X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Τα "ηλεκτρικά" πρωταθλήματα του 2021: Οι αγώνες μπαίνουν στην πρίζα

Δεν είναι μόνο το αυτοκίνητα παραγωγής, που εξηλεκτρίζονται, αλλά και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, καθώς παρουσιάζονται νέες μορφές αγώνων, με ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες.

Η ηλεκτροκίνηση μπήκε για τα καλά στη ζωή μας. Και δεν είναι μόνο το αυτοκίνητα παραγωγής, που εξηλεκτρίζονται, αλλά και ο μηχανοκίνητος αθλητισμός, καθώς παρουσιάζονται νέες μορφές αγώνων, με πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες.

FORMULA E (Επιμέλεια Δημήτρης Μπαλής)

Tο πρωτάθλημα Formual E, με ηλεκτρικά μονοθέσια που προσομοιάζουν με αντίστοιχα της Formula 1, μπαίνει στην 7η σεζόν του με το ξεκίνημα να γίνεται 26 και 27 Φεβρουαρίου στη Σαουδική Αραβία.

Στο πρωτάθλημα αυτό, συμμετέχουν πολλές μεγάλες εταιρείες – ομάδες (Audi, BMW, Dragon, DS, Jaguar, Mahindra, Mercedes-Benz, Nio, Nissan, Porsche, Venturi, Virgin), με σπουδαίους οδηγούς (Ντι Γκράσι, Σιμς, Βερνιέ, Ντα Κόστα, Μπερντ, Ντ’ Αμπρόζιο, Βαντόρν, Αμπντ, Μπουεμί, Ζανί, Βερλάιν, κ.ά.), που έχουν περάσει και από τη Formula 1.

Η τεχνολογία που “κρύβεται” πίσω από την Formula E, είναι μια ματιά στο μέλλον όλων των αυτοκινήτων. Οι γνώσεις που αποκτήθηκαν στους αγώνες της Formula E, ιδιαίτερα στον τομέα της διαχείρισης της ενέργειας, θα προχωρήσουν στην ανάπτυξη καλύτερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων για τους καταναλωτές στο μέλλον.

Audi e-tron FE06 AUDI COMMUNICATIONS MOTORSPORT

Η Formula E στοχεύει σε κοινό με φρέσκιες αντιλήψεις, τόσο ως προς τον τρόπο λειτουργίας της όσο και στο τρόπο παρακολούθησης των αγώνων. Η λειτουργία Fanboost επιτρέπει στους οπαδούς να επηρεάζουν άμεσα τους αγώνες, ψηφίζοντας online για τους αγαπημένους τους οδηγούς. Οι πέντε οδηγοί που λαμβάνουν τις περισσότερες ψήφους παίρνουν πρόσθετη ώθηση ισχύος 5 κιλοβάτ, για χρήση κατά το δεύτερο μισό του αγώνα.

Οι αγώνες είναι σύντομοι, σε σύγκριση με άλλα πρωταθλήματα, διάρκειας μόνο 45 λεπτών συν ενός γύρου. Έτσι η προσοχή των θεατών επικεντρώνεται στη δράση, με κάθε λάθος ή αστοχία να είναι πολύ πιο κρίσιμο για την έκβαση του αγώνα.

Οι οδηγοί της Formula E μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη λειτουργία "Attack Mode" για να αυξήσουν την ισχύ τους κατά 25 κιλοβάτ, βγαίνοντας από την αγωνιστική γραμμή και οδηγώντας σε μια συγκεκριμένη ζώνη. Ο αριθμός των διαθέσιμων αυξήσεων ισχύος και η διάρκεια τους, αλλάζουν από αγώνα σε αγώνα. Αυτό κάνει κάθε αγώνα λιγότερο προβλέψιμο και πιο συναρπαστικό.

Όταν ένας οδηγός ενεργοποιεί τη λειτουργία Attack Mode, ανάβουν τα φώτα στο “φωτοστέφανο” του αυτοκινήτου (το σημείο ασφαλείας πάνω από το κεφάλι του οδηγού). Οι τηλεθεατές μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν επί της οθόνης, ποιος βρίσκεται σε Attack Mode.

