Η φαρσοκωμωδία μιας τυχαίας γραμμής οφσάιντ

Tο VAR υπάρχει για να μη λέμε “φαίνεται”, αλλά για να ακούμε την τεχνολογία να μας λέει “είναι”. Στην Ελλάδα πληρώνουμε VAR για να μην έχουμε ιδέα για το τι έγινε, λόγω τραγικής τηλεοπτικής κάλυψης. Ο Θέμης Καίσαρης γράφει για τη φαρσοκωμωδία μιας τυχαίας γραμμής.

Η αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι πότε καταλάβαμε πως στο ελληνικό VAR δεν έχουν τη γραμμή του οφσάιντ. Σίγουρα όμως όλοι γνωρίζετε πως έκτοτε ασχολούμαστε με αυτό, διότι το σοκ ήταν μεγάλο και δικαιολογημένο.

Ψάξαμε να μάθουμε γιατί δεν την έχουμε και το θέμα του Νίκου Συριώδη στο Sport24.gr έδωσε κάποιες απαντήσεις. Παρόλα αυτά, οι απαντήσεις δεν άλλαξαν το γεγονός πως συνεχίσαμε να νιώθουμε πως έχουμε ένα VAR κουτσουρεμένο.

Καλά τα replay σε φάσεις πέναλτι, αλλά αυτές πάντα θα είναι στην κρίση του διαιτητή. Εκεί που η τεχνολογία είναι πραγματικό όπλο είναι στις αντικειμενικές φάσεις, σε αυτές που το πρωτόκολλο του VAR ονομάζει factual decisions: αποφάσεις που βασίζονται στα γεγονότα και όχι στην κρίση του διαιτητή, αποφάσεις που κρίνονται από το πολύ απλό “είναι οφσάιντ ή δεν είναι”.

ΠΑΙΡΝΟΥΜΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟ “ΦΑΙΝΕΤΑΙ”, ΟΧΙ ΜΕ ΤΟ “ΕΙΝΑΙ”

Εμείς τέτοια δεν έχουμε, τα οφσάιντ στο video κρίνονται με το μάτι και σε αρκετές περιπτώσεις η απουσία της γραμμής δεν έχει εμποδίσει να παρθεί η σωστή απόφαση. Σε κάποιες άλλες, όμως, έχουν συμβεί τέρατα, όπως στο Παναθηναϊκός-Ξάνθη και στο Βόλος-Ολυμπιακός, ενώ υπάρχουν και οι πολύ οριακές στιγμές, που αποδεχθήκαμε την απόφαση που πάρθηκε, χωρίς βέβαια να αποκτήσουμε ποτέ τη σιγουριά πως ήταν σωστή.

Παίρνουμε factual desicions, χωρίς να έχουμε πάντοτε facts. Αρκετές φορές κρίνουμε με “φαίνεται να”, ενώ το VAR υπάρχει για να μη λέμε ”φαίνεται”, αλλά για να μας λέει “είναι” η τεχνολογία.

ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΣΤΙΣ ΜΑΝΤΕΨΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΤΕΡΑΤΑ;

Οι μήνες της μαντεψιάς πλησιάζουν στο τέλος τους. Από το βράδυ της Τετάρτης το Sport24.gr σας είχε ενημερώσει πως το θέμα συζητήθηκε στη συνάντηση του Big-4 και την Πέμπτη  ήρθε και η επιβεβαίωση.

Η Πολιτεία θα πληρώσει (950 ευρώ + ΦΠΑ για κάθε ματς) και μετά η εταιρία θα ενσωματώσει σε μερικές εβδομάδες τη γραμμή στο σύστημα που χρησιμοποιούν οι διαιτητές μπροστά στα μόνιτορ.

ΑΥΤΟ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ Η ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΗ ΓΡΑΜΜΗ

Ας ελπίσουμε πως το σύστημα θα είναι η τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Το 3D σύστημα με τις δύο γραμμές, που βλέπουμε στα μεγάλα πρωταθλήματα.

