FORMULA 1

USA Grand Prix Preview

AUSTIN, TX - NOVEMBER 18:  Grid girls line up for the drivers parade before the United States Formula One Grand Prix at the Circuit of the Americas on November 18, 2012 in Austin, Texas.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
AUSTIN, TX - NOVEMBER 18: Grid girls line up for the drivers parade before the United States Formula One Grand Prix at the Circuit of the Americas on November 18, 2012 in Austin, Texas. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) GETTY IMAGES

H πίστα του Austin στο Τέξας φιλοξενεί τον 16o αγώνα της χρονιάς στο φετινό πρωτάθλημα της Formula 1. Διαβάστε όλα όσα θα θέλατε να ξέρετε για την πίστα αλλά και τους προηγούμενους νικητές σε αυτή.

Επιμέλεια: Μένιος Κατής

25 Οκτωβρίου 2015, Circuit of The Americas

Μήκος πίστας: 5,513 χιλιόμετρα
Αριθμός γύρων: 56
Απόσταση αγώνα: 308,405 χιλιόμετρα
Ρεκόρ γύρου: 1:39.347 (Sebastian Vettel, 2012)
Πρώτο GP: 2012
Νικητής 2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
Νικητής 2014: Lewis Hamilton (Mercedes)

Pole position 2014: Nico Rosberg (Mercedes)
Eπίσημο site: circuitoftheamericas.com

Στοιχεία για την πίστα

Η F1 επέστρεψε στις ΗΠΑ το 2012, έπειτα από 5ετή απουσία. Αυτή τη φορά όμως ο αγώνας δεν διεξήχθη στην Indianapolis, αλλά στη νεότευκτη πίστα που φέρει την ονομασία «Circuit of the Americas» και η οποία βρίσκεται περίπου 25 χιλιόμετρα έξω από την πόλη του Austin, στο Τέξας.

Η πίστα που φέρει φυσικά την υπογραφή του Hermann Τilke διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που χρειάζονται για να εξιτάρουν τους πιλότους και να προσφέρει απλόχερα θέαμα στο κοινό. Για τον λόγο αυτό, όπως θα διαβάσετε και παρακάτω, ο Γερμανός αρχιτέκτονας ένωσε κάποια χαρακτηριστικά κομμάτια από άλλες πίστες του Πρωταθλήματος.

Το στοίχημα βέβαια είναι θα μπορέσει ποτέ η Formula 1 να γίνει αγαπητό σπορ στην αμερικανική αγορά, φτάνοντας στο επίπεδο του NASCAR ή του IndyCar, κάτι που είναι εξαιρετικά δύσκολο.

Η πίστα έχει μήκος 5.513 χιλιόμετρα και περιλαμβάνει 20 στροφές (11 αριστερές και 9 δεξιές). Είναι μία από τις 5 συνολικά αριστερόστροφες πίστες που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα μαζί με αυτές της Σιγκαπούρης, της Κορέας, του Abu Dhabi και του Interlagos. Κύριο χαρακτηριστικό της είναι οι υψομετρικές διαφορές που έχει.

H μεγαλύτερη ευθεία της πίστας έχει μήκος ενός χιλιομέτρου και βρίσκεται στο πίσω μέρος, μεταξύ των στροφών 11 και 12. Εκεί βρίσκεται και η μοναδική ζώνη DRS. Η ενεργοποίηση του συστήματος θα επιτρέπεται περίπου 650 μέτρα πριν τη στροφή 12.

Για να ολοκληρωθούν τα έργα κατασκευής του οδοστρώματος χρειάστηκαν 4 μήνες με το τελευταίο στρώμα ασφάλτου να τοποθετείται στα τέλη Σεπτέμβρη (2012).

Η πρώτη στροφή της πίστας αποτελεί το σήμα κατατεθέν της σύμφωνα με τους οργανωτές. Πρόκειται για μια ανηφορική (η υψομετρική διαφορά από το σημείο εκκίνησης/τερματισμού μέχρι τη στροφή είναι 43 μέτρα) σφιχτή «τυφλή» αριστερή στροφή, στην οποία τα μονοθέσια μπαίνουν με πρώτη ταχύτητα.

Οι στροφές 2 και 3 αποτελούν φόρο τιμής στο Senna 's' του Interlagos, ενώ οι στροφές 4 και 6 αποτελούν αντιγραφή των Maggots, Becketts, Chapel του Silverstone. Υπάρχουν επίσης κομμάτια που θυμίζουν το κομμάτι του Σταδίου Hockenheim, αλλά και την περίφημη στροφή 8 της πίστας της Τουρκίας.

Ο πρώτος άνθρωπος που έκανε μια βόλτα στην πίστα όταν αυτή ολοκληρώθηκε ήταν ο θρυλικός Αμερικανός πιλότος Mario Andretti που είχε νικήσει τον αγώνα του Long Beach το 1977 οδηγώντας μια Lotus.

