X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Εισαγωγή στη Μικροκινητικότητα: Τι είναι, τι νέο φέρνει, τι πρέπει να προσέξουμε

Opel Rocks E AUTOMOTO'23

Η μικροκινητικότητα περιλαμβάνει λύσεις που υπόσχονται να κάνουν τις καθημερινές αστικές μας μετακινήσεις πολύ πιο ευέλικτες και οικονομικές.

Μικροκινητικότητα ή micromobility: είναι το σύνολο των λύσεων κινητικότητας για τα ασφυκτικά γεμάτα κέντρα των πόλεων, τα μικρά οχήματα δηλαδή που στην Ελλάδα μας συστήνονται τώρα, με την ευκαιρία της ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης, και μας υπόσχονται μεγάλη ευελιξία και οικονομία. Η επίσημη ονομασία τους είναι ΕΠΗΟ, εκ του “Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα”.

Ιδανικά, στο κέντρο των μεγαλουπόλεων στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον, θα κυκλοφορούν κυρίως τέτοια οχήματα: ηλεκτρικά σκούτερ, ποδήλατα και μικροαυτοκίνητα, που αφενός θα μειώσουν σημαντικά το κυκλοφοριακό πρόβλημα, από την άλλη θα ωφελήσουν το περιβάλλον καθώς δεν θα εκπέμπουν βλαβερούς ρύπους.

Οι κατηγορίες

Βάσει νομοθεσίας τα οχήματα αυτά χαρακτηρίζονται με τον όρο “Le” και ειδικά τα ηλεκτρικά οχήματα αυτής της κατηγορίας χωρίζονται στις παρακάτω υποκατηγορίες:

  • L1e: ελαφρύ δίκυκλο όχημα (π.χ πατίνι ή μοτοποδήλατο).
  • L2e: τρίκυκλο μοτοποδήλατο.
  • L3e: μοτοσυκλέτα.
  • L4e: μοτοσυκλέτα με καλάθι.
  • L5e: τρίκυκλο.
  • L6e: ελαφρό τετράκυκλο (μικροαυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα quad).
  • L7e: βαρύ τετράκυκλο (μικροαυτοκίνητο ή μοτοσυκλέτα quad).
Ηλεκτρικό scooter SEAT MO

Τα ηλεκτρικά αυτά οχήματα χωρίζονται επίσης και σε υποκατηγορίες βάσει της ισχύος του κινητήρα τους ή της μέγιστης ταχύτητας που αναπτύσσουν:

  • Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 km/h), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί.
  • Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα από 6 έως 25 km/h, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα και δεν απαιτείται η κατοχή άδειας οδήγησης για την οδήγηση τους. Για παράδειγμα, ένα ηλεκτρικό σκούτερ όπως το Piaggio One με τελική ταχύτητα 25 km/h, μπορεί να οδηγηθεί χωρίς δίπλωμα από την ηλικία των 15 ετών.
    Απαγορεύεται ωστόσο για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 km/h). Επιπλέον, οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
  • Τα ηλεκτρικά οχήματα με τελική 45 km/h θεωρούνται αντίστοιχα ενός μοτοποδηλάτου 50 κυβικών και οδηγούνται από την ηλικία των 16 με άδεια οδήγησης ΑΜ. Τέτοια είναι π.χ. το ηλεκτρικό σκούτερ Piaggio One στη μεσαία έκδοση “1+” ή το ηλεκτρικό μικροαυτοκίνητο Citroen Ami.
  • Τα ηλεκτρικά σκούτερ, τρίκυκλα ή μικροαυτοκίνητα με τελική ταχύτητα που περιορίζεται στα 60 km/h οδηγούνται είτε με δίπλωμα Α1 (αντίστοιχο 125 κυβικών) είτε με δίπλωμα αυτοκινήτου. Τέτοιο είναι για παράδειγμα το ηλεκτρικό σκούτερ SEAT MO 125.

