Το να αξιοποιείς το ταλέντο είναι τέχνη

Το πιο δύσκολο κομμάτι στο ποδόσφαιρο είναι η μεταπήδηση από την ακαδημία στην πρώτη ομάδα. Είναι τέχνη να καταφέρνεις να αξιοποιήσεις το ταλέντο. Ο Τσάρλυ αναλύει.

Είναι δεδομένο πως η ΟΥΕΦΑ και οι ομοσπονδίες έχουν πάρει την απόφαση να ολοκληρωθεί η σεζόν μέσα στο καλοκαίρι. Θα πρέπει να έχουν εξελιχθεί πολύ άσχημα τα πράγματα για να μην έχουμε δράση μέσα στο καλοκαίρι. Σενάριο που θα σημαίνει εκτός του άλλων, πως θα υπάρξει μία οικονομική καταστροφή που δεν θα μπορέσει να την αντέξει ο πλανήτης.

Το καλό και σενάριο είναι να επιστρέψουμε στα μέσα Μαΐου σιγά σιγά στην κανονικότητα, οι ομάδες στις προπονήσεις και μέσα στον Ιούνιο να ξεκινήσει η δράση. Ασφαλώς και η επόμενη ημέρα θα είναι διαφορετική.

ΤΑ ΜΑΝΑΤΖΕΡΙΚΑ ΓΡΑΦΕΙΑ ΧΤΥΠΑΝΕ ΜΥΓΕΣ

Οι σύλλογοι αυτήν την εποχή κοιτάνε να βρουν τρόπους να μετριάσουν την οικονομική τους χασούρα, είναι δεδομένο πως το τελευταίο πράγμα που έχουν στο μυαλό τους, είναι να ενισχύσουν με πολυδάπανες μεταγραφές τις ομάδες τους. Τα νούμερα που υπήρχαν πριν την διακοπή, σαν τιμή για τον κάθε ποδοσφαιριστή καλό θα είναι να τα ξεχάσουμε.

Τα μανατζερικά γραφεία αυτή την εποχή είναι νεκρά. Οι ατζέντηδες διαβάζουν με έκπληξη ρεπορτάζ για ενδιαφέρον ομάδων για τους ποδοσφαιριστές τους και όταν υπάρχουν και νούμερα, τους πιάνει νευρικό γέλιο. Στην πραγματικότητα γνωρίζουν και οι ίδιοι πως οι τιμές της αγοράς για τους ποδοσφαιριστές, θα είναι διαφοροποιημένες όταν θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα και πως αυτό το καλοκαίρι δεν προσφέρεται για Deals. Οι σύλλογοι κάνουν σχέδια πως θα ξεπεράσουν τις οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊου και το τελευταίο που έχουν τουλάχιστον αυτήν την εποχή στο μυαλό τους, είναι το πώς θα βγάλουν λεφτά από τα ταμεία τους, για να ενισχύσουν το ρόστερ τους.

Μάνατζερ μού είπε πως σύντομα θα δείτε πως θα αλλάξουν στάση οι ποδοσφαιριστές. Σε περιπτώσεις που η παραμονή φάνταζε μη ρεαλιστική, σε περιπτώσεις που η πλευρά τους κράταγε σκληρή στάση, στην επιστροφή τα δεδομένα θα έχουν αλλάξει. Όταν θα ξανακάτσουν στο τραπέζι, η πλευρά του ποδοσφαιριστή θα γνωρίζει πως εκτός του συλλόγου που αγωνίζονται, δεν θα έχουν τίποτα χειροπιαστό στα χέρια τους. Οι προτάσεις που υπήρχαν πριν την διακοπή, στην επόμενη ημέρα δεν υφίστανται.

ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΧΤΙΣΙΜΟ

 Η επιστροφή στην δράση, θα σημαίνει και μία ευκαιρία για χτίσιμο, για δημιουργία περιουσιακών στοιχείων μέσα από την αξιοποίηση του ταλέντου, που υπάρχει στην κάθε ακαδημία. Σε δύσκολη θέση βρίσκονται ομάδες, όπως ο Άρης που δεν έχουν μεριμνήσει να έχουν μία φουρνιά από γηγενείς ποδοσφαιριστές, που δεν διαθέτουν στο ρόστερ τους συμβόλαια για τα επόμενα χρόνια.

Πρόσφατα έγραψα κείμενο με τίτλο το Casa de Panathinaikos απέτυχε, γράφοντας αναλυτικά για την φτωχή εξέλιξη 17 ποδοσφαιριστών του συλλόγου, που στο ξεκίνημα της περσινής περιόδου φαινόντουσαν πως θα κάνουν μεγαλύτερα βήματα, απ' ότι έχουν κάνει μέχρι σήμερα.

