπτη 28 Απριλίου από την Αθήνα και θα τερματίσει στην Ιτέα, μετά από 165 χιλιόμετρα (1.819 μ. υψομετρικής διαφοράς). Η εκκίνηση (12:00) θα δοθεί στον Τοίχο των Εθνών, στον περιβάλλοντα χώρο του ΟΑΚΑ, όπου θα φιλοξενηθεί και το ΔΕΗ Bike Festival, η σημαντικότερη παράλληλη εκδήλωση του φετινού Γύρου, με μια σειρά από δραστηριότητες που απευθύνονται σε μικρούς και μεγάλους. Το πελοτόν θα κινηθεί δυτικά με κατεύθυνση τη Φυλή, την πρώτη ανηφορική δυσκολία της ημέρας (2ης κατ.). Μετά από αρκετά κατηφορικά χιλιόμετρα, οι αθλητές θα φτάσουν - σε επίπεδο τερέν πλέον - στη Θήβα και στη συνέχεια στη Λειβαδιά και το Δίστομο. Από εκεί, ο δρόμος θα αρχίσει να ανηφορίζει και πάλι, με το 2ης κατηγορίας σπριντ ανάβασης στη Δεσφίνα. Θα ακολουθήσει μια εντυπωσιακή κατηφόρα και ο τερματισμός στο λιμάνι της Ιτέας.

3ο ετάπ: Δελφοί - Καρδίτσα, 171,6 χλμ (29/4)

Ο χάρτης του 3ου ετάπ, από τους Δελφούς στην Καρδίτσα (29/4/2022).
Ο χάρτης του 3ου ετάπ, από τους Δελφούς στην Καρδίτσα (29/4/2022). ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Το τρίτο ετάπ θα ξεκινήσει την Παρασκευή 29 Απριλίου από τον "ομφαλό της γης", τους Δελφούς και θα τερματίσει στην Καρδίτσα, μετά από 171,6 χιλιόμετρα (2.232 μ. υψομετρικής διαφοράς). Η εκκίνηση (11:30) θα δοθεί έξω από το μουσείο των Δελφών, το πελοτόν θα κατευθυνθεί αρχικά προς τα βόρεια, θα περάσει την Άμφισσα και θα συναντήσει την πρώτη ανηφόρα της ημέρας, τους 2ης κατηγορίας Βωξίτες στον Παρνασσό. Θα ακολουθήσει η Γραβιά, ανηφορικό τερέν και κατηφόρα μέχρι τη Λαμία, όπου η κατεύθυνση θα αλλάξει και θα γίνει βορειοδυτική, πρώτα προς το Λιανοκλάδι και κατόπιν στο 2ης κατηγορίας Τρίλοφο. Ήδη μέσα στη Θεσσαλία, οι αθλητές θα αρχίσουν να κατεβαίνουν με τελικό προορισμό την Καρδίτσα και τη μεγάλη ευθεία τερματισμού έξω από το Δημοτικό Στάδιο της πόλης.

4ο ετάπ: Καρδίτσα - Λάρισα, 176,5 χλμ (30/4)

Ο χάρτης του 4ου ετάπ, από την Καρδίτσα στη Λάρισα (30/4/2022).
Ο χάρτης του 4ου ετάπ, από την Καρδίτσα στη Λάρισα (30/4/2022). ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Το τέταρτο ετάπ θα ξεκινήσει το Σάββατο 30 Απριλίου από την Καρδίτσα και θα τερματίσει στη Λάρισα, μετά από 176,5 χιλιόμετρα (1.437 μ. υψομετρικής διαφοράς). Αμέσως μετά την εκκίνηση (11:30) και με νοτιοδυτική κατεύθυνση, ο δρόμος θα αρχίσει να ανηφορίζει και οι αθλητές θα συναντήσουν το πρώτο σπριντ ανάβασης 1ης κατηγορίας της φετινής διοργάνωσης (21 χλμ στο 3.5%), στο μαγευτικό τοπίο της Λίμνης Πλαστήρα. Στη συνέχεια, το πελοτόν θα κάνει αναστροφή και θα ακολουθήσει πορεία προς τα βορειοανατολικά, σε εντελώς επίπεδο τερέν που θα διακοπεί μόνο από τον 3ης κατηγορίας Προφήτη Ηλία. Από εκεί και μετά, οι αθλητές θα στρίψουν δεξιά και θα κατευθυνθούν - και πάλι σε επίπεδο τερέν - στη Λάρισα, θα περάσουν για πρώτη φορά από τη γραμμή του τερματισμού, θα κάνουν έναν κύκλο και το ετάπ θα ολοκληρωθεί μπροστά από το άγαλμα του Ιπποκράτη, στο Πάρκο Αλκαζάρ.

5ο ετάπ: Καλαμπάκα - Ιωάννινα, 154,5 χλμ (1/5)

Ο χάρτης του 5ου ετάπ, από την Καλαμπάκα στα Ιωάννινα (1/5/2022).
Ο χάρτης του 5ου ετάπ, από την Καλαμπάκα στα Ιωάννινα (1/5/2022). ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Το πέμπτο και τελευταίο ετάπ του Γύρου, το "βασιλικό" της φετινής διοργάνωσης, θα ξεκινήσει την Κυριακή 1η Μαΐου από την Καλαμπάκα και θα τερματίσει στα Ιωάννινα, μετά από 154,5 χιλιόμετρα (2.788 μ. υψομετρικής διαφοράς). Είναι το μικρότερο σε απόσταση, αλλά και το πιο δύσκολο από όλα, ένα ετάπ στο οποίο δεν είναι καθόλου απίθανο να κριθεί ο νικητής, αλλά και να έχουμε ανατροπές στη γενική. Η εκκίνηση (10:00) θα είναι άκρως εντυπωσιακή, αφού το πελοτόν θα κάνει έναν κύκλο γύρω από τα Μετέωρα, θα περάσει και πάλι από την Καλαμπάκα και στη συνέχεια θα κατευθυνθεί δυτικά, προς την οροσειρά της Πίνδου, για να συναντήσει το πέρασμα της Κατάρας, την πιο δύσκολη ανάβαση της διοργάνωσης (1ης κατηγορίας, 18,4 χλμ στο 5.3%) στο μεγαλύτερο υψόμετρο του φετινού Γύρου (1.693 μ.). Από εκεί, οι αθλητές θα κατηφορίσουν προς το Μέτσοβο έχοντας μπροστά τους τα Τζουμέρκα και θα φτάσουν στα Γιάννενα, για να τερματίσουν στην Ακτή Μιαούλη με φόντο το κάστρο και το νησί της λίμνης Παμβώτιδας. Θα ακολουθήσουν οι απονομές στους νικητές και θα ολοκληρωθεί ο ποδηλατικός γύρος Ελλάδας.

Οι ομάδες του Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Οι 20 ομάδες που παίρνουν μέρος στον Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας.
Οι 20 ομάδες που παίρνουν μέρος στον Διεθνή Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας. ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Είκοσι είναι συνολικά οι ομάδες που θα πάρουν μέρος στον Ποδηλατικό Γύρο Ελλάδας. Η κάθε μια από αυτές θα μπορεί να έχει στη σύνθεσή της μέχρι επτά αθλητές. Θα τις χωρίσουμε σε πέντε υποκατηγορίες. Στην πρώτη, έχουμε την Trek Segafredo, που είναι η μοναδική ομάδα World Tour, δηλαδή από την ανώτατη κατηγορία της UCI. Ακολουθούν 5 UCI Pro ομάδες, δηλαδή από τη δεύτερη τη τάξει κατηγορία της UCI. Εδώ να πούμε ότι οι Pro ομάδες αρχικά ήταν επτά, αλλά η άδεια της Gazprom-RusVelo ανακλήθηκε από την UCI (λόγω των κυρώσεων από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία), ενώ η Bardiani CSF ακύρωσε πριν λίγες μέρες τη συμμετοχή της, λόγω των πολλών κρουσμάτων Covid-19 στους αθλητές της. Πάντως, έτσι κι αλλιώς, η παρουσία μιας World Tour ομάδας και πέντε ακόμα Pro στον Γύρο, αποτελεί από μόνη της μεγάλη επιτυχία για τη διοργάνωση. Στη συνέχεια έχουμε 11 Continental ομάδες (η τρίτη κατηγορία της UCI), καθώς και μια UCI Cyclo Cross Pro ομάδα. Την εικοσάδα συμπληρώνουν οι Εθνικές ομάδες της Ελλάδας και της Κύπρου. Ας τις δούμε αναλυτικά:

01. Trek Segafredo (ΗΠΑ)
---------------------------------------
02. Bingoal Pauwels Sauces WB (Βέλγιο)
03. Cajarural Seguros RGA (Ισπανία)
04. Drone Hopper Androni Giocattoli (Ιταλία)
05. Human Powered Health (ΗΠΑ)
06. Novo Nordisk (ΗΠΑ)
---------------------------------------
07. Allinq Continental Cycling Team (Ολλανδία)
08. Astana Qazakstan Development Team (Καζακστάν)
09. BHS-PL Beton Bornholm (Δανία)
10. Dukla Banska Bystrica (Σλοβακία)
11. Equities Black Spoke Pro Cycling (Νέα Ζηλανδία)
12. Giotti Victoria Savini Due (Ρουμανία)
13. MG.K VIS Colors for Peace VPM (Ιταλία)
14. Tarteletto Isorex (Βέλγιο)
15. Team Coop (Νορβηγία)
16. Terengganu Polygon Cycling Team (Μαλαισία)
17. X-Speed United (Καναδάς)
----------------------------------------
18. Cross Team Legendre
(Γαλλία)
----------------------------------------
19. Εθνική Ελλάδας
(Ελλάδα)
20. Εθνική Κύπρου (Κύπρος)

Πριν κλείσουμε αυτή την ενότητα, να δούμε τις συνθέσεις των Εθνικών Ομάδων Ελλάδας και Κύπρου.

Εθνική Ελλάδας (προπονητής: Στέφανος Λυραντωνάκης)
- Νικηφόρος Αρβανίτου
- Νίκος Δράκος
- Περικλής Ηλίας
- Χαράλαμπος Καστραντάς
- Πολυχρόνης Τζωρτζάκης
- Παναγιώτης Χριστόπουλος
- Δημήτρης Χριστάκος

Εθνική Κύπρου (προπονητής: Ανέστης Κουρμπέτης)
- Αλέξανδρος Αγρότης
- Σταύρος Θεοφάνους
- Κώστας Θυμίδης
- Ανδρέας Μιλτιάδης
- Κώστας Παυλίδης
- Χρήστος Φιλοκύπρου

Οι τέσσερις φανέλες του Διεθνούς Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Οι τέσσερις φανέλες του ΔΕΗ International Tour of Hellas.
Οι τέσσερις φανέλες του ΔΕΗ International Tour of Hellas. ΕΠΙΣΗΜΟ ROADBOOK ΤΗΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

- Γενική Κατάταξη (γαλάζια φανέλα): Πρόκειται για τη σημαντικότερη κατάταξη στον αγώνα. Στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη γενική κατάταξη. Από εκεί και μετά προστίθεται σε κάθε αθλητή ο χρόνος του ετάπ κάθε ημέρας και βγαίνει η ανάλογη προσωρινή γενική κατάταξη. Ο αθλητής που βρίσκεται στην πρώτη θέση, φοράει στη διάρκεια του αγώνα τη γαλάζια φανέλα για να μπορούν να τον ξεχωρίζουν οι υπόλοιποι, αλλά και οι θεατές. Την τελευταία ημέρα του γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα πέντε ετάπ, θα είναι και ο μεγάλος νικητής. Εδώ να συμπληρώσουμε ότι σε κάθε ενδιάμεσο σπριντ ευθείας και σε κάθε τερματισμό, θα δίνονται μπόνους δευτερόλεπτα στους τρεις πρώτους αθλητές, 3", 2" και 1" αντίστοιχα.

- Βαθμολογία Βουνών (πορτοκαλί φανέλα): Για να προκύψει ο νικητής σε αυτή την κατηγορία, υπολογίζονται οι πόντοι που δίνονται στους ποδηλάτες μόλις περάσουν την κορυφή ενός βουνού, το λεγόμενο σπριντ ανάβασης. Οι πόντοι ποικίλλουν ανάλογα με τη δυσκολία της ανηφόρας. Έτσι στον Γύρο Ελλάδας, τα βουνά χωρίζονται σε τρεις τέτοιες κατηγορίες. Αρχίζοντας από τα πιο εύκολα και αυξάνοντας τον βαθμό δυσκολίας, έχουμε τα βουνά της τρίτης κατηγορίας, της δεύτερης και της πρώτης. Κάθε μέρα, ο αθλητής που προηγείται σε αυτή τη βαθμολογία, φοράει την πορτοκαλί φανέλα. Όποιος αθλητής έχει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, αναδεικνύεται ως ο κορυφαίος αναβάτης της διοργάνωσης. Στα σπριντ ανάβασης 1ης κατηγορίας βαθμολογούνται οι έξι πρώτοι (10, 8, 6, 4, 2, 1 βαθμοί), στα 2ης οι τέσσερις πρώτοι (6, 4, 2, 1 βαθμοί) και στα 3ης οι τρεις πρώτοι (3, 2, 1 βαθμοί).

- Βαθμολογία Πόντων (κόκκινη φανέλα): Αυτή η βαθμολογία έχει να κάνει με τους πόντους που κερδίζουν οι αθλητές στα ενδιάμεσο σπριντ ευθείας (δυο σε κάθε ετάπ, εκτός από το 4ο, όπου υπάρχουν τρία) και στον τερματισμό. Κάθε ενδιάμεσο σπριντ ευθείας δίνει βαθμούς στους τρεις πρώτους (3, 2, 1). Σε κάθε τερματισμό, βαθμολογούνται επίσης οι τρεις πρώτοι (3, 2, 1 βαθμοί). Κάθε μέρα, ο αθλητής που προηγείται σε αυτή τη βαθμολογία, φοράει την κόκκινη φανέλα. Όποιος αθλητής έχει συγκεντρώσει τους περισσότερους πόντους στο τέλος του Γύρου, κερδίζει την πρωτιά στη συγκεκριμένη βαθμολογία.

- Κατάταξη Καλύτερου Νέου Αθλητή (λευκή φανέλα): Πρόκειται για τη γενική κατάταξη που λαμβάνει υπόψη της μόνο τους χρόνους από όσους ποδηλάτες είναι κάτω των 23 ετών την 1η Ιανουαρίου της χρονιάς που διεξάγεται ο Γύρος (δηλαδή γεννημένοι μετά την 1η Ιανουαρίου του 1999). Όπως και στην κατάταξη της γαλάζιας φανέλας, έτσι και εδώ, στο τέλος του πρώτου ετάπ βγαίνει η πρώτη κατάταξη, με τον καλύτερο νέο αθλητή, αυτόν δηλαδή που έχει τον μικρότερο χρόνο, να φοράει τη λευκή φανέλα. Την τελευταία ημέρα του Γύρου, ο ποδηλάτης που θα έχει τον μικρότερο συνολικό χρόνο στα πέντε ετάπ, θα είναι και ο νικητής στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Η τηλεοπτική κάλυψη του ΔΕΗ Ποδηλατικού Γύρου Ελλάδας

Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2003. Το πελοτόν μπροστά στο Παναθηναϊκό Στάδιο (3/4/2003).
Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας 2003. Το πελοτόν μπροστά στο Παναθηναϊκό Στάδιο (3/4/2003). EUROKINISSI

Ο ΔΕΗ Διεθνής Ποδηλατικός Γύρος Ελλάδας θα έχει παγκόσμια τηλεοπτική κάλυψη, με τις εικόνες της χώρας μας και του αγώνα να προβάλλονται και στις πέντε ηπείρους. Περισσότερα από 45 τηλεοπτικά κανάλια έχουν αγοράσει τα δικαιώματα από την τηλεοπτική παραγωγή της Eurovision και τα πέντε ετάπ θα μεταδοθούν σε πάνω από 150 χώρες σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα θα έχουμε τριπλή κάλυψη του αγώνα, μέσω της ΕΡΤ, του Alpha και του Eurosport.

- Η ΕΡΤ Sports θα μεταδίδει ζωντανά τα τελευταία 90 λεπτά από κάθε ετάπ.

- Ο Alpha θα προβάλλει κάθε βράδυ ημίωρη ανασκόπηση για κάθε ετάπ σε περιγραφή και σχολιασμό του Βασίλη Αναστόπουλου. Επίσης το κανάλι θα μεταδώσει ανασκόπηση όλου του Γύρου, διάρκειας 54 λεπτών, μετά την ολοκλήρωση της διοργάνωσης.

- Το Eurosport θα έχει καθημερινά ημίωρη ανασκόπηση του κάθε ετάπ, ενώ μια εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση του Γύρου, θα μεταδώσει και μια ειδική εκπομπή-αφιέρωμα στον αγώνα.

* Πριν δέκα χρόνια, τον Απρίλιο του 2012, έφυγε από τη ζωή ο Σπύρος Παπαγιάννης, ποδηλάτης, δημοσιογράφος και σχολιαστής του Eurosport, που αγάπησε και υπηρέτησε το άθλημα από κάθε πιθανό πόστο. Αν ζούσε, είμαι σίγουρος ότι θα είχε αφοσιωθεί ψυχή τε και σώματι στη φετινή διοργάνωση. Επιτρέψτε μου λοιπόν να αφιερώσω το σημερινό κείμενο στη μνήμη του.

* Πηγές: hellas-tour.gr, wikipedia, procyclingstats.com

* Τρισδιάστατη ψηφιακή αναπάρασταση της διαδρομής του Γύρου Ελλάδας.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