ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

Εξέταση προτάσεων για κοσμοϊστορικές αλλαγές κανονισμών στο ποδόσφαιρο

France's Raphael Varane, center left, gets the red card from referee Davide Massa during a friendly soccer match between France and England at the Stade de France in Saint Denis, north of Paris, France, Tuesday, June 13, 2017. (AP Photo/Francois Mori)
France's Raphael Varane, center left, gets the red card from referee Davide Massa during a friendly soccer match between France and England at the Stade de France in Saint Denis, north of Paris, France, Tuesday, June 13, 2017. (AP Photo/Francois Mori) AP

Το IFAB εξετάζει προτάσεις που αφορούν σε ριζοσπαστικές αλλαγές κανονισμών στο ποδόσφαιρο, που επηρεάζουν τη χρονική διάρκεια του αγώνα, το πότε σημειώνεται γκολ, το πώς εκτελούνται τα φάουλ, ακόμα και την κατάργηση της συνέχισης της φάσης μετά από πέναλτι.

Ημίχρονα 30 λεπτών καθαρού χρόνου, αφαίρεση βαθμών για διαμαρτυρίες στον διαιτητή, σταμάτημα χρονομέτρησης εάν η μπάλα φύγει πλάγιο, καταλογισμός γκολ εάν ο αμυνόμενος σταματήσει την μπάλα με το χέρι πριν από τη γραμμή της εστίας. Αυτές είναι μερικές από τις προτάσεις που θα εξετάσει το IFAB, το συμβούλιο που είναι επιφορτισμένο με τον έλεγχο και την αναθεώρηση των κανονισμών του ποδοσφαίρου. Μέσω του πρότζεκτ " Play Fair!", το IFAB στοχεύει σε "σεβασμό στους κανονισμούς, στους διαιτητές, σε άλλους συμμετέχοντες και στο ίδιο το παιχνίδι", όπως τονίζεται στο ηλεκτρονικό εγχειρίδιο, στο οποίο παρουσιάζονται όλες οι εξεταζόμενες προτάσεις για την περίοδο 2017-2022.

Οι τρεις κεντρικοί πυλώνες του "Play Fair!" είναι "δικαιοσύνη και ακεραιότητα", "οικουμενικότητα και ενσωμάτωση" και "τεχνολογία". Με βάση αυτά τα στοιχεία, προτάσεις από διάφορους φορείς του αθλήματος έφτασαν μέχρι το IFAB, το οποίο σχημάτισε μία "στρατηγική για τους κανονισμούς του παιχνιδιού, ώστε να βελτιωθεί το ποδόσφαιρο".

Οι προτάσεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: σε αυτές που μπορούν να εφαρμοστούν δίχως αλλαγή κανονισμών, δηλαδή από τώρα, σε αυτές που μπορούν να δοκιμαστούν και να εφαρμοστούν σε αγώνες σε πειραματικό επίπεδο και σε αυτές που θα τεθούν προς συζήτηση.

Όπως γίνεται κατανοητό, οι πιο ριζοσπαστικές προτάσεις εντάσσονται στην τρίτη κατηγορία και δη αυτές που αφορούν σε βασικές αρχές του αθλήματος, όπως η διάρκεια ενός αγώνα ή η συνεχής ροή του χρόνου.

Το IFAB υποστηρίζει ότι ένας αγώνας ποδοσφαίρου διαρκεί τυπικά 90 λεπτά, ωστόσο ο καθαρός χρόνος που παίζεται η μπάλα είναι μικρότερος από 60 λεπτά και γι' αυτό μεγάλο μέρος των προτάσεων αφορά στον τρόπο με τον οποίο θα αυξηθεί ο καθαρός χρόνος και θα μειωθούν οι καθυστερήσεις.

Σε κάποιες περιπτώσεις, αυτό μπορεί να γίνει από τώρα, όπως με το να σταματάει ο διαιτητής το ρολόι του όταν περιμένει εκτέλεση ενός φάουλ ή σε έναν τραυματισμό ποδοσφαιριστή. Παρ' όλα αυτά, υπάρχουν και πιο καινοτόμα μέτρα που τίθενται προς συζήτηση, όπως το να υπάρχει παύση στη χρονομέτρηση κάθε φορά που σταματάει το παιχνίδι 5 λεπτά πριν από το τέλος του 1ου ημιχρόνου ή 10 λεπτά πριν από το τέλος του 2ου ημιχρόνου, δηλαδή στο χρονικό διάστημα που οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές κάνουν καθυστέρηση υπέρ της ομάδας τους.