Μαθαίνω πως αντίθετα απ' ότι έχω διαβάσει σε αρκετά ρεπορτάζ, ο Γιάννης Αλαφούζος έχει ξεκαθαρίσει στον τεχνικό διευθυντή της ομάδας, Τσάβι Ρόκα, πως είναι υποχρεωτικό να αξιοποιηθεί το ελληνικό στοιχείο. Η σωστή αξιοποίηση της ακαδημίας, είναι ένας τρόπος για να ξεπεραστεί όσο γίνεται πιο ανώδυνα αγωνιστικά η κρίση του κορονοϊου και μελλοντικά να έρθουν έσοδα.

ΤΟ ΠΙΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΚΟΜΜΑΤΙ

Το πιο δύσκολο κομμάτι στην ανάδειξη ποδοσφαιριστών, είναι η γνώση να περάσεις το ταλέντο στην πρώτη ομάδα. Οι νέοι ποδοσφαιριστές συνήθως αντιμετωπίζουν μία πολύ σκληρή πραγματικότητα. Όταν πρωτοεμφανίζονται, διαβάζουν αποθεωτικά σχόλια, αυτόματα οι απαιτήσεις ανεβαίνουν σε έναν βαθμό που είναι φυσιολογικό να μην μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές και στην συνέχεια δέχονται κριτική από τους ίδιους που ανέβασαν τον πήχη των απαιτήσεων αδικαιολόγητα ψηλά. Τα παραδείγματα είναι πολλά.

Η δουλειά των ακαδημιών μίας επαγγελματικής ομάδας, είναι να βγάλει ποδοσφαιριστές  που να μπορούν να ζήσουν από το ποδόσφαιρο. Όποιο παιδί έχει αυτήν την δυνατότητα, ορίζεται σαν ταλέντο. Πολλές φορές συνηθίζεται ένα παιδί να κάνει δύο, τρία καλά παιχνίδια στο ξεκίνημα και εκεί να γίνεται η μεγάλη ζημιά. Περνά η άποψη πως μπορεί να παίξει σε κορυφαίες ομάδες, πολύ πιο πάνω από το επίπεδο της πρώτης ομάδας και στην συνέχεια κρίνεται με βάση τις υπερβολικές προσδοκίες που του δημιουργήσαμε και όχι για αυτά που είναι σε θέση να βγάλει στο γήπεδο.

Επίσης σε πολλές περιπτώσεις, υπάρχει εύκολη απογοήτευση. Καλοδεχόμαστε τον νέο ποδοσφαιριστή, όμως δεν είμαστε σε θέση να αντέξουμε τα λάθη απειρίας που είναι αναπόφευκτο πως θα κάνει. Ξαφνικά, μένει εκτός ομάδας, σε πολλές περιπτώσεις ο προπονητής τον ξεχνάει και καθώς μιλάμε για νέα παιδιά, επηρεάζεται και ο συναισθηματικός τους κόσμος, όταν αντιλαμβάνονται πως πρέπει να κατέβουν επίπεδο. Το σημαντικό για τις μικρές ηλικίες, είναι να καταλάβουν πόσο σημαντικό είναι να μπορούν να ζήσουν από το άθλημα που αγαπάνε και ο σκοπός τους είναι να βρουν περιβάλλον που θα παίζουν. Μόνο στο γήπεδο θα καταλάβουν το αγωνιστικό τους ταβάνι.

ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΤΑΛΕΝΤΟΥ

Επειδή η στροφή στο εγχώριο ταλέντο είναι αναγκαστική, τα λάθη του παρελθόντος θα πρέπει να γίνουν γνώση για το μέλλον. Το να γνωρίζεις  πώς να αξιοποιείς το ταλέντο που παράγεις, είναι τέχνη, θέλει υπομονή και πάντοτε γνώση για αυτά που θέλει η αγορά. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις τι ψάχνει το σύγχρονο ποδόσφαιρο. Αυτήν την εποχή, το άθλημα έχει πάει στην ένταση και στο πρέσινγκ ψηλά.

ΣΤΟΠΕΡ ΜΕ ΠΑΣΑ ΔΕΚΑΡΙΟΥ

Οι ομάδες για παράδειγμα ξοδεύουν πολλά λεφτά για να αποκτούν στόπερ με μεγάλο ποσοστό στις εύστοχες πάσες. Ο σέντερ μπακ, λοιπόν, δεν φτάνει να έχει σωματικά προσόντα, δύναμη και να είναι καλός στο μαρκάρισμα. Τα δεδομένα για την συγκεκριμένη θέση έχουν ανατραπεί. Το βασικό στοιχείο που πρέπει να έχει ένας στόπερ, για να προσελκύσει τους ατζέντηδες, είναι να έχει ποιότητα στην δημιουργία, να μπορεί με την αρχική του μεταβίβαση, με την τεχνική του στην πάσα και τον τρόπο που διαβάζει το παιχνίδι, να σπάει το αντίπαλο πρέσινγκ.

