ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η ελληνο-ρωμαϊκή ιστορία της Lancia

Η ελληνο-ρωμαϊκή ιστορία της Lancia

Η εξέλιξη του λογοτύπου της Lancia, στα 115 χρόνια ιστορία της και η προέλευση των ονομάτων  των θρυλικών της μοντέλων.

Μπορεί τα τελευταία χρόνια η Lancia να μην έχει επιδείξει κάτι σπουδαίο σε μοντέλα, περιμένοντας και εξέλιξή της στον όμιλο Stellantis, εντούτοις έχει ένα ένδοξο παρελθόν και με ελληνικά χαρακτηριστικά.

Όλα ξεκίνησαν από το λογότυπο της μάρκας, το οποίο διαχρονικά περιλαμβάνει δύο χαρακτηριστικά στοιχεία: ένα τιμόνι και ένα δόρυ.

1907. Lancia, μια μάρκα με κεφαλαίο "L"

Το πρώτο λογότυπο της Lancia που παρουσιάστηκε το 1907 ήταν πολύ απλό. Το όνομα “Lancia” με κεφαλαία γράμματα πάνω σε μια σκούρα τετράγωνη βάση. Το “L” ήταν σημαντικά μεγαλύτερο σε σχέση με τα υπόλοιπα γράμματα, στοιχείο που θα χαρακτήριζε το λογότυπο για δεκαετίες. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε και μια πιο «απαλή» εκδοχή του, όπου η λέξη Lancia είναι γραμμένη με χρυσά γράμματα. Το στιλ ταιριάζει με εκείνο των πρώτων αυτοκινήτων της μάρκας που είναι επηρεασμένα από το καλλιτεχνικό κίνημα του Art Nouveau.

1911. Με την έμπνευση του Κόμη Carlo Biscaretti di Ruffia

Με τα πρώτα σημάδια επιτυχίας, ο Vincenzo Lancia, ήθελε ένα ισχυρό λογότυπο για τις δημιουργίες του, ένα λογότυπο που όλοι θα αναγνώριζαν με την πρώτη ματιά. Το 1911 εμπιστεύθηκε αυτό το έργο στον καλό του φίλο, Κόμη Carlo Biscaretti di Rufia, καλλιτέχνη, διαφημιστή και λάτρη των αυτοκινήτων, ο οποίος εκτός των άλλων ίδρυσε και το Museo Nazionale dell’Automobile στο Τορίνο.

Ο Κόμης δημιούργησε 5 διαφορετικά σκίτσα και επιλέχθηκε ένα τιμόνι με 4 ακτίνες, ένα χειριστήριο "χειρόγκαζου", μια τετράγωνη σημαία και έναν άξονα που θύμιζε δόρυ. Λίγα στοιχεία, σωστά όμως τοποθετημένα, μερικά εκ των οποίων παρέμειναν αναλλοίωτα στο χρόνο". Η εφαρμογή του νέου λογοτύπου ξεκίνησε το 1922.

1929. Το δόρυ και η ασπίδα

Το 1929, το λογότυπο της Lancia άλλαξε και πάλι σχήμα και γύρω από το τιμόνι εμφανίστηκε μια τριγωνική ασπίδα, στοιχείο που παραμένει παρών μέχρι και σήμερα.

1957. Ριζικός ανασχεδιασμός του λογοτύπου

Με την παρουσίαση της Flaminia το 1957, εμφανίστηκε και ένα νέο λογότυπο, αρκετά απλό, αλλά και πάλι κομψό και επιβλητικό. Η ασπίδα και το τιμόνι αντικαταστάθηκαν με πιο απλά γεωμετρικά στοιχεία και τα χρώματα περιορίστηκαν σε δύο: μπλε και ασημί. Το δόρυ συγκρατεί τη σημαία, ενώ το όνομα "Lancia" συνεχίζουν να συνθέτουν κεφαλαία γράμματα με το “L” να είναι μεγαλύτερο από τα υπόλοιπα.

1981. Γέφυρα στο παρελθόν

Όταν το 1969 το Fiat Group ανέλαβε τη Lancia, το λογότυπο αναθεωρήθηκε και πάλι, με την επιστροφή του αρχικού τετράγωνου λογοτύπου του 1907. Το πρώτο μοντέλο που το χρησιμοποίησε ήταν η Beta του 1972. To 1981 μια ακόμα εξέλιξη δημιούργησε μια γέφυρα με το παρελθόν. Ο σχεδιαστής Massimo Vignelli πρότεινε τη χρησιμοποίηση όλων των στοιχείων που είχε το λογότυπο του 192, με την ασπίδα, το δόρυ, το τιμόνι και τη σημαία και μοναδικά χρώματα το μπλε και άσπρο. Τέλος για πρώτη φορά το "L" στο όνομα απέκτησε το ίδιο μέγεθος με τα υπόλοιπα γράμματα.

2007. Ένα κομψό λογότυπο για τη νέα χιλιετία

Οι σημαντικές αλλαγές της μάρκας στις αρχές τις τρίτης χιλιετίας, επηρέασαν και το λογότυπο. Το 2007 έγινε μια επανάσταση που όμως διατήρησε κάποια βασικά χαρακτηριστικά του DNA της μάρκας. Το μπλε χρώμα έγινε πιο σκούρο και γυαλιστερό, το τιμόνι απέκτησε δύο ακτίνες, ενώ το δόρυ και η σημαία αφαιρέθηκαν.