"Μπορεί να πει κανείς ότι πρόκειται για μία ήσυχη επανάσταση, με στόχο να κάνουμε το ποδόσφαιρο ακόμη καλύτερο", δήλωσε στην εφημερίδα "Times" ο τεχνικός διευθυντής του IFAB και παλιός Άγγλος διεθνής διαιτητής, Ντέιβιντ Έλερεϊ. "Το σημείο εκκίνησής μου ήταν να κοιτάξω τους κανονισμούς και να πω 'γιατί είναι εδώ;' και εάν δεν υπήρχε συγκεκριμένος λόγος, τότε η αλλαγή τους θα έκανε καλύτερο το παιχνίδι;"

Οι προτάσεις που εμπεριέχονται στο στρατηγικό έγγραφο του IFAB θα εξεταστούν τους επόμενους μήνες από διάφορες επιτροπές και σε πολλές συναντήσεις, ώστε στην ετήσια γενική συνέλευση του 2018 να αποφασιστεί ποιες θα προωθηθούν για δοκιμές και ποιες θα απορριφθούν. Οι προτάσεις από το "Strategy Paper" του IFAB είναι οι εξής:

Α. Βελτίωση συμπεριφοράς

ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ

1. Αύξηση αρμοδιότητας των αρχηγών

  • Να είναι το βασικό σημείο επικοινωνίας με/για τον διαιτητή
  • Να είναι ο μοναδικός παίκτης που επιτρέπεται να πλησιάσει τον διαιτητή σε αμφισβητούμενη φάση
  • Να βοηθά τον διαιτητή να ηρεμήσει μια ένταση/έναν παίκτη

ΕΤΟΙΜΑ ΠΡΟΣ ΔΟΚΙΜΗ

1. Περικύκλωση διαιτητών

  • Ο διαιτητής πρέπει να αντιμετωπίζει πιο αυστηρά τους παίκτες που περικυκλώνουν τον ίδιο ή τους βοηθούς, για παράδειγμα με περισσότερες κάρτες
  • Μόνο ο αρχηγός μπορεί να προσεγγίσει τον διαιτητή (ή άλλους διαιτητές) όταν μία απόφαση είναι αμφισβητούμενη
  • Πρόστιμο ή αφαίρεση βαθμών για την ομάδα που περικυκλώνει διαιτητές

2. Κόκκινες και κίτρινες κάρτες σε προπονητές/αξιωματούχους αγώνα

Κόκκινη ή κίτρινη κάρτα για κακή συμπεριφορά από έναν προπονητή ή άλλον αξιωματούχο αγώνα κάποιας ομάδας, ώστε να είναι ξεκάθαρο πότε ο διαιτητής λαμβάνει πειθαρχικό μέτρο, αντί απλά να προειδοποιεί λεκτικά

ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

1. Χειραψία πριν από τον αγώνα

Ο διαιτητής πηγαίνει στην τεχνική περιοχή του γηπέδου λίγο πριν από τη σέντρα και οι δύο προπονητές και ο διαιτητής δίνουν τα χέρια, ως ένδειξη σεβασμού

2. Κόκκινη κάρτα για αναπληρωματικό

Εάν ένας αναπληρωματικός ποδοσφαιριστής δεχθεί κόκκινη κάρτα, τότε ο μέγιστος αριθμός αλλαγών μιας ομάδας θα μειωθεί κατά μία για το υπόλοιπο του αγώνα (εάν η ομάδα έχει χρησιμοποιήσει ήδη όλες τις αλλαγές, τότε πιθανόν να έχει μία λιγότερη στον επόμενο αγώνα)

Β. Αύξηση καθαρού χρόνου αγώνα

ΔΕΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ

1. Αυστηρότερος υπολογισμός του χρόνου καθυστερήσεων

Οι διαιτητές συχνά δεν υπολογίζουν επιπλέον δευτερόλεπτα ή λεπτά όταν υπάρχουν διακοπές της ροής του αγώνα κι έτσι χάνεται πολύς χρόνος. Γι' αυτό, θα πρέπει να είναι πιο αυστηροί στον υπολογισμό τους, σταματώντας το χρονόμετρό τους σε:

