Η επανάσταση της πυγμαχίας: Πόσο άλλαξε το μποξ με το πέρασμα των χρόνων;

Πόσο άλλαξε το μποξ στο πέρασμα των χρόνων; Διαβάστε για τους κανόνες, την προστασία του μαχητή και τις σύγχρονες μέθοδοι που έκαναν το σπορ πιο θεαματικό και πιο ασφαλές.

Θρυλικοί πυγμάχοι όπως ο Muhammad Ali και ο Mike Tyson και μέχρι πρόσφατα ο Floyd Mayweather και ο Manny Pacquiao, είναι οι προσωπικότητες που στιγμάτισαν την πυγμαχία και την έβαλαν στα σπίτια των θεατών.

Πως ξεκίνησε

 

Πίσω στο 1681 καταγράφεται ο πρώτος αγώνας πυγμαχίας που έγινε στην Αγγλία. Δεν υπήρχαν κανόνες και επίσημη διοργάνωση. Οι πρώτοι κανόνες θεσπίστηκαν 60 χρόνια μετά το 1743. Τότε ο πρωταθλητής  Jack Broughton πρότεινε κανόνες που θα προστάτευαν τους αθλητές. Ο λόγος ήταν προφανής...δεν ήθελαν άλλους θανάτους πάνω στο ρινγκ.

Ο σημαντικότερος κανόνας όλων, ήταν πως αν ένας μαχητής έπεφτε στο καναβάτσο και δεν μπορούσε να σηκωθεί μετά από 30 δεύτερα το ματς τελείωνε. Το 1866 οι κανόνες έγιναν πιο αναγνωρίσιμοι, με γύρους τριών λεπτών και γάντια. Το 1902 προστέθηκε και η μασέλα. Μέχρι πάντως το 1913 δεν φορούσαν άπαντες μασέλα και είχαν την επιλογή να παίζουν χωρίς αυτήν!

Στις αρχές του 19ου αιώνα δεν υπήρχαν κατηγορίες κιλών, έπαιζαν όλοι με όλους. Οι πρώτες κατηγορίες δημιουργήθηκαν το 1910. Τότε ήταν μόλις οκτώ και σήμερα υπάρχουν 17! Ο μόνος τρόπος να τελειώσει ένα ματς ήταν είτε να τα παρατήσει ο μαχητής είτε να πέσει νοκ άουτ. Υπήρχαν περιπτώσεις που τους αγώνες σταματούσε αστυνομία, αλλιώς έπαιζαν ατελείωτους γύρους!

Το 1920 μπήκε "ταβάνι" 15 γύρων . Σήμερα φτάνει τους 12 γύρους κάτι που ξεκίνησε το 1983 όταν ο Duk Koo Kim έχασε την ζωή του σε αγώνα με τον Ray Mancini. Ο μποξέρ εξέπνευσε στον 14 0 γύρο και οι κανόνες άλλαξαν. Στις αρχές του 20 ου αιώνα οι κανόνες άλλαξαν και στην κρίση ενός αγώνα. Βαθμολογούσαν τον γύρο ξεχωριστά και μετρούσαν πόντους. Ο διαιτητής είχε πλέον την δυνατότητα να διακόψει έναν αγώνα.

Διατροφή

 

H διατροφή έγινε μείζονος σημασίας στο πέρασμα των χρόνων και είναι αλληλένδετη με την προετοιμασία ενός αθλητή. Η δίαιτα έχει στόχο να κρατήσει ακέραιες τις δυνάμεις του αθλητή και να είναι στα σωστά κιλά του. Η διατροφή αυτή χωρίζεται σε τρία βασικά μέρη, που πρέπει να λαμβάνει ο μαχητής. Τα θρεπτικά συστατικά(μακροθρεπτικτά συστατικά, "καλά λίπη"), τους υδατάνθρακες και την καθαρή πρωτεΐνη. Οι περισσότεροι πυγμάχοι μένουν κοντά στα κιλά τους και εκτός αγωνιστικής δράσης ώστε να μην επηρεαστούν ιδιαίτερα.

Η δίαιτα αυτή σε ποσοστά περιλαμβάνει πάνω από 50% υδατάνθρακες, κοντά στο 35% πρωτεΐνες και τα "καλά λίπη" στο 15%.Η γυμναστική που χρειάζεται η πυγμαχία, επειδή θεωρείται αναερόβια, απαιτεί κατανάλωση υδατανθράκων που διατηρεί την ενέργεια αυξημένη και την απελευθερώνει αργά. Η πρωτεΐνη λειτουργεί αποθεραπευτικά για το σώμα, αναπτύσσοντας τους μύες, ενώ τα "καλά λίπη" συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού.

Η επικινδυνότητα του σπορ

 

To συγκεκριμένο κεφάλαιο είναι πολύ επίκαιρο λόγω των συχνών θανάτων που είχαμε το 2019 στην πυγμαχία. Για να πυγμαχήσει κάποιος σε υψηλό επίπεδο πρέπει να έχει τεράστιες σωματικές και εγκεφαλικές ικανότητες. Ξοδεύει πολλές ώρες προπόνησης, είναι αφοσιωμένος σε αυτό που κάνει, ακολουθεί σκληρή δίαιτα.

Εκτός αυτού ελλοχεύει πάντα ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού. Στο τέλος της μέρας ο στόχος είναι να αντιμετωπίσει τον αντίπαλο του πάνω στο ρινγκ. Οι τραυματισμοί μπορεί να είναι από επιπόλαιοι μέχρι σοβαροί. Οι σοβαρότεροι από αυτούς έχουν να κάνουν με τον εγκέφαλο καθώς η διάσειση είναι υπαρκτό φαινόμενο. Σύμφωνα με έρευνες το 7% των πυγμάχων έχουν τραυματισμούς κάθε χρόνο. Ο πιο συχνός τραυματισμός είναι τα σκισίματα στο χείλος.

Δύναμη εναντίον ταχύτητας

 

To πόσο έχει αλλάξει η πυγμαχία με το πέρασμα των χρόνων φαίνεται και από τους πυγμάχους που πρωταγωνιστούν τότε και σήμερα... Παλαιότερα η δύναμη έπαιζε καθοριστικό ρόλο.. Με το πέρασμα των χρόνων η ταχύτητα κέρδισε πόντους. Σήμερα βλέπουμε υπεραθλητές που διαθέτουν και τα δύο. Το "κλειδί" όλων όμως είναι η ακρίβεια των χτυπημάτων. Αυτή είναι που φέρνει και τα περισσότερα νοκ άουτ.

Ο Mayweather για παράδειγμα έκανε καριέρα έχοντας ταχύτητα και ακρίβεια. Έφυγε αήττητος από το σπορ και απέδειξε πως το παιχνίδι μπορεί να γίνεται και διαφορετικά...

Παρόμοια περίπτωση και ο Pacquiao που στηρίχθηκε στην ταχύτητα και την ακρίβεια του. Το σύμβολο πάντως του 20 ου αιώνα παραμένει ο Muhammad Ali που κατάφερε μόλις στα 18 του χρόνια να κατακτήσει το χρυσό μετάλλιο στην Ρώμη και έκανε μία εκπληκτική πορεία, όντας το φαινόμενο του μποξ.

Μεγάλη φυσιογνωμία και ο Mike Tyson που μπορεί να μην έκανε τις ανάλογες πορείες των... παραπάνω, αλλά έχει μείνει στην συνείδηση των φανς ως ένας από τους καλύτερους του αιώνα, λόγω της τερατώδης δύναμης του και του θεαματικού παιχνιδιού που προσέφερε στο κοινό.

Διαβάστε ακόμη στο fightsports.gr

Mike Tyson: Καπνίζω κάνναβη 40.000 δολαρίων (ΒΙΝΤΕΟ)
 
SHARE

24MEDIA NETWORK

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

HIGHLIGHTS