Το ΦΩΣ αργοσβήνει...

Η ιστορική διαδρομή της εφημερίδας "ΦΩΣ των σπορ", η διαχρονικότητά της, η φιλοσοφία του Θόδωρου Νικολαΐδη και η νέα εποχή που δεν θυμίζει σε τίποτα το παρελθόν. Το Sport24.gr κάνει φλας μπακ και αναλύει.

Η 11η Απριλίου 1955 και η 18η Μαρτίου 2017 είναι δυο ημερομηνίες - ορόσημο για την ιστορικότερη αθλητική εφημερίδα της χώρας, καθώς ορίζουν την αρχή και το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Από τη μια την έναρξη ενός ονειρεμένου ταξιδιού και από την άλλη τις "φουρτούνες" που θα έπρεπε να αντιμετωπίσει χωρίς τον "καπετάνιο" της!

Πριν 64 χρόνια, λοιπόν, το "ΦΩΣ των σπορ" ξεκινούσε το δικό του μεγάλο ταξίδι στον αθλητικό Τύπο, το οποίο -πέρα από καθε προσδοκία- συνεχίζεται μέχρι και σήμερα και πριν δυο χρόνια ο ιδρυτής του Θόδωρος Νικολαΐδης, έφυγε από τη ζωή, κάτι που σήμαινε αλλαγή ρότας και "τίτλους τέλους" μιας εποχής. Το "Ευαγγέλιο" δεν θα μπορούσε να είναι ποτέ ξανά το ίδιο...

"ΑΣΠΙΔΑ ΚΑΙ ΔΟΡΥ" ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΡ ΘΟΔΩΡΟ

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή, διότι το "ΦΩΣ των σπορ" είναι κάτι παραπάνω από μια αθλητική εφημερίδα, φιλικά προσκείμενη στον Ολυμπιακό. Ποτέ δεν έκρυψε τα "πιστεύω" της, ποτέ δεν έμεινε στην πίσω γραμμή στις δύσκολες στιγμές, ποτέ δεν έπαψε να έχει άποψη, ακόμα και αν δεν ήταν αρεστή. Γι' αυτό και συγκρούστηκε κατά καιρούς, στο παρελθόν, ακόμα και με τη διοίκηση του συλλόγου, πράττοντας αυτό που η ίδια θεωρούσε σωστό.

Το "ΦΩΣ" πολλάκις ήταν η ασπίδα και το δόρυ του Ολυμπιακού, όταν δεχόταν πόλεμο, όμως παράλληλα ασκούσε σκληρή κριτική όταν έβλεπε τα κακώς κείμενα. Με αρθρογράφους που είχαν πύρινο και κρυστάλλινο λόγο, με ρεπόρτερ μάχιμους και με έναν πηδαλιούχο διαφορετικό από τους άλλους. Ο "κυρ Θόδωρος", όπως τον προσφωνούσαν άπαντες, ήταν ένας εκδότης που έβλεπε μπροστά, γι' αυτό και το δημιούργημά του άντεξε στο χρόνο.

Στα 62 χρόνια πορείας με τον ίδιο στην ηγεσία, το "ΦΩΣ" αποτέλεσε το σχολείο και το σπίτι για εκατοντάδες δημοσιογράφους. Βλέπετε, η εφημερίδα βγήκε σε μια εποχή που υπήρχε μόνο αυτή και η "Αθλητική Ηχώ", η επονομαζόμενη και ως η παλαιοτέρα των Βαλκανίων. Άλλωστε, από εκεί ξεκίνησε ως δημοσιογράφος ο Θόδωρος Νικολαΐδης, προτού αποχωρήσει και δημιουργήσει το "Αθλητικόν Φως" μαζί με τον Κωνσταντίνο Σισμάνη, ο οποίος λίγο καιρό μετά αποτέλεσε παρελθόν.

Το πρώτο φύλλο της εφημερίδας στις 11/4/1955

Ο κυρ Θόδωρος μάλιστα χρειάστηκε να πάει και κόντρα στην οικογένειά του, αφού η μητέρα του δεν ήθελε να πάρει αυτό το ρίσκο και να ανοίξει μια νέα εφημερίδα σε μια περίοδο οικονομικά 'σφιχτή" για τη χώρα. Θεωρούσε δύσκολη την επιβίωση της εφημερίδας και μάλιστα, παρότι είχε οικονομική άνεση, δεν του δάνεισε χρήματα. Έτσι, χρειάστηκε να βάλει ενέχυρο ακόμη και το ρολόι του για να στηρίξει την επένδυσή του, αλλά η εφημερίδα εδραιώθηκε και προσέφερε ενημέρωση για όλα τα αθλητικά γεγονότα, προτάσσοντας βέβαια πάντα τον Ολυμπιακό.