  • εκτέλεση πέναλτι: από τη στιγμή που καταλογίζεται, μέχρι το λάκτισμα
  • γκολ: από τη στιγμή που σημειώνεται, μέχρι τη σέντρα
  • τραυματισμό: από τη στιγμή που ρωτήσουν τον παίκτη εάν χρειάζεται γιατρό, μέχρι το παιχνίδι να αρχίσει ξανά
  • κόκκινη και κίτρινη κάρτα: από τη στιγμή που τη δείχνουν, μέχρι το παιχνίδι να αρχίσει ξανά
  • αλλαγή: από τη στιγμή του σήματος του διαιτητή για την αλλαγή, μέχρι το παιχνίδι να αρχίσει ξανά
  • 9,15μ.: από τη στιγμή που αρχίζουν να μετρούν 9,15μ. για την τοποθέτηση τείχους σε εκτέλεση φάουλ (ή χρησιμοποιήσουν σπρέι για τη θέση της μπάλας) μέχρι να κάνουν σήμα για την εκτέλεση του φάουλ

2. Ο τερματοφύλακας κρατάει την μπάλα

Οι διαιτητές πρέπει να εφαρμόζουν αυστηρά τον κανονισμό των 6 δευτερολέπτων

ΕΤΟΙΜΑ ΠΡΟΣ ΔΟΚΙΜΗ

1. Αλλαγές

Πολύς χρόνος χάνεται, συχνά εσκεμμένα, από έναν παίκτη ο οποίος γίνεται αλλαγή και βαδίζει αργά προς τη γραμμή του κέντρου. Όταν ένας τραυματίας πρέπει να αποχωρήσει από το γήπεδο, αυτό συμβαίνει από την πιο κοντινή γραμμή. Το ίδιο μπορεί να εφαρμοστεί και στις αλλαγές (εκτός εάν υπάρχει ζήτημα ασφαλείας, το οποίο αντιλαμβάνεται ο διαιτητής), αφού οι κανονισμοί δεν απαιτούν ο παίκτης που γίνεται αλλαγή, να πρέπει να αποχωρεί από τη μεσαία γραμμή και το κέντρο του γηπέδου

ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

1. Ουσιώδης καθαρός χρόνος, με το χρονόμετρο να σταματάει σε κάθε διακοπή του παιχνιδιού

Μία πιθανή μέθοδος αύξησης του καθαρού χρόνου είναι να σταματάει το χρονόμετρο κάθε φορά που σταματάει το παιχνίδι και να αρχίζει να μετράει ξανά όταν αρχίσει ξανά το παιχνίδι. Αυτό μπορεί να εφαρμόζεται με διαφορετικούς τρόπους

  • Στα τελευταία πέντε λεπτά του 1ου ημιχρόνου και στα τελευταία δέκα λεπτά του 2ου ημιχρόνου (ομοίως στην παράταση): σε αυτές τις χρονικές περιόδους οι παίκτες είθισται να "σπαταλούν" χρόνο
  • Σε όλο το παιχνίδι: σε αυτήν την περίπτωση θα χρειαστεί διευκρίνιση ότι ένας αγώνας ποδοσφαίρου αποτελείται από δύο περιόδους (για παράδειγμα) 30 λεπτών καθαρού χρόνου

2. Ρολόγια γηπέδων

Όπου υπάρχει ρολόι στο γήπεδο, ορατό στους θεατές, ο καθαρός χρόνος μπορεί να είναι εμφανής. Όταν ο διαιτητής "σταματάει" τον χρόνο, το ρολόι του γηπέδου μπορεί επίσης να σταματάει με μία σύνδεση με το χρονόμετρο του διαιτητή ή από έναν υπεύθυνο που θα ελέγχει το ρολόι και θα βρίσκεται σε επικοινωνία με τον διαιτητή. Επιπροσθέτως, το ρολόι του γηπέδου μπορεί να εμφανίζει τον χρόνο των καθυστερήσεων και να μην σταματάει στα 45 ή στα 90 λεπτά

3. Πάσα παίκτη στον εαυτό του σε εκτέλεση φάουλ, κόρνερ ή ελεύθερου

Το ποδόσφαιρο ήδη ενθαρρύνει τη γρήγορη εκτέλεση φάουλ και θα ήταν ακόμα καλύτερα εάν ο παίκτης που δέχθηκε το φάουλ να μπορεί να αγγίξει την μπάλα πάνω από μία φορά. Θα ενθαρρυνόταν το επιθετικό παιχνίδι, αφού ο παίκτης που δέχθηκε το φάουλ, θα μπορούσε, για παράδειγμα, να σταματήσει την μπάλα και αμέσως να συνεχίσει με ντρίμπλα ή κίνηση προώθησης και θα μπορούσε να επιταχύνει το παιχνίδι (κάτι που επιτρεπόταν από τους πρώτους κανονισμούς του παιχνιδιού το 1863)