TO iGRAPHIC ΤΟΥ COTA

Η άποψη του σχεδιαστή...

Μιλώντας για τις προκλήσεις της πίστας, ο Γερμανός αρχιτέκτονας, Hermann Tilke, είπε: « Πιστεύω ότι υπάρχουν ορισμένα πολύ δύσκολα σημεία σε αυτήν την πίστα και ελπίζω να αποδειχθεί μια από τις πιο δύσκολες. Η 1η στροφή ανηφορίζει απότομα και στη συνέχεια ακολουθεί μια απότομη κατηφορική στροφή. Αυτό το σημείο είναι τυφλό, πραγματικά οι οδηγοί δεν μπορούν να δουν την κορυφή της στροφής. Περιμένω στην 1η περίοδο οι οδηγοί να κάνουν πολλά λάθη αλλά επειδή είναι οι καλύτεροι στον κόσμο θα την μάθουν γρήγορα. Μετά την 1η στροφή ακολουθεί κομμάτι με συνεχόμενες στροφές οι οποίες είναι πολύ γρήγορες και θα δυσκολέψουν τους οδηγούς. Γενικότερα η πίστα έχει πολλά ανηφορικά και κατηφορικά κομμάτια, επίσης υπάρχει μια στροφή με ανάποδη κλίση. Οι οδηγοί θα έχουν δύσκολη δουλειά, επίσης θα είναι δύσκολο να στήσουν το μονοθέσιό τους σωστά αλλά και να διατηρήσουν σε καλή κατάσταση τα ελαστικά τους. Αυτό σημαίνει ότι ίσως αντιμετωπίσουν περισσότερα προβλήματα με τα ελαστικά κάτι που είναι καλό για τον αγώνα. Πιστεύω ότι αυτή η πίστα είναι πραγματικά καλή».

Τεχνικές πληροφορίες

Κατανάλωση καυσίμου: 1.8kg στο γύρο
Οι πιλότοι οδηγούν τέρμα γκάζι στο 63% του γύρου
Φθορά φρένων: Mεσαία
Αλλαγές ταχυτήτων: 54 στο γύρο / 3.024 συνολικά στον αγώνα
Μεγαλύτερη ευθεία: 1.090m
Μέγιστη ταχύτητα: 315km/h
Δύο ζώνες DRS
Μήκος pitlane: 385m

- Τo Austin είναι μια πίστα τελευταίας γενιάς όπου εναλλάσσονται αργά αλλά και πιο τεχνικά τμήματα με μεγάλες ευθείες εκεί τα μονοθέσια ξεπερνούν τα 310km/h, με αποτέλεσμα οι γόμες να χάνουν λίγη θερμοκρασία. Αυτό καθιστά τα σημεία φρεναρίσματος κρίσιμα καθώς το ελαστικό έχει ψυχθεί λίγο. Επίσης επηρεάζει την αλλαγή πορείας στις γρήγορες στροφές καθώς η γόμα ανακτά πολύ γρήγορα θερμοκρασία ώστε να προσφέρει βέλτιστη πρόσφυση.

- Δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στα ελαστικά και οι τρεις τομείς της πίστας. Ο πρώτος τομέας περιέχει τη στροφή 1 όπου τα ελαστικά πρέπει να προσφέρουν τη βέλτιστη ελκτική πρόσφυση. Ακολουθεί μια αλληλουχία στροφών όπου η ακρίβεια στην οδήγηση είναι καθοριστική για την διατήρηση της ταχύτερης αγωνιστικής γραμμής. Τέλος στη στροφή 11, ο οδηγός ξεκινά να φρενάρει ενώ το μονοθέσιο έχει ήδη στρίψει αυτό δημιουργεί μια άνιση κατανομή φορτίων στα ελαστικά.

- Υπάρχουν συνολικά 20 στροφές, σ' αυτές περιλαμβάνεται η ανηφόρα της πρώτης στροφής όπου αν ρισκάρεις φρενάρεις πιο αργά. Αμέσως μετά η ασυνήθιστη στροφή 1 αλλά και η αντίθετη με τους δείκτες του ρολογιού φορά της πίστας δίνει στους οδηγούς μια διαφορετική αίσθηση.

- Τα όρια της πίστας είναι ιδιαίτερα πλατιά στις στροφές ώστε να είναι εφικτές διαφορετικές αγωνιστικές γραμμές και να διευκολύνονται τα προσπεράσματα.

- Υπάρχουν 3 μεγάλες ευθείες στις οποίες ψύχονται τα ελαστικά και στο τέλος τους, το φρενάρισμα είναι κρίσιμο, καθώς μειώνεται λίγο η θερμοκρασία των ελαστικών. Αυτό επηρεάζει επίσης την αλλαγή κατεύθυνσης στις πολύ γρήγορες καμπές, καθώς πρέπει άμεσα ν' ανέβει πάλι η θερμοκρασία στα ελαστικά.