ΤΟ "ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ" ΠΟΥ ΤΟ ΣΕΒΟΝΤΑΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΦΙΛΑΘΛΟΙ

Τα πρώτα χρόνια, κυκλοφορούσε δύο φορές την εβδομάδα και μόλις ένα χρόνο μετά το ξεκίνημα της, το 1956, άλλαξε την ονομασία της σε "ΦΩΣ των Σπορ". Ο Θεόδωρος Νικολαΐδης έγινε Ολυμπιακός σε πολύ μικρή ηλικία, όταν βρέθηκε σε μια αναμέτρηση με τη μεικτή Πειραιά. Η ιστορία λέει πως σε εκείνο το ματς, έπειτα από μία εντυπωσιακή κίνηση παίκτη του Ολυμπιακού, άκουσε κάποιον δίπλα του να αναφωνεί: "Μα βέβαια! Αυτός είναι παίκτης του Μεγάλου Ολυμπιακού!". Τότε ταυτίστηκε μαζί του. Ο Ολυμπιακός ήταν η λατρεία και το πάθος του. Το ΦΩΣ ήταν η ζωή του...

Αυτό που κατάφερνε η συγκεκριμένη εφημερίδα, γι' αυτό και πήρε το προσωνύμιο "Ευαγγέλιο", ήταν να πιάνει τον παλμό του ερυθρόλευκου κόσμου, τον σφιγμό, ήξερε τι έπρεπε να γράψει, πώς να το γράψει και πότε να το γράψει. Ήταν μια εφημερίδα που απευθυνόταν σε όλους τους Ολυμπιακούς, ανεξαρτήτως ηλικίας ή κοινωνικής και οικονομικής τάξης. Παράλληλα όμως, επειδή ήταν εφημερίδα με τα όλα της, είχε κανονικό και καθημερινό ρεπορτάζ για όλες τις ομάδες και όλα τα αθλήματα. Γι' αυτό και ήταν πολλοί οι μη φίλοι του Ολυμπιακού που την αγόραζαν και ενημερώνονταν για την αγαπημένη τους ομάδα. Πάντα με σεβασμό στον αντίπαλο, πάντα με κανονικό και πλήρες ρεπορτάζ, κατάφερε να αντέξει στον χρόνο και να αναγνωρίζεται ακόμα και από τους αντιπάλους.

Τα χρόνια πέρασαν, οι εποχές άλλαξαν, ο Τύπος δοκιμάστηκε για τα καλά. Εφημερίδες άνοιγαν και έκλειναν, άλλες συγχωνεύονταν, το "ΦΩΣ" παρέμενε πιστό στις παραδόσεις του, στο ύφος του, ακόμα και στο σχήμα του, το οποίο μπορεί να φαινόταν άβολο στους πολλούς, όμως ήταν αυτό που είχαν μάθει οι αναγνώστες του. Δεν θα μπορούσε να αλλάξει, ούτε να αλλοιώσει τη φυσιογνωμία του. Ο Θόδωρος Νικολαΐδης, ένας άνθρωπος που μπροστά στο καλό του Ολυμπιακού και της εφημερίδας του, δεν έβαζε τίποτα, έμεινε στην πρώτη γραμμή μέχρι το τέλος. Ήταν 90 χρονών και συνέχιζε να διευθύνει με το ίδιο πάθος, το ίδιο μεράκι και με την οξυδέρκεια που πάντα τον διέκρινε.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ ΚΑΙ Η ΝΕΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ "ΦΩΤΟΣ"

Ο θάνατός του στις 18 Μαρτίου του 2017, θα σήμαινε και το τέλος εποχής. Τίποτα πλέον δεν θα μπορούσε να είναι το ίδιο για την εφημερίδα που μεγάλωσε γενιές Ολυμπιακών και όχι μόνο. Χωρίς τον Θόδωρο Νικολαΐδη στο κουμάντο, τα πράγματα πλέον ήταν δύσκολα. Η θυγατέρα του, Μαρία, ανέλαβε να τρέξει το "καράβι" σε καιρούς χαλεπούς για τον Τύπο. Προφανώς και δεν θα μπορούσε το "ΦΩΣ" να είναι ίδιο χωρίς τον ιδρυτή του και η αλήθεια είναι ότι, παρά την προσπάθεια που καταβάλλεται, τα πράγματα άλλαξαν φανερά.

Το πρωτοσέλιδο μετά τον θάνατο του Θόδωρου Νικολαΐδη

Οι πωλήσεις πέφτουν, όπως βέβαια συμβαίνει με όλες τις αθλητικές εφημερίδες, καθώς το διαδίκτυο σαρώνει τα πάντα στο διάβα του, όμως δεν είναι ο μοναδικός λόγος. Η αλήθεια είναι ότι έχουν υπάρξει και αρκετές αστοχίες στην υπό νέα διοίκηση περίοδο. Έτσι το "ΦΩΣ" δείχνει να χάνει τη φυσιογνωμία του, αυτό που το χαρακτήριζε και το ξεχώριζε. Μεγάλο ρόλο σε αυτό έχει αποτελέσει το γεγονός πως "η παλιά φρουρά" έχει αποχωρήσει από την εφημερίδα. Άνθρωποι που γαλουχήθηκαν δίπλα στον Θεόδωρο Νικολαΐδη και ήξεραν απέξω και ανακατωτά τον τρόπο σκέψης του, το τι ήθελε ο ίδιος από την εφημερίδα. Με αποτέλεσμα αυτή να χάσει, σε σημαντικό βαθμό το έρεισμά της, την ταυτότητά της, την ταύτιση και και την "επαφή" της με τον κόσμο του Ολυμπιακού, που την στήριζε όλες αυτές τις δεκαετίες.

Και αν κάποιος θα σκεφτεί εύλογα ότι και στο παρελθόν το "ΦΩΣ" ήρθε σε σύγκρουση με την ηγεσία του Ολυμπιακού, έχουν υπάρξει πρωτοσέλιδα, την τελευταία διετία, που μπορούν να θεωρηθούν άστοχα. Όσοι, δε, υπήρξαν δύσπιστοι ως προς τις προθέσεις της ΠΑΕ Ολυμπιακός απέναντι στην ιδιοκτησία της εφημερίδας για πρωτοσέλιδα χτυπήματά της, κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι έχουν υπάρξει πρωτοσέλιδα, τα οποία προκάλεσαν μεγάλες αντιδράσεις στον κόσμο. Ίσως και γιατί όσοι καθορίζουν την "γραμμή" της εφημερίδας και τα πρωτοσέλιδα της δεν μπορούν να πιάσουν τον παλμό και τα "θέλω" των φίλων του συλλόγου και των αναγνωστών της εφημερίδας.

ΤΑ ΑΣΤΟΧΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΑΕ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ

Η ερυθρόλευκη ΠΑΕ μάλιστα έχει καταφερθεί επισήμως κατά της εφημερίδας, θεωρώντας ότι με την πολιτική που ακολουθεί, ασκεί πόλεμο και βρίσκεται απέναντι από τα συμφέροντά της, όμως έχουν δοθεί και αφορμές. Στις 30 Οκτωβρίου 2017 είχε εκδώσει και επίσημη ανακοίνωση, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε: "Μόνο κριτική με τη λογική του αυτόκλητου διαχειριστή της ομάδας. Μπορεί όμως η κριτική να είναι καλόπιστη όταν την εφημερίδα ΦΩΣ “διοικούν”, τον τελευταίο καιρό, δυο φανατικοί Παναθηναϊκοί; Η εφημερίδα ΦΩΣ μένει αδιάφορη στο λυσσαλέο πόλεμο που γίνεται στον ΟΛΥΜΠΙΑΚΟ και τη διοίκησή του τα τελευταία χρόνια και προτιμά να έχει στενές οπαδικές και οικονομικές σχέσεις με τους αντιπάλους μας".

Η απάντηση της διεύθυνσης της εφημερίδας, ανέφερε ανάμεσα σε άλλα πως "συνυφασμένη στη συνείδηση του Έλληνα φιλάθλου με την ιδέα του Ολυμπιακού, δεν απαντά, συνειδητά 62 χρόνια τώρα, σε ανακοινώσεις που αφορούν στη δημοσιογραφική της δεοντολογία και στην ιδεολογική της κατεύθυνση".

Τελευταίο παράδειγμα ήταν το πρωτοσέλιδο μετά την ήττα του Ολυμπιακού στην Τούμπα από τον ΠΑΟΚ με 3-1, όπου το "ΦΩΣ" βγήκε με τίτλο "ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΤΟ... ΦΑΒΟΡΙ;" και χτύπημα από κάτω με τίτλο "ΤΡΑΓΩΔΙΑ".

Επίσης, επιεικώς άστοχο μπορεί να χαρακτηριστεί το πρωτοσέλιδο της 7ης Δεκεμβρίου 2018, μετά τον αγώνα του μπασκετικού Ολυμπιακού στο Κάουνας με τη Ζαλγκίρις. Το "ΦΩΣ" βγήκε με τίτλο "ΚΑΘΙΖΗΣΗ", θέλοντας να στηλιτεύσει την κακή εικόνα της ομάδας του Ντέιβιντ Μπλατ στο δεύτερο 20λεπτο και την ήττα με 83-75, δείχνοντας τον Αμερικανοϊσραηλινό πεσμένο στο παρκέ. Ως γνωστόν, ο Μπλατ έχει ένα πρόβλημα υγείας, το οποίο δυσκολεύει αρκετά τη βάδισή του, όπως και το να σταθεί όρθιος και η διεύθυνση για σημειολογικούς λόγους επέλεξε αυτό το φωτογραφικό στιγμιότυπο.

Η κατακραυγή ήταν μεγάλη, με αποτέλεσμα την επόμενη ημέρα να τοποθετηθεί επισήμως και να ζητήσει συγγνώμη από τον πολύπειρο κόουτς του Ολυμπιακού. "Το «ΦΩΣ» με την ευθύνη της δημοσιογραφικής του οντότητας θεωρεί ότι οφείλει μία συγγνώμη στον Ντέιβιντ Μπλατ στην περίπτωση που τον προσέβαλε με το χθεσινό πρωτοσέλιδο. Η επιλογή της επίμαχης φωτογραφίας έγινε καθαρά για σημειολογικούς λόγους και δεν είχε σκοπό να χλευάσει τον προπονητή του Ολυμπιακού", ανέφερε η ανακοίνωση της εφημερίδας, όμως η αλήθεια είναι πως οι αντιδράσεις ήταν τεράστιες και το κακό είχε ήδη γίνει!

Η ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΚΑΙ Η ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ

Όσον αφορά στο θέμα της ραγδαίας πτώσης των φύλλων της εφημερίδας, πρέπει να τονιστεί πως το ΦΩΣ έχει χάσει μεγάλο μέρος των αναγνωστών του τα τελευταία χρόνια, πάντα με βάση τα δεδομένα της εποχής. Αν και ήταν σταθερές οι πωλήσεις του, φαίνεται πως υπάρχει μια μεγαλύτερη κάμψη, ίσως λόγω και της αλλαγής φιλοσοφίας της διοίκησης της εφημερίδας, όσο και του γεγονότος ότι το διαδίκτυο έχει πάρει για τα καλά την πρωτοκαθεδρία.

Χαρακτηριστικό είναι πως το ΦΩΣ πούλησε 3.380 φύλλα την επομένη του πρώτου αγώνα του Ολυμπιακού με τη Ντινάμο Κιέβου στο Φάληρο και ήταν τρίτη σε πωλήσεις επί συνόλου οκτώ αθλητικών εφημερίδων. Η "SportDay" με 4.470 φύλλα και η "Live Sport" με 3.440 φύλλα βρέθηκαν στις δυο πρώτες θέσεις. Θα περίμενε ίσως κάποιος να "τσιμπούσε" κάτι παραπάνω έπειτα από μια μεγάλη ευρωπαϊκή μάχη των Πειραιωτών, όμως έχει να ανταγωνιστεί και τον "Πρωταθλητή".

Το ρεκόρ της εφημερίδας, προφανώς και είναι... απλησίαστο, αφού μετά την ιστορική πρόκριση του Ολυμπιακού επί του Άγιαξ τη σεζόν 1983-84 για το Κύπελλο Πρωταθλητριών, το "ΦΩΣ" είχε πουλήσει 100.000 φύλλα! Ναι, τότε υπήρχε μονάχα η "Αθλητική Ηχώ" ως αντίπαλο δέος και παράλληλα δεν υπήρχε το διαδίκτυο, οπότε δεν μπορούν να συγκριθούν οι εποχές. Τότε, ο κόσμος ενημερωνόταν από τις εφημερίδες και τώρα περισσότερο από το ίντερνετ.

Η σύγκριση, δε, με το παρελθόν όσον αφορά στους μέσους όρους πωλήσεων, επίσης προκαλεί... θλίψη. Πλέον, οι εφημερίδες όλες μαζί φτάνουν κοντά στις 20.000 ημερησίως, νούμερο πολύ χαμηλό. Για παράδειγμα, τον Δεκέμβριο του 1987 κυκλοφορούσαν τέσσερις αθλητικές εφημερίδες στη χώρα. Η "Αθλητική Ηχώ" πουλούσε 38.000 φύλλα την ημέρα, ο "Φίλαθλος" 50.000 φύλλα, το "ΦΩΣ" με 61.000 φύλλα ήταν στην κορυφή και η "Φλόγα των Σπορ" ερχόταν τέταρτη με 17.000 φύλλα.

Δέκα χρόνια μετά, τον Δεκέμβριο του 1997 η μέση ημερήσια κυκλοφορία των αθλητικών εφημερίδων ήταν ως εξής: Το "ΦΩΣ" έφτανε τα 40.000 φύλλα όπως και το "Sportime", τα 20.000 φύλλα ο "Φίλαθλος" και η "Ωρα για Σπορ" και τα 18.000 φύλλα η "Αθλητική Ηχώ".

Αλλα δέκα χρόνια μετά, λίγο πριν το ξέσπασμα της κρίσης εν Ελλάδι, οι αθλητικές εφημερίδες πουλούσαν αρκετά λιγότερο. Οι αθλητικές ήταν… 13 συνολικά. Η "Sportday" ήταν στα 41.000 φύλλα, ο "Πρωταθλητής" στα 25.000, το "ΦΩΣ" στα 24.000, η "Goal News" στα 17.000, ο "Φίλαθλος" στα 9.000, το "Sportime" στα 8.000, η "Πράσινη" στα 6.500, η "Νέα Ωρα", το "Derby" και η "Γάτα" στα 4.000 - 4.500 φύλλα, η "Αθλητική Ηχώ" στα 3.300, η "Ενωση" στα 2.500 και η "Score Live" στα 1.500.

Η ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ ΤΗΣ "ΠΑΛΙΑΣ ΦΡΟΥΡΑΣ"

Η εφημερίδα "ΦΩΣ" προφανώς και παραμένει φιλικά προσκείμενη στον Ολυμπιακό, αυτό δεν έχει αλλάξει. Εντούτοις, όπως προαναφέρθηκε, η λεγόμενη "παλιά φρουρά" έχει αποχωρήσει, με αποτέλεσμα να υπάρχει αλλοίωση στη φυσιογνωμία του Φωτός, στον τρόπο γραφής του, στην επιλογή της θεματολογίας του και στο πώς προβάλλονται ορισμένα θέματα. Συν βέβαια το ότι δεν έχει τα αποκλειστικά του παρελθόντος και τις ειδήσεις που έκαναν ντόρο, ίσως και γιατί δεν έχει την "προσβασιμότητα" του παρελθόντος.

Επίσης, ένα άλλο παράδοξο είναι πως στα social media, για να πειστεί το αναγνωστικό κοινό πως η ερυθρόλευκη ρότα διατηρείται, ασχέτως της όποιας κόντρα με την ΠΑΕ, καλωσορίζει τα νέα αποκτήματα όπως θα το έκαναν τα ίδια τα τμήματα του συλλόγου και όχι ένα ΜΜΕ. Έτσι, υπάρχει το παράδοξο η εφημερίδα να διατηρεί τις αποστάσεις της και να έχει εμφανή διάθεση να είναι πιο μακριά από τον Ολυμπιακό σε σχέση με παλαιότερα, ενώ στο σάιτ ισχύει το ανάποδο, σα να υπάρχει διαφορετική πολιτική.

Το πρωτοσέλιδο μετά τον αποκλεισμό από τη Ντινάμο και την ήττα από την Εφές

Οι δύσκολοι καιροί στον ελληνικό Τύπο "χτύπησαν" και το "ΦΩΣ", το οποίο αναγκάστηκε να προβεί σε μειώσεις, να κάνει απολύσεις και να χαράξει μια πολιτική αρκετά διαφορετική απ' αυτή του ιδρυτή της, Θεόδωρου Νικολαΐδη, ο οποίος πορευόταν με τους ίδιους συνεργάτες για πολλά χρόνια, γι' αυτό και τον αγαπούσαν και τον σέβονταν άπαντες.

Πλέον, τα πράγματα εν πολλοίς έχουν αλλάξει και η διαφορετικότητα της εφημερίδας είναι αντιληπτή. Η νέα κατάσταση χαράσσει την δική της πολιτική και μένει να φανεί ποιο θα είναι το τελικό αποτέλεσμα. Το σίγουρο όμως είναι ότι κανείς δεν θέλει να δει το "ΦΩΣ" να αργοσβήνει...

 
SHARE

24MEDIA NETWORK

Η πλάκα του Αντώνη Κανάκη δεν είναι για γέλια

Αφού αναρωτιόμαστε για τα όρια της χιούμορ, ας αναρωτηθούμε και για τα όρια της απόλυτης ελευθερία του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

HIGHLIGHTS