4. Κίνηση της μπάλας σε ελεύθερο

Δεν είναι απαραίτητη η ακινησία της μπάλας σε ελεύθερο που εκτελούν συχνά οι τερματοφύλακες, αφού δεν υπάρχει μεγάλο πλεονέκτημα εάν κινείται. Αντιθέτως, η εντολή διαιτητή για επανεκτέλεση του ελεύθερου για μία μικρή κίνηση της μπάλας εκνευρίζει τον κόσμο και σπαταλά περισσότερο χρόνο

5. Θέση ελεύθερου

Το ελεύθερο πρέπει να εκτελείται από την ίδια πλευρά που η μπάλα πέρασε άουτ. Αυτό θα σταματήσει την καθυστέρηση του τερματοφύλακα, ο οποίος πηγαίνει να εκτελέσει το ελεύθερο από την άλλη πλευρά σε σχέση με εκείνη που έφυγε έξω η μπάλα

Γ. Αύξηση δικαιοσύνης και ελκυστικότητας

ΕΤΟΙΜΑ ΠΡΟΣ ΔΟΚΙΜΗ

1. Διαφορετική σειρά εκτελέσεων στη διαδικασία των πέναλτι

Με βάση μελέτες που αποδεικνύουν ότι η ομάδα που εκτελεί πρώτη σε διαδικασία πέναλτι αποκτά πλεονέκτημα, επειδή υπάρχει μεγαλύτερη ψυχολογική πίεση στον δεύτερο ποδοσφαιριστή σε κάθε γύρο εκτελέσεων, ήδη άρχισε η χρησιμοποίηση του συστήματος "ΑΒΒΑ" στις εκτελέσεις. Πρόκειται για σειρά όπου κάθε ομάδα εκτελεί σερί δύο πέναλτι, πλην του πρώτου που είναι μεμονωμένο. Ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο χρήσης κι άλλων τέτοιων συστημάτων

2. Στα ελεύθερα και στα φάουλ μέσα μεγάλη περιοχή, το παιχνίδι μπορεί να αρχίσει ξανά προτού η μπάλα βγει από την περιοχή

Στα ελεύθερα από άουτ ή στα αμυντικά φάουλ εντός μεγάλης περιοχής, οι παίκτες της ομάδας θα επιτρέπεται να παίξουν την μπάλα μέσα στην περιοχή (με τους αντιπάλους πάντα εκτός περιοχής μέχρι την εκτέλεση), χωρίς ο διαιτητής να δώσει επανάληψη, ώστε το παιχνίδι να γίνει πιο γρήγορο και να μην υπάρχουν οι βαθιές μπαλιές που "σπαταλούν" χρόνο

ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

1. Χέρι

  • Ένας παίκτης που σκοράρει εσκεμμένα με το χέρι, θα πρέπει να τιμωρείται με κόκκινη κάρτα, να επιβάλλεται δηλαδή η ίδια ποινή με έναν παίκτη που σταματάει ένα γκολ με το χέρι
  • Ένας τερματοφύλακας που πιάνει εσκεμμένα μία πάσα ή ένα πλάγιο από συμπαίκτη του πρέπει να τιμωρείται με πέναλτι και όχι με έμμεσο φάουλ (και την κατάλληλη κάρτα)
  • Ένας διαιτητής θα πρέπει να μπορεί να καταλογίσει γκολ, εάν ένας αμυνόμενος σταματήσει ένα γκολ με το χέρι, πάνω ή πολύ κοντά στη γραμμή του τέρματος

2. Το σφύριγμα για ημίχρονο ή για τέλος αγώνα να επιτρέπεται μόνο όταν η μπάλα βγει εκτός παιχνιδιού

Με αυτόν τον τρόπο, οι διαιτητές δεν θα ανακόπτουν πολλά υποσχόμενες επιθέσεις στις καθυστερήσεις ή και σουτ προς το τέρμα και οι επιτιθέμενες ομάδες θα έχουν κίνητρο να συνεχίσουν να παίζουν και να προσπαθούν να δημιουργήσουν μία ευκαιρία

3. Η φάση σταματάει μετά από την εκτέλεση πέναλτι

Για να αποφευχθεί το φαινόμενο της εκτέλεσης πέναλτι με πολλούς παίκτες να έχουν εισβάλλει ήδη στην περιοχή, σε περίπτωση που ένας τερματοφύλακας αποκρούσει ή η μπάλα χτυπήσει στο δοκάρι, το παιχνίδι δεν συνεχίζεται, αλλά ο διαιτητής δίνει ελεύθερο

Photo credits: AP Photo/Francois Mori

TAGS ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