- Στο παρελθόν οι θερμοκρασίες οδοστρώματος κυμαίνονταν από 18 έως 37 βαθμούς Κελσίου μέσα στην ίδια μέρα, καθιστώντας τη διαχείριση των ελαστικών μια δύσκολη άσκηση.

- Το αεροδυναμικό σετάρισμα τείνει προς μέσο επίπεδο κάθετης δύναμης/απόδοσης με έμφαση στη μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση που προσφέρουν τα ελαστικά. Ειδικά στο πρώτο μισό της πίστας που υπάρχουν απότομες αλλαγές πορείας υπό υψηλή ταχύτητα αυτό, η πρόσφυση είναι πολύ σημαντική.

- Οι οδηγοί κινούνται στο 60% της διαδρομής με τέρμα γκάζι και φρενάρουν 10 φορές, τιμές στο μέσο όρο του πρωταθλήματος.

Pirelli F1 Tyres 2015

Στο Austin, oι ομάδες θα έχουν στη διάθεσή τους τη μέση (PZero White) και τη μαλακή (PZero Yellow) γόμα της Pirelli.

USA Grand Prix Preview

Αναμενόμενη διαφορά απόδοσης ανάμεσα στις δυο γόμες: 0.8 δευτερόλεπτο ανά γύρο.

H άποψη του επικεφαλής της Pirelli Motorsport, Paul Hembery

« Οι ΗΠΑ πάντα μας προσφέρουν ένα θερμό καλωσόρισμα και ένα φανταστικό αγωνιστικό Σαββατοκύριακο. Όπως για όλους τους άλλους συμμετέχοντες στη F1 έτσι και για μας, οι ΗΠΑ είναι μια πολύ σημαντική αγορά κα είναι κρίσιμο να έχουμε αγώνα εδώ. Ως πίστα περιέχει όλα όσα θα μπορούσε και απαιτεί από τα ελαστικά το μέγιστο σε όλους τους τομείς. Επιλέξαμε τη μέση και τη μαλακή γόμα που έχουν τη δυναμική ν' αντιμετωπίσουν την ευρεία γκάμα απαιτήσεων και καιρικών συνθηκών. Καθώς το πρωτάθλημα οδηγών βρίσκεται σε καθοριστικό σημείο θα υπάρχει μεγάλη απήχηση και δεν μπορούμε να σκεφτούμε καλύτερο μέρος για να δώσει παράσταση η Formula 1. Η διαμόρφωση της πίστας και η επιλογή των ελαστικών προσφέρει πολλές δυνατότητες για προσπέρασμα αλλά και διαφορετικές στρατηγικές. Καθώς ο χρόνος εισόδου στα pits είναι σχετικά μικρός προβλέπουμε έναν αμφίρροπο αγώνα, αυτό αποζητά και ο κόσμος. Σπάνια βλέπουμε τόσο ανοιχτό και συναρπαστικό ανταγωνισμό όπως εδώ πέρυσι, λόγω της μεγάλης ποικιλίας στρατηγικών».

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ ΟΔΗΓΩΝ - ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ

Που κρίθηκε ο περσινός αγώνας

Ο Lewis Hamilton κέρδισε για λογαριασμό της Mercedes εκκινώντας δεύτερος και υιοθετώντας στρατηγική 2 pit stop ενώ στο παρελθόν γίνονταν μόνο μια αλλαγή στο Austin. Εκκίνησε τον αγώνα των 56 γύρων με τη μαλακή γόμα και έβαλε τη μέση γόμα στον 16ο και στον 33ο γύρο μολονότι η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας στην αρχή, επηρέασε την στρατηγική του.

Η F1 στις ΗΠΑ

Στις ΗΠΑ έχουν διεξαχθεί συνολικά 52 GP της Formula 1 σε 10 πίστες, τις εξής: Sebring, Riverside, Watkins Glen, Phoenix, Dallas, Detroit, Las Vegas, Long Beach, Indianapolis Motor Speedway και εσχάτως COTA.
O πιλότος με τις περισσότερες νίκες στις ΗΠΑ είναι ο Michael Schumacher που από το 2000 έως και το 2007 πανηγύρισε 5 πρωτιές στην Indianapolis (2000, 2003, 2004, 2005, 2006).

Προηγούμενοι νικητές στο Austin

2014: Lewis Hamilton (Mercedes)
2013: Sebastian Vettel (Red Bull)
2012: Lewis Hamilton (McLaren)

Διαβάστε ακόμα στο Car and Driver

Ο Hamilton μπορεί να στεφθεί Πρωταθλητής στο Austin

VIDEO: Έτσι πανηγύρισαν τον τίτλο στη Mercedes

Συνεχίζουν μαζί Pirelli - F1 μέχρι και το 2019

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