Χρήσιμες συμβουλές

  • Τα ηλεκτρικά ποδήλατα, δίκυκλα, τρίκυκλα και μικροαυτοκίνητα επιδοτούνται μέσω του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”. Ειδικότερα, δίνεται επιδότηση έως 1.300 € για την αγορά δίκυκλου/τρίκυκλου, έως 3.000 € για μικροαυτοκίνητο και έως 800 € για ποδήλατο. Προβλέπεται επιπλέον όφελος 500 € για ΑμεΑ και τρίτεκνους/πολύτεκνους, +1.000 € σε νέους έως 29 ετών για αγορά μικροαυτοκινήτου και μπόνους απόσυρσης 400 € (εξαιρούνται τα ποδήλατα). Δείτε εδώ αναλυτικά τα ποσά επιδότησης.
  • Κατά την αγορά ενός μικροαυτοκινήτου ή ηλεκτρικού σκούτερ, καλό είναι να παίρνουμε και μια δεύτερη εφεδρική μπαταρία, η οποία άλλωστε επιδοτείται από το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”.
  • Το βασικό πράγμα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας είναι ότι, ειδικά τα μικρά σε μέγεθος και ισχύ ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να τα χρησιμοποιούμε με τον τρόπο και σε διαδρομές για τις οποίες έχουν σχεδιαστεί. Για παράδειγμα, είναι άκρως επικίνδυνο να οδηγούμε ένα ηλεκτρικό σκούτερ ή μικροαυτοκίνητο με τελική ταχύτητα 45 km/h σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας όπως π.χ. η Αττική Οδός.
  • Επίσης σημαντικό: τα οχήματα αυτά συνήθως δεν διαθέτουν τα συστήματα ασφαλείας που συναντάμε στα σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών κατά το φρενάρισμα (ABS), το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας (ESP) ή οι αερόσακοι, οπότε θα πρέπει να οδηγούμε πολύ προσεκτικά.
  • Όταν οδηγούμε δίκυκλο ή τρίκυκλο, φοράμε πάντα προστατευτικό κράνος, δεμένο, όπως άλλωστε προβλέπει η νομοθεσία. Επίσης, το βράδυ καλό είναι να φοράμε κάποιο ρούχο που φωσφορίζει ή ανακλαστικό γιλέκο.
  • Ειδικά για τα μικροαυτοκίνητα, αν και το μικρό τους μέγεθος βολεύει ακόμη και το παρκάρισμα κάθετα ανάμεσα σε δύο κανονικά σταθμευμένα αυτοκίνητα, θα σας συστήναμε να το αποφεύγετε.
Ηλεκτρικό ποδήλατο MYSTROMER AG

Τι προβλέπει η νομοθεσία

Μικροκινητικότητα

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ / 16 ΜΑΡΤΙΟΥ 2021

Θεσπίζονται κανόνες κυκλοφορίας για τα οχήματα μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, τροχοπέδιλα (rollers), τροχοσανίδες (skate boards), αυτοεξισορροπούμενα οχήματα.

Ομαδοποιούνται τα οχήματα που κινούνται με ηλεκτροκινητήρα σε μια κατηγορία Οχημάτων που στο σχέδιο νόμου ονομάζουμε ΕΠΗΟ, δηλαδή Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα.

Εισάγονται ρυθμίσεις για την κυκλοφορία τους στη βάση αξιολόγησης και συγκριτικής μελέτης άλλων χωρών, με βάση την ταχύτητα που αναπτύσσουν: Τα οχήματα που αναπτύσσουν μικρή ταχύτητα (έως 6 χλμ/ώρα), παραπλήσια δηλαδή με την ταχύτητα του πεζού, κυκλοφορούν όπου και όπως κυκλοφορούν οι πεζοί. Τα ΕΠΗΟ που αναπτύσσουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ/ώρα, λογίζονται ως ποδήλατα και κυκλοφορούν όπου επιτρέπονται τα ποδήλατα.

Απαγορεύεται για λόγους οδικής ασφάλειας, η κυκλοφορία αυτών των οχημάτων, σε οδούς όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ/ώρα).

Ρυθμίζονται ζητήματα προδιαγραφών και ασφαλούς χρήσης αυτών των οχημάτων με έμφαση στον υποχρεωτικό εξοπλισμό που πρέπει να φέρουν τα ΕΠΗΟ κατ' αντιστοιχία με τα ποδήλατα (φρένα, φώτα, ηχητική προειδοποίηση).

Οι διανομείς προϊόντων και αντικειμένων (πχ courier, delivery), που για την εκτέλεση της εργασίας τους οδηγούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, τρίτροχο όχημα ή ΕΠΗΟ υποχρεούνται κατά την εκτέλεση της εργασίας τους κατά τη νύκτα να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό (όπως γιλέκο, πανωφόρι κλπ) που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις. Ομοίως, όλοι οι οδηγοί των ΕΠΗΟ κατά τη νύκτα υποχρεούνται να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό.

Περιγράφονται οι υποχρεώσεις του χρήστη των οχημάτων. Ενδεικτικά, οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ συστήνεται να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο. Επίσης, οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και κινούνται σε οδικό δίκτυο που προορίζεται για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων θα πρέπει να συνοδεύονται από άτομα που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.

Ρυθμίζονται θέματα αγοράς όπως η κατασκευή, διάθεση και παροχή προς κοινόχρηστη χρήση των ΕΠΗΟ, η εποπτεία αυτής της αγοράς και οι υποχρεώσεις των παρόχων προς χρήση των οχημάτων αυτών. Προβλέπεται η λήψη μέτρων από την τοπική αυτοδιοίκηση για τη ρύθμιση ή τον περιορισμό της κυκλοφορίας των ΕΠΗΟ και ο καθορισμός χώρων για την οργανωμένη στάθμευση των οχημάτων αυτών.

TAGS ΜΙΚΡΟΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ AUTO MOTO 2023 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ SCOOTER ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