Το λέμε τρισδιάστατο, γιατί λύνει το πρόβλημα με τα διαφορετικά σημεία του σώματος: ο VAR μπορεί να μαρκάρει πχ τον ώμο του επιθετικού, που είναι το σημείο του σώματός του που εξέχει περισσότερο, το σύστημα “τραβάει” τη γραμμή κάθετα στο χορτάρι και έτσι βλέπουμε αν η κόκκινη γραμμή του επιθετικού είναι μπροστά ή πίσω από την μπλε του αμυντικού, όπως στη φωτογραφία.

Με αυτόν τον τρόπο δεν χρειάζεται να εικάσεις αν ο επιθετικός είναι λίγο πιο μπροστά ή όχι, η τεχνολογία σου λέει τα πάντα.

ΤΙ ΘΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗ ΓΡΑΜΜΗ;

Τέλεια, ανυπομονούμε. Αλλά μετά το Λαμία-ΠΑΟΚ μια ερώτηση παραμένει. Άντε και ήρθε η γραμμή. Τι θα την κάνουμε;

Στη φάση του γκολ του Μάτος στη Λαμία που θα τη βάλουμε τη γραμμή; Στη μία και μοναδική κάμερα που τραβάει την περιοχή δεν βλέπουμε απολύτως τίποτα. Δεν ξέρουμε ποιο σημείο του σώματος του αμυντικού είναι πιο μπροστά, ενώ το ίδιο ισχύει και για τον Μάτος.

Έχουμε άλλη κάμερα που να είναι στην ευθεία της φάσης ή στο κόρνερ για να δούμε και τους δύο παίκτες; Όχι. Έχουμε κάμερα από πιο ψηλά, ώστε να έχουμε καλύτερο οπτικό πεδίο; Όχι. Έχουμε κάμερα από την απέναντι πλευρά του γηπέδου, ώστε να δούμε καθαρά που είναι ο αμυντικός και που ο Μάτος, χωρίς σώματα να μας κρύβουν τη φάση; Όχι.

Συζητάμε τόσο καιρό την (όντως προβληματική) απουσία της γραμμής και επιμένουμε να αγνοούμε κάτι πολύ σημαντικό. Το VAR είναι δύο πράγματα, τεχνολογία και τηλεόραση. Και χωρίς καλή τηλεόραση, δηλαδή καλή τηλεοπτική κάλυψη, όλη η τεχνολογία του κόσμου είναι άχρηστη.

Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΦΑΡΣΟΚΩΜΩΔΙΑ

Τι θα τις κάνουμε τις ρημάδες τις τρισδιάστατες γραμμές όταν στην ίδια φάση δεν ξέρουμε που πρέπει να μπει γραμμή ούτε για τον αμυντικό ούτε για τον επιθετικό;

Αν δεν είχαμε VAR, θα λέγαμε πως είναι μία ακόμα δύσκολη φάση, ο Μάτος φαίνεται να είναι πιο μπροστά, αλλά η κάμερα δεν είναι στην ευθεία, στην ουσία δεν βλέπουμε τίποτα με βεβαιότητα, πάμε παρακάτω.

Αλλά τώρα έχουμε VAR. Και η φαρσοκωμωδία δεν είναι που κόλλησε η οθόνη κατά τη διάρκεια του ματς, ούτε που δεν έχουμε γραμμή οφσάιντ. Η πραγματική φαρσοκωμωδία είναι πως έχουμε δώσει ένα σκασμό λεφτά και, ακόμα και να είχαμε γραμμή, δεν θα είχαμε την παραμικρή σιγουριά για τη φάση.

Η ακόμα μεγαλύτερη είναι που η ΚΕΔ μας ενημερώνει πως το γκολ ελέγχθηκε και ήταν καθαρό, αλλά δεν έχει να μας δείξει το πλάνο που το αποδεικνύει.

ΜΙΑ ΤΥΧΑΙΑ ΓΡΑΜΜΗ, ΚΑΤΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Ακόμα και η γραμμή της ΕΡΤ σου προκαλεί κλαυσίγελο. Δεν τη βλέπουν στο VAR φυσικά, αλλά είναι χρήσιμη σε όλους εμάς, γιατί με αυτήν είδαμε τι έγινε στο Παναθηναϊκός-Ξάνθη και στο Βόλος-Ολυμπιακός.