Ασφαλώς και χρειάζεται ένας συνδυασμός, όμως δεν έχει και νόημα, μία μεγάλη ομάδα, να επιμένει με ένα νέο παιδί, που δεν έχει την δυνατότητα να χτίσει παιχνίδι από χαμηλά. Τα νέα παιδιά που εκπαιδεύονται σε αυτήν την θέση, θα πρέπει να γνωρίζουν πως έχουν την υποχρέωση να αποκτήσουν μεταβίβαση χαφ. Βλέπουμε πως δίνονται λεφτά για κεντρικούς αμυντικούς και το Νο1 στοιχείο που αξιολογούν οι ομάδες, είναι το υψηλό ποσοστό ευστοχίας στις εύστοχες πάσες και η ικανότητα τους να σπάνε το αντίπαλο πρέσινγκ.

ΑΚΡΑΙΑ ΜΠΑΚ

Το ποδόσφαιρο έχει πάει στην ταχύτητα και στην ένταση. Τα ακραία μπακ έχουν έναν σύνθετο πολύ απαιτητικό ρόλο. Οι ακραίοι επιθετικοί μπαίνουν προς τα μέσα και αφήνουν πολλά μέτρα στους παίκτες πλευράς. Ο ακραίος μπακ έχει μετατραπεί σε έναν πολυαθλητή που διαθέτει την δυνατότητα να καλύπτει όλο το γήπεδο. Οι απαιτήσεις  πολλές. Χρειάζεται να έχουν την ποιότητα και να κάνουν πράγματα που στο παρελθόν τα έψαχνε το άθλημα από τους εξτρέμ. Επιβάλλεται επίσης να είναι σε θέση να προσφέρουν  πολλά σπριντ και να είναι σε θέση να καλύπτουν και αποστάσεις.

Βλέπετε, όλα τα σύγχρονα συστήματα βασίζονται στην ικανότητα των μπακ, να παίρνουν μόνοι τους την πλευρά. Ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουν την ικανότητα να παίξουν στο ένας με ένας, είτε σε θέση άμυνας, είτε όταν επιτίθενται και ασφαλώς να είναι σε θέση να γίνονται απειλητικοί για την αντίπαλη άμυνα, και προστάτες για την δική τους. Ο Τσιμίκας εκτόξευσε την καριέρα του και την τιμή του, όταν βελτίωσε την τελική επιλογή και ειδικά στην σέντρα του. Την φετινή σεζόν τόσο αυτός όσο και ο Γιαννούλης κάνουν την διαφορά, προσφέροντας την ασφάλεια στους προπονητές τους, να τους δώσουν όλη την πλευρά. Ο καλός ο μπακ στο σύγχρονο ποδόσφαιρο, είναι αυτός που δεν χρειάζεται τόσο πολύ να μαρκάρει, γιατί αναγκάζει τον αντίπαλο εξτρέμ να τον παίξει αυτός άμυνα.

ΠΟΛΥΕΡΓΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ

Ασφαλώς και τα πράγματα δεν είναι πιο εύκολα στις δημιουργικές θέσεις. Κάποτε ορίζαμε σαν πολυεργαλεία, ποδοσφαιριστές που έκαναν την βρώμικη δουλειά και μπορούσαν να πάρουν διάφορους αμυντικούς ρόλους. Από την στιγμή που η τακτική έχει εξελιχθεί σε απίστευτο βαθμό στο κομμάτι της κατοχής, οι προπονητές ψάχνουν για πολυεργαλεία στις μεσοεπιθετικές θέσεις.  Όλο και πιο πολύ σπανίζουν οι παίκτες, που κάνουν καριέρα σε μεσοεπιθετικές  θέσεις, καλύπτοντας μόνο μία θέση.

Οι προπονητές ψάχνουν για ποδοσφαιριστές, που μπορούν να τους γεμίζουν το γήπεδο. Ουσιαστικά τα δεκάρια και οι εξτρέμ μετατράπηκαν σε έναν ποδοσφαιριστή. Όσα προσόντα είχε στο παλιό ποδόσφαιρο ο εξτρέμ, όσα προσόντα είχε το δεκάρι, το σύγχρονο ποδόσφαιρο τα αναζητά από τους ποδοσφαιριστές που πρέπει να αγωνίζονται στις μεσοεπιθετικές θέσεις. Και προσέξτε, δεν μένουμε εδώ, υπάρχει επιπλέον η υποχρέωση, να έχουν διαθέσιμα πολλά σπριντ, δυνατά πόδια και δυνάμεις για να ασκήσουν, την απαραίτητη πίεση στον αντίπαλο.

Ο ΜΟΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΚΑΡΙΕΡΑ ΧΩΡΙΣ ΤΑΧΥΤΗΤΑ

Ο ποδοσφαιριστής στο σύγχρονο ποδόσφαιρο δεν προσδιορίζεται από την θέση που παίζει αλλά από τις ικανότητες του. Έλλειψη ταχύτητας μπορεί να έχει μόνο ένας κεντρικός αμυντικός και το εξάρι, με την προϋπόθεση να λειτουργούν στο γήπεδο σαν κομπιούτερ. Να κρύβουