Παναθηναϊκός AKTOR – Μπάγερν: Οι 40 πόντοι που πρόσφερε ο Ναν, ο σταθερός Γκραντ και το γύρισμα του διακόπτη στην άμυνα

Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του Παναθηναϊκού AKTOR επι της Μπάγερν για την 1η αγωνιστική της EuroLeague. Το ξέσπασμα του Ναν, η ηρεμία του Γκραντ και η αλλαγή έντασης στην άμυνα στο 2ο μέρος.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έκανε αυτό που έπρεπε κόντρα στην Μπάγερν, έπαιξε όσο χρειάστηκε και πήρε την νίκη με 87-79 για την 1η αγωνιστική της EuroLeague.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat τη νίκη των “πράσινων”.
Το – συνηθισμένο – ξέσπαμα του Ναν, ο ήρεμος Γκραντ και οι βοήθειες από όλους
Ο Παναθηναϊκός AKTOR μπήκε στο παρκέ ξέροντας ότι είναι ανώτερος, αλλά και ότι… ψάχνεται, αφού είχε σημαντικές απουσίες κατά την διάρκεια της προετοιμασίας του. Αυτό έφερε ένα – αναμενόμενο – ασταθές ξεκίνημα, με την Μπάγερν των πολλών αυτοματισμών να βρίσκει κενά στην άμυνα του “τριφυλλιού” και να μένει κοντά στο σκορ. Ο Παναθηναϊκός AKTOR, όμως, είδε – όπως βλέπει σταθερά εδώ και δύο χρόνια – δύο παίκτες του να τον κουβαλάνε, ο καθένας με τον τρόπο του: Τον Κέντρικ Ναν και τον Τζέριαν Γκραντ.
Ο Ναν έκανε αυτά που σε μεγάλο βαθμό κάνει σχεδόν πάντα: Κουβάλησε τον Παναθηναϊκό AKTOR τόσο εκτελεστικά, όσο και δημιουργικά, αφού – όπως σταδιακά ξεκίνησε πέρυσι – διάβασε σωστά το παιχνίδι και τελείωσε το ματς με 21 πόντους και 10 ασίστ (που έδωσαν άλλους 19 πόντους στους “πράσινους”, άρα ήταν υπεύθυνος για 40 από τους 87 πόντους της ομάδας του) σε 34 λεπτά συμμετοχής, ενώ είχε και ένα ξέσπασμα, που κλείδωσε τη νίκη.
Η ικανότητα του Αμερικανού γκαρντ στο ένας με έναν είναι μοναδική, ενώ από την στιγμή που πλέον πασάρει καλύτερα απελευθερώνονται και οι ψηλοί της ομάδας, κάτι που φαίνεται από την παραγωγική βραδιά του Ομέρ Γιούρτσεβεν (14 πόντοι σε 20 λεπτά συμμετοχής). Ο άλλος παίκτης που καθόρισε τις ισορροπίες, ήταν – στο δεύτερο μέρος, αφού στο πρώτο δεν έκανε αισθητή την παρουσία του – ο Τζέριαν Γκραντ.
Ο Αμερικανός γκαρντ έπαιξε τον δικό του – πιο αθόρυβο σε σχέση με τον Ναν- ρόλο, τελειώνοντας το ματς με 10 πόντους (όλους στο 2ο μέρος) και 5 ασίστ (που έδωσαν άλλους 10 πόντους στην ομάδα του) σε 24 λεπτά συμμετοχής. Το εντυπωσιακό του νούμερο ωστόσο είναι άλλο: Σύμφωνα με το Hudl Instat, με αυτόν στο παρκέ ο Παναθηναϊκός AKTOR δεχόταν μόλις 0.66 πόντους ανά κατοχή. Με αυτόν στον πάγκο δεχόταν 1.09 πόντους ανά κατοχή! Η επιρροή του Γκραντ και στις δύο πλευρές του παρκέ βέβαια δεν είναι κάτι καινούριο. Η χθεσινή του παρουσία ήταν όμως μία υπενθύμιση του πόσο σημαντικός είναι για το “τριφύλλι”.
Πέρα από τους δύο Αμερικανούς, βέβαια, ο Παναθηναϊκός AKTOR πήρε – στην επίθεση – πράγματα και από άλλους παίκτες, με πρώτο τον Νίκο Ρογκαβόπουλο (15 πόντοι), ενώ θετικός ήταν και ο Αλέξανδρος Σαμοντούροβ (6 πόντοι, 2 ριμπάουντ, 2 ασίστ, 1 κόψιμο σε 11 λεπτά). Ήταν οι δύο Αμερικανοί όμως που καθόρισαν τις εξελίξεις.
Όταν γύρισε το τσιπάκι στην άμυνα, τελείωσε και το παιχνίδι
Ο Παναθηναϊκός AKTOR είδε την Μπάγερν να του δημιουργεί θέματα στην πίσω πλευρά του παρκέ Οι Βαυαροί παίζουν γρήγορα σε καταστάσεις μισού γηπέδου και αυτό δυσκολεύει τις ομάδες. Οι “πράσινοι” φάνηκαν να έχουν θέματα στο πρώτο μέρος, ειδικά σε κατάσταση Pick and Roll, όπου είτε δέχονταν άμεσα καλάθι από τον ψηλό που ρόλαρε μετά το σκριν, είτε έβλεπαν έναν παίκτη της Μπάγερν να βρίσκει σουτ. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Γιόβιτς θέλει να παίξει Pick and Roll με τον Γκέιμπριελ, ενώ ο Τζέσαπ παίρνει σκριν από τον Γκιφάι. Όλη ρακέτα του Παναθηναϊκού AKTOR είναι άδεια. Ο Χολμς είναι σε λάθος θέση για να αμυνθεί, ο Ναν έχει στρέψει λάθος το σώμα του στον Γιόβιτς, ο Σορτς δεν κοιτάζει την μπάλα, ενώ ο Μήτογλου πρέπει να είναι έτοιμος για βοήθεια.
Ο Γκέιμπριελ κάνει slip το σκριν (κοινώς, δεν το κάνει) και ρολάρει στην άδεια ρακέτα του Παναθηναϊκού AKTOR. Σχεδόν όλοι οι παίκτες των “πράσινων” είναι σε λάθος θέση.
Ο Γκέιμπριελ καρφώνει στο καλάθι.
Σε αυτή την άμυνα του Παναθηναϊκού AKTOR πήγαν όλα λάθος. Οι “πράσινοι” συνήθως έχουν τον παίκτη στις 45 μοίρες (στην προκειμένη περίπτωση τον Μήτογλου) να δίνει βοήθεια στο ρολάρισμα. Την ίδια στιγμή όμως ο παίκτης που μαρκάρει τον χειριστή της μπάλας (Ναν) πρέπει να πιέσει, ο παίκτης που μαρκάρει τον ψηλό (Χολμς) να είναι πιο ψηλά και ο παίκτης στην γωνία (Σορτς) να είναι έτοιμος για βοήθεια. Τίποτα από αυτά δεν έγινε όμως, ενώ γενικά στο πρώτο μέρος υπήρξαν παρόμοιες φάσεις. Στο δεύτερο μέρος, όμως, αυτό άλλαξε. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Ράταν-Μέις παίρνει σκριν από τον Γκέιμπριελ. Ο Χολμς είναι στο ύψος του σκριν, ενώ ο Χουάντσο είναι ήδη στο ύψος των βολών για να εμποδίσει τον Γκέιμπριελ. (σημείωση: Ο Λούτσιτς κόβει, ο Γκραντ τον έχει χάσει και ο Ράταν-Μέις δεν τον βλέπει, αλλά αυτή είναι δύσκολη πάσα αφού – μεταξύ άλλων – υπάρχει και ο Χολμς μπροστά, κρύβοντας το γήπεδο).
Ο Ράταν-Μέις βλέπει την βοήθεια του Χουάντσο και πασάρει στον Γκιφάι (Ο Γκραντ έχει ήδη πάει στον Λούτσιτς). Όσο η μπάλα “ταξιδεύει”, ο Χουάντσο καλύπτει το έδαφος.
Ο Γκιφάι αστοχεί σε τρίποντο υπό πίεση.
Αυτή η άμυνα του “τριφυλλιού” (ακόμα και με την στιγμή αδράνειας του Γκραντ, που όμως κάλυψε άμεσα το λάθος του) έδειξε ότι οι “πράσινοι” γύρισαν τον διακόπτη. Έβγαλαν τις άμυνες που χρειάστηκε, πήραν ώθηση. Στην συνέχεια έβγαλαν ακόμα καλύτερες άμυνες. Και έτσι έχτισαν την διαφορά ασφαλείας για να φτάσουν στην νίκη.
Έγινε η αρχή
Θα φανεί κυνικό, αλλά είναι η αλήθεια: Η EuroLeague θεωρείται – και δικαίως – πιο ανταγωνιστική από ποτέ φέτος. Αυτός ο Παναθηναϊκός AKTOR, όμως, ακόμα και με απουσίες (Όσμαν, Λεσόρ) και ανέτοιμους παίκτες (Σορτς, Γκριγκόνις) τέτοια ματς δεν έχει το περιθώριο να τα χάσει, ακόμα και αν ήταν μόλις η πρώτη αγωνιστική. Οι “πράσινοι” το ήξεραν αυτό, έκαναν αυτό που έπρεπε και ξεκίνησαν ιδανικά την σεζόν.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έχει ακόμα δρόμο και στις δύο πλευρές του παρκέ. Καλείται να ενσωματώσει τρεις κομβικούς παίκτες του νέου ροτέισον (Σορτς, Χολμς, Ρογκαβόπουλος) και περιμένει δύο ακόμα πιο σημαντικούς να επιστρέψουν (Όσμαν, Λεσόρ). Το να αποφύγει τις κακοτοπιές στο μεσοδιάστημα είναι απαραίτητο. Και αυτό ακριβώς έκανε. Η σεζόν, μόλις ξεκίνησε.