Τα μονοθέσια 2ης γενιάς, αποδίδουν ισχύ 250 kW (335 ίππους), επιτυγχάνοντας επιτάχυνση 2,8 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα και τελικές ταχύτητες μέχρι 280 χλμ./ώρα.

EXTREME E (Επιμέλεια Δημήτρης Μπαλής)

Το νέο πρωτάθλημα Extreme E, που πήρε το όνομά του όπως είναι φυσιολογικό, από τη φύση των αγώνων εκτός δρόμου ή off road, όπως λέμε, θα ξεκινήσει τον Απρίλιο (3-4) από τη Σαουδική Αραβία, με αποκλειστικό προμηθευτή ελαστικών την Continental, που είναι και ιδρυτικός συνεργάτης. Θα περιλαμβάνει 5 αγώνες σε ακραίες συνθήκες στην έρημο της Σαουδικής Αραβίας, στη Σενεγάλη με τα ποικίλα εδάφη, στην Γροιλανδία (Αρκτική), στα τροπικά δάση της Βραζιλίας και στους παγετώνες της Αργεντινής.

Ο διττός στόχος του νέου πρωταθλήματος, είναι να αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ανταποκρίνονται σε όλες τις προκλήσεις, σε εδάφη και καιρικές συνθήκες, αναδεικνύοντας παράλληλα και τον περιβαλλοντικό χαρακτήρα του θεσμού, με στόχο να ευαισθητοποιηθούν κοινή γνώμη και φορείς, σε θέματα κλιματικής αλλαγής και προστασίας του περιβάλλοντος. Για αυτόν τον λόγο, οι διαδρομές του αγώνα θα περάσουν κοντά σε απειλούμενους βιότοπους της αφρικανικής ηπείρου, μεταφέροντας το μήνυμα ότι πρέπει να ενταθούν οι προσπάθειες για τον περιορισμό της παγκόσμιας υπερθέρμανσης, στους 1,5 βαθμούς Κελσίου.

Το αγωνιστικό SUV, “ODYSSEY 21”, αποδίδει 550 ίππους, έχοντας τρεις φορές περισσότερη ροπή από τα μονοθέσια της Formula E. Μπορεί να πιάσει τα 0-100 χλμ./ώρα σε 4,5 δευτερόλεπτα. Κατασκευάζεται από την Spark Racing Technology, η μπαταρία παράγεται από τη Williams Advanced Engineering, και το σωληνοειδές πλαίσιο είναι κράμα χάλυβα ενισχυμένο με νιόβιο και ειδικά ελαστικά, με τα ελαστικά σχεδιασμένα από την Continental Tires.

Η Extreme E θα έχει μεικτά πληρώματα, άνδρας και γυναίκα. Μάλιστα, φιλοξενεί δέκα παγκόσμιους πρωταθλητές: Τζένσον Μπάτον, Λιούς Χάμιλτον, Νίκο Ρόσμπεργκ (όλοι F1), Γιόχαν Κριστόφερσον, Τίμι Χάνσεν, Ματίας Εκστρομ (World Rallycross), Σεμπαστιάν Λεμπ και Κάρλος Σάινθ (WRC), την Λάια Σανθ (μοτό) και τον Κάιλ ΛεΝτουκ (Pro-4), οι οποίοι κατέχουν συλλογικά πάνω από 40 παγκόσμιους τίτλους. Εκτός αυτών, συμμετέχουν ο Τζέιμι Τσάντγουικ (πρωταθλητής W Series), και ο Μόλι Τέιλορ (πρωταθλητής Ράλι Αυστραλίας).

Οι ομάδες: X44 - Μ. Βρετανία, Rosberg Xtreme Racing – Γερμανία, ABT CUPRA XE – Γερμανία, ACCIONA / Sainz XE Team – Ισπανία, Andretti United Extreme E – ΗΠΑ, Chip Ganassi Racing – ΗΠΑ, Hispano Suiza Xite Energy Team – Ισπανία / Ελβετία, Veloce Racing – Μ. Βρετανία, Techeetah – Ινδονησία και JBXE - Μ. Βρετανία.

ADAC OPEL E-RALLY CUP (Επιμέλεια Δημήτρης Μπαλής)

Η Opel, που έχει δείξει δείγματα γραφής στους αγώνες, έχει ετοιμάσει ένα ενιαίο πρωτάθλημα υπό την αιγίδα της Γερμανικής Λέσχης Αυτοκινήτου ADAC, όπου θα συμμετέχουν αποκλειστικά τα ηλεκτρικά Opel Corsa-e Rally.

Το πρωτάθλημα ADAC Opel e-Rally Cup, θα περιλαμβάνει οκτώ αγώνες, όλους σε γερμανικό έδαφος, μεταξύ της άνοιξης (7-8 Μαϊου) και του φθινοπώρου του 2021 (15-16 Οκτωβρίου).

Προκειμένου να είναι όλα έτοιμα για τους αγώνες, πραγματοποιούνται εντατικές δοκιμές, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα των 100kW (136hp). Τα μοναδικά χαρακτηριστικά της ηλεκτροκίνησης, όπως οι χρόνοι οδήγησης και φόρτισης, η διαχείριση της θερμοκρασίας της μπαταρίας και οι ρυθμίσεις του λογισμικού, δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά σε συνθήκες ενός αγώνα ράλι. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματοποίησαν δοκιμές μακράς διάρκειας για τον έλεγχο της αντοχής των νέων εξαρτημάτων.

PURE ETCR (Επιμέλεια Δημήτρης Μπαλής)

Ένα ακόμα συναρπαστικό πρωτάθλημα ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το PURE ETCR – Real Electric Car Racing, θα ξεκινήσει εντός του 2021.

Ηδη, δύο εταιρείες έχουν δηλώσει συμμετοχή, η Hyundai με το Veloster και η Alfa Romeo με τη Giulia.

Τα αυτοκίνητα είναι μέγιστης ισχύος 500kW (περίπου 670 ίπποι), με χωρητικότητα μπαταρίας 65kW στα 800V, κι έχουν διπλά ψαλίδια πίσω στην ανάρτηση, με γόνατα McPherson μπροστά και εφοδιάζονται με ελαστικά Goodyear, που αποτελεί ιδρυτικό μέλος του θεσμού.

Οι αγώνες θα είναι μια μάχη με τα αυτοκίνητα δίπλα-δίπλα, με τη θέση που θα έχουν να καθορίζεται αρχικά από κλήρωση και στη συνέχεια, στους επόμενους γύρους όπου περνούν οι νικητές της κάθε αναμέτρησης, από την εκρηκτική επιτάχυνση.

Η καινοτομία του θεσμού αυτού, είναι η πύλη εκκίνησης, που θυμίζει ιππόδρομο, καθώς τα αυτοκίνητα μένουν πίσω από μια μπάρα, η οποία απελευθερώνεται με την αντίστροφη μέτρηση και μόλις σβήσουν τα φώτα.

Ο οδηγός που μένει πίσω θα έχει τη δυνατότητα χρήσης «push-to-pass», απελευθερώνοντας επιπλέον ενέργεια για να μπορέσει να προσπεράσει. Θα υπάρχει και η λεγόμενη Hot Zone, όπου οι θεατές μπορούν να παρακολουθούν τη δράση που ξεδιπλώνεται στο κομμάτι αυτό, αλλά και Energy Station, όπου τα αυτοκίνητα θα κατευθύνονται αφού περάσουν τη γραμμή τερματισμού, για να επαναφορτιστούν.

MΟΤΟ E (Επιμέλεια: Πάνος Διαμάντης)

Η Formula E της FIA με ηλεκτρικά μονοθέσια είχε ήδη αρχίσει, στις αρχές του 2018, να αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και με μαζική είσοδο μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών - κι έτσι ένα Πρωτάθλημα της FIM με αμιγώς ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, που αρχικά θα διεξαγόταν με μονοψήφιο αριθμό αγώνων στο πλαίσιο των γκραν πρι του MotoGP, έμοιαζε να έχει όλα τα εχέγγυα για ένα λαμπρό μέλλον εμπρός της.

«Με δεδομένο ότι κυκλοφορούν 2 δισεκατομμύρια οχήματα αυτή τη στιγμή στους δρόμους της Γης, και σε λίγες δεκαετίες θα γίνουν 3 δισεκατομμύρια», ανέφερε η ανακοίνωση του νεοσύστατου θεσμού MotoE την ημέρα της αποκάλυψής του το Φεβρουάριο του 2018, «η ηλεκτροκίνηση θα βρεθεί στην κεντρική σκηνή του μέλλοντος». Είχε, μόλις, θεσπιστεί ο θεσμός FIM Enel MotoE World Cup.

Όλα έμοιαζαν ιδανικά, ειδικά από άποψη κόστους σε δύσκολες, οικονομικά, εποχές. Οι ομάδες του MotoE θα ήταν οι ίδιες του MotoGP, του Moto2 και του Moto3 - οι πρώτες θα συμμετείχαν στο MotoE με δύο ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες, ενώ οι ομάδες των Moto2 & Moto3 με μία.

Επιπλέον, όλες οι ομάδες θα χρησιμοποιούσαν κοινή μοτοσυκλέτα, που θα την έπαιρναν έτοιμη από την ιταλική κατασκευάστρια ηλεκτρικών μοτοσυκλετών επιδόσεων Energica Motor Company της Μόντενα, θα χρησιμοποιούσαν τα ακριβώς ίδια ελαστικά Michelin, και θα είχαν λίγους αγώνες στο πλαίσιο των ίδιων συναντήσεων του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Τίποτα δεν έμοιαζε παράλογα δαπανηρό.

Με τον πανομοιότυπο εξοπλισμό, επίσης, εξασφαλιζόταν ότι ο συναγωνισμός στην πίστα θα είναι οριακός, και ότι ο νικητής δεν θα προκύπτει από την ανωτερότητα της μοτοσυκλέτας αλλά από την οδηγική τέχνη του αναβάτη και τη μαεστρία των μηχανικών στη ρύθμιση της κοινής για όλους Energica Ego Corsa.

Ο θεσμός θα ξεκινούσε το 2019, και μέσα στους 18 συμμετέχοντες, από 12 ομάδες, υπήρχαν όχι μόνο νέα υπερ-ταλέντα του μελλοντικού MotoGP, αλλά και ηχηρά ονόματα του παγκόσμιου πρωταθλήματος, όπως ο Σέτε Ζιμπερνάου (στα 46 χρόνια του), ο Αλεξ ντε Άντζελις, ο Μπράντλεϊ Σμιθ και ο Ράντι ντε Πουνιέ.

Παρόλα αυτά, το ξεκίνημα του MotoE ήταν περισσότερο δυσχερές και μίζερο από το ξεκίνημα οποιουδήποτε άλλου θεσμού στην ιστορία του μότορσπορ. Πριν ξεκινήσει η πρώτη σεζόν, αρχές του 2019, στη Χερέθ της Ισπανίας όλες οι μοτοσικλέτες βρισκόταν στην εγκατάσταση του MotoE. Περί τα μεσάνυχτα, ένα βραχυκύκλωμα στις καλωδιώσεις του ταχυφορτιστή υψηλής τάσης προκάλεσε ανάφλεξη, και η φωτιά εξαπλώθηκε στις μπαταρίες. Όλη η εγκατάσταση και οι 18 μοτοσυκλέτες κάηκαν ολοσχερώς.

Το FIM Enel MotoE World Cup ήταν στο χείλος της καταστροφής. Παρόλα αυτά, ματαιώθηκαν μόνο οι δύο πρώτοι αγώνες, και ο θεσμός βρήκε τους πόρους για να ορθοποδήσει και να διεξάγει συνολικά έξι αγώνες (δύο μονούς και δύο διπλούς).

Τη δεύτερη χρονιά, το 2020, ήρθε η παγκόσμια επέλαση του κορονοϊού, και μαζί καινούριες αμφιβολίες για την επιβίωση του MotoE. Όμως, και πάλι, ορθοπόδησε, ξεκινώντας τον περσινό Ιούλιο από τη Χερέθ και συμπληρώνοντας συνολικά 7 αγώνες.

Η επιβίωση του MotoE δεν οφειλόταν μόνο στο γεγονός ότι ήταν «το μέλλον», και είχε μικρό κόστος. Οφειλόταν και σε μία τρίτη στέρεα βάση, που προέκυψε στην πορεία: στο συγκλονιστικό του θέαμα, που απέρρεε από την πανίσχυρη ροπή της μοτοσικλέτας από τις μηδέν στροφές του ηλεκτροκινητήρα, και από τον οριακό συναγωνισμό στην πίστα.

Στον τελευταίο αγώνα του 2019 οι τρεις πρώτοι τερμάτισαν μέσα στο ίδιο δευτερόλεπτο, καθώς ο Ιταλός Ματέο Φεράρι της Trentino Gresini έγινε ο πρώτος Πρωταθλητής στην ιστορία του θεσμού. Τον διαδέχθηκε, ένα χρόνο αργότερα, ο Ζόρντι Τόρες της Pons, στην πρώτη του χρονιά στο MotoE.

Η -κοινή για όλους- ηλεκτρική Energica Ego Corsa, έχει υγρόψυκτο ηλεκτροκινητήρα με ισχύ 160 ίππων και ροπή 220 Nm, αλλά η μπαταρία ιόντων-λιθίου αυξάνει σημαντικά το βάρος της, στα 260 κιλά.

Συγκριτικά, μια μοτοσυκλέτα του MotoGP έχει 280 ίππους και περίπου 100 κιλά λιγότερα, αλλά η κορυφαία ροπή της ηλεκτρικής μοτοσικλέτας φέρνει την επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 2,8 δευτερόλεπτα - μόλις δύο δέκατα του δευτερολέπτου πιο αργά από το MotoGP. Επίσης, η Ego Corsa φτάνει τελική ταχύτητα 270 χλμ./ώρα.

Η ισχύς της μοτοσυκλέτας του MotoE είναι παρεμφερής με τις τρικύλινδρες 765 κ.εκ. του Moto2, αλλά εξαιτίας του επιπλέον βάρους το γυρολόγιό της είναι περίπου 1-1,5 δευτερόλεπτο πιο αργό σε μια μέση πίστα σε σύγκριση με τις μοτοσυκλέτες του Moto3, με τις οποίες έχει παρεμφερή σχέση κιλών/ίππο.

Κατά τα άλλα, δεν έχει κιβώτιο, ταχύτητες ή συμπλέκτη αλλά ηλεκτρονικό γκάζι, που ρυθμίζει τη διάθεση της ισχύος στην επιτάχυνση και τη συλλογή της κινητικής ενέργειας στην επιβράδυνση, κι επίσης αλουμινένιο ψαλίδι, αναρτήσεις της Ohlins και φρένα Brembo με 4πίστονες δαγκάνες.

Η μπαταρία ιόντων-λιθίου φορτίζει από το μηδέν σε ποσοστό 85% σε 20 λεπτά με ταχυφορτιστή DC (ή σε 3,5 ώρες σε πρίζα 3.5 kWh) και δίνει αυτονομία περίπου 120 χιλιομέτρων.

Το αγωνιστικό τριήμερο του θεσμού των ηλεκτρικών μοτοσυκλετών ξεκινά με δύο ημίωρες περιόδους ελεύθερων δοκιμών την Παρασκευή. Οι δοκιμές κατάταξης (E-Pole) διεξάγονται το Σάββατο με έναν γρήγορο γύρο κάθε αναβάτη, και ο αγώνας την Κυριακή μετά το warm-up των Moto3, Moto2 και MotoGP. Ο αγώνας έχει διάρκεια 8 γύρων.

Για την τρίτη χρονιά του θεσμού, φέτος, έχουν προγραμματιστεί 7 αγώνες σε 6 πίστες, όλες επί ευρωπαϊκού εδάφους, ενώ στο ρόστερ του θεσμού έχουν παραμείνει οι δύο πρωταθλητές Ματέο Φεράρι και Ζόρντι Τόρες: 2 Μαΐου – Χερέθ, 16 Μαΐου – ΛεΜαν, 6 Ιουνίου – Βαρκελώνη, 27 Ιουνίου\u0009- Άσεν, 15 Αυγούστου – Αυστρία, 18 -19 Σεπτεμβρίου - Μιζάνο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