Στη φάση του Μάτος δεν ξέρει κανένας που έχουν βάλει τη γραμμή. Δεν βλέπουμε ολόκληρο τον τελευταίο αμυνόμενο, κανείς δεν ξέρει ποιο σημείο του σώματός του είναι πιο μπροστά, αλλά έχουμε μια γραμμή, έτσι, στην τύχη, κατά προσέγγιση.

Κι ακόμα και η τυχαία γραμμή δεν βοηθάει 100%, διότι η κάμερα δεν είναι στην ευθεία, τον Μάτος δεν τον βλέπουμε ολόκληρο, ούτε φυσικά τον αμυντικό, δεν γνωρίζουμε τι έχει συμβεί. Ψάχνουμε μια μέρα μετά να σχηματίσουμε άποψη από βίντεο από την κερκίδα.

ΤΟ ΚΑΤΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ VAR

Επαναλαμβάνω, αν δεν είχαμε VAR, δεν θα πείραζε. Όμως, έχουμε, το πληρώνουμε. Το κατά προσέγγιση δεν είναι VAR. Τα λεφτά που έχουμε δώσει θα έπρεπε να μας αγοράζουν σιγουριά για τις factual αποφάσεις. Ακόμα και στα χιλιοστά, θα έπρεπε να ξέρουμε αν υπάρχει οφσάιντ ή όχι.

Αυτή είναι η αξία που αγοράζουν τα χρήματα, η σιγουριά στις φάσεις που βασίζονται στα γεγονότα και η δυνατότητα επανεξέτασης σε αυτές που βασίζονται στην κρίση του διαιτητή.

Η ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΚΑΛΥΨΗ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ ΜΑΣ

Περιμένουμε πως και πως τη γραμμή, ζώντας όλοι στην ψευδαίσθηση πως θα βάλει τέλος στις μαντεψιές. Ξεχνάμε ότι η τεχνολογία έρχεται μετά την εικόνα. Και εικόνα δεν έχουμε πάντα, γιατί η τηλεοπτική κάλυψη στη χώρα μας μοιάζει με το ποδόσφαιρο που παίζουν οι ομάδες μας.

Ο μέσος όρος είναι υποτυπώδης, φτωχικός, τυχαίος. Αν μας κάτσει η ευθεία, αν δεν είναι σώματα μπροστά, αν βρουν το σωστό ριπλέι. Στα περισσότερα γήπεδα δεν υπάρχει εναλλακτικό πλάνο, δεν έχουμε κάμερα για αντίθετη λήψη, να μας λύσει το πρόβλημα. Δεν υπάρχει καμία βεβαιότητα πως θα έχουμε την εικόνα ώστε μετά να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία.

ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΕΡΚΙΔΕΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ELON MUSK

Ακόμα και με τις γραμμές που δίνουν τη μεγαλύτερη ακρίβεια, ακόμα κι αν παραγγέλναμε το σύστημα από τον Elon Musk, δεν θα είχαμε τι να το κάνουμε στη φάση του Μάτος. Το πιο πιθανό είναι να μπαίνει γκολ και να γίνεται ανακοίνωση στα μεγάφωνα του γηπέδου.

Μήπως κάποιος φίλαθλος έχει τραβήξει βίντεο το γκολ, να μας το στείλει να βάλουμε εκεί τις γραμμές;

Οι κολώνες έφυγαν από την Τούμπα, οι κάμερες έγιναν HD, αλλά ακόμα και στο 2020 έχουμε φάσεις που δεν βλέπουμε καθαρά αυτό που πρέπει να δούμε και ψάχνουμε από τις κερκίδες. Και δεν έγινε μόνο μια φορά, θυμίζουμε πως υπάρχει και η φάση του γκολ της ΑΕΚ με τον ΠΑΟΚ, που δεν είχαμε πλάνο για να δούμε τον τελευταίο παίκτη.