Ελληνο-ρωμαϊκός κλασικισμός στα ονόματα των θρυλικών μοντέλων της Lancia

Η εξέλιξη του λογοτύπου της Lancia είναι ενδιαφέρουσα, αλλά εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η ιστορία των ονομάτων των μοντέλων της, τα οποία εμπνεύστηκαν από την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά του αρχαίων πολιτισμών της Ελλάδας και της Ρώμης.

Από την ιπποδύναμη στα γράμματα του ελληνικού αλφάβητου

Τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα, όλες οι Lancia χαρακτηρίζονταν από το όνομα της μάρκας και την ιπποδύναμη αναφοράς, όπως για παράδειγμα: 12 HP, 18/24 HP, 20/30 HP, 25/35 HP. Όμως το 1919 ήρθε μια έμπνευση που θα άλλαζε την ιστορία της μάρκας. Ο Vincenzo Lancia θέλησε να δώσει μια πιο δυνατή ταυτότητα στις δημιουργίες του και ακολουθώντας την πρόταση του αδερφού του, Giovanni, ενός καθηγητή κλασσικής παιδείας, επέλεξε τα γράμματα του Ελληνικού αλφάβητου. Το πρώτο μοντέλο που ακολούθησε αυτή την ιδέα ήταν η Lancia Kappa του 1919. Μια επαναστατική ιδέα που οδήγησε στη μετονομασία και παλαιότερων μοντέλων και έτσι η 12 HP ονομάστηκε “Alpha”, το μοντέλο του 1909, Beta, του 1910, Gamma, του 1911, Delta, φτάνοντας τελικά μέχρι την Lambda του 1922. Εκείνη την περίοδο, το τελευταίο μοντέλο που χρησιμοποίησε Ελληνικό γράμμα για την ονομασία του ήταν το πρωτότυπο “Dilambda” που αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Νέας Υόρκης το 1929.

Η ελληνο-ρωμαϊκή ιστορία της Lancia

Η δεκαετία του 1930 και τα ονόματα από την αρχαία Ρώμη

Τη δεκαετία του 1930, ο Vincenzo Lancia, αποφάσισε να αφήσει το Ελληνικό αλφάβητο και να χρησιμοποιήσει ιστορικά τοπωνύμια από την αρχαία Ρώμη. Τα πρώτα ήταν τα Artena και Astura, ενώ ακολούθησαν τα Augusta, Aprilia και Ardea. Το 1931, με στόχο να λανσάρει τα οχήματα του στη Γαλλία, ο Vincenzo Lancia, ίδρυσε την “Lancia Automobiles” και έδωσε Γαλλικά ονόματα στα αυτοκίνητα του, όπως:“Belna” και “Ardennes”, για τις Augusta και Aprilia αντίστοιχα. Τα μοντέλα είχαν τόσο μεγάλη επιτυχία, που στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του 1936 στο Παρίσι, ο Henry Ford περίμενε να κλείσει η έκθεση ώστε να δει μόνος, με την ησυχία του την Aprilia. Το προσωπικό ασφαλείας όμως τον σταμάτησε με τον Αμερικανό να λέει: "Η Aprilia είναι το μοναδικό αυτοκίνητο στην έκθεση που αξίζει να κάνεις φασαρία για χάρη της".

Τη δεκαετία του 1950, το μοντέλα της Lancia με ονόματα από ρωμαϊκές οδούς

Μετά τον 2ο Π.Π., η τύχη της εταιρείας πέρασε στον Gianni Lancia, γιο του ιδρυτή της μάρκας, με τα μοντέλα να αλλάζουν ονόματα για ακόμα μία φορά. H έμπνευση από τους ρωμαϊκούς χρόνους παρέμεινε, αλλά βασίστηκε σε διάσημες οδούς: Aurelia, Appia και στη συνέχεια Flaminia, Flavia και Fulvia. Εκείνη την εποχή, μια ειδική έκδοση της Flaminia χρησιμοποιήθηκε και ως Προεδρικό αυτοκίνητο, με αφορμή την επίσκεψη στην Ιταλία της Βασίλισσας Ελισάβετ το 1961. Τα τέσσερα αυτοκίνητα πήραν τα ονόματα των διάσημων ίππων Belfiore, Belmonte, Belvedere και Belsito.

Η ελληνο-ρωμαϊκή ιστορία της Lancia

Επιστροφή στο ελληνικό αλφάβητο, από τη δεκαετία του 1970 μέχρι και σήμερα

Το Fiat Group απέκτησε τη Lancia το φθινόπωρο του 1969 και άνοιξε μια νέα σελίδα στην ιστορία της μάρκας. Αποφασίστηκε η επιστροφή στο αρχικό λογότυπο, αλλά και η χρησιμοποίηση και πάλι των γραμμάτων από το Ελληνικό αλφάβητο. Το πρώτο αυτοκίνητο της αλλαγής ήταν η Beta του 1972, ακολούθησε η Gamma του 1976 και στη συνέχεια το 1979 η Delta. Η έμπνευση από τους κλασσικούς χρόνους συνεχίστηκε με τις Prisma (1982), τη Thema (1984) και τις Thesis και Phedra (2002) και βέβαια το Υ, το απόλυτο best seller της μάρκας με περισσότερες από 3 εκατομμύρια πωλήσεις, 4 γενιές και 35 χρόνια ιστορίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