Και όχι, δεν βγάζω άχρηστο το VAR, ειδικά σε μια χώρα που έχουμε επόπτες σαν κι αυτόν στη Λαμία, που σε στατική φάση έχασε την ευθεία για ένα μέτρο. Είδαμε τι έγινε στα παιχνίδια του Κυπέλλου χωρίς VAR, δύο γκολ οφσάιντ στο ίδιο ματς, πέναλτι-γκολ που μέτρησε παρότι ο εκτελεστής κλώτσησε την μπάλα και με τα δύο πόδια, τραγελαφικά πράγματα.

ΚΙΜΟΥΛΗΣ - ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

Αλλά είναι τραγελαφικό να έχουμε VAR χωρίς γραμμή και τα οφσάιντ να κρίνονται με το μάτι από κάμερες που δεν είναι στην ευθεία.

Και προκαλεί γέλια η σκέψη πως θα προσθέσουμε πάνω από 1.000 ευρώ επιπλέον κόστος ανά παιχνίδι για να έχουμε επιτέλους γραμμή, αλλά δεν είναι και βέβαιο πως θα μας χρησιμεύσει σε όλες τις φάσεις, γιατί δεν έχουμε απομακρυνθεί εντελώς από την τηλεοπτική κάλυψη που έκαναν ο Κιμούλης με τον Καλογερόπουλο στο “Λούφα και Παραλλαγή”.

 
SHARE

Μικρός ήθελε να γίνει τερματοφύλακας, αλλά ο Καμπούρης έβαλε τις βολές και έτσι έπαιξε μπάσκετ όπως όλοι, με συνέπεια να χάσουν και τα δύο σπορ. Δεν τελείωσε ποτέ το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, πέρασε χρόνια μακριά απ’τη δημοσιογραφία, αλλά τελικά επέστρεψε σ’αυτήν. Τον χειμώνα του 2016 συμπληρώνεται εικοσαετία από τα πρώτα του βήματα στο αθλητικό internet της χώρας. Μετά την ΕΡΑ Σπορ και τον Sentra, πλέον κάνει ραδιόφωνο στον Sport24Radio 103.3. Αποχαιρέτισε το Contra.gr μετά από τέσσερα χρόνια αρθρογραφίας και δύο αρχισυνταξίας για να ενταχθεί στην ομάδα του SPORT 24, στην οποία είναι αρχισυντάκτης. Απεχθάνεται τη λέξη “λούζερ” και το “υπάρχει επαφή”. Λατρεύει το ποδόσφαιρο και προσπαθεί να βάζει σε τάξη το χάος του. Δεν βλέπει το δίλημμα στο Beatles ή Stones και στο Messi ή Ronaldo.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

24MEDIA NETWORK

 

Μικρός ήθελε να γίνει τερματοφύλακας, αλλά ο Καμπούρης έβαλε τις βολές και έτσι έπαιξε μπάσκετ όπως όλοι, με συνέπεια να χάσουν και τα δύο σπορ. Δεν τελείωσε ποτέ το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, πέρασε χρόνια μακριά απ’τη δημοσιογραφία, αλλά τελικά επέστρεψε σ’αυτήν. Τον χειμώνα του 2016 συμπληρώνεται εικοσαετία από τα πρώτα του βήματα στο αθλητικό internet της χώρας. Μετά την ΕΡΑ Σπορ και τον Sentra, πλέον κάνει ραδιόφωνο στον Sport24Radio 103.3. Αποχαιρέτισε το Contra.gr μετά από τέσσερα χρόνια αρθρογραφίας και δύο αρχισυνταξίας για να ενταχθεί στην ομάδα του SPORT 24, στην οποία είναι αρχισυντάκτης. Απεχθάνεται τη λέξη “λούζερ” και το “υπάρχει επαφή”. Λατρεύει το ποδόσφαιρο και προσπαθεί να βάζει σε τάξη το χάος του. Δεν βλέπει το δίλημμα στο Beatles ή Stones και στο Messi ή Ronaldo.

HIGHLIGHTS

21+ Παίξτε Υπεύθυνα. Κίνδυνος εθισμού και απώλειας περιουσίας.

ΚΕΘΕΑ 2109237777.

21+ Παίξτε Υπεύθυνα. Κίνδυνος εθισμού και απώλειας περιουσίας.

ΚΕΘΕΑ 2109237777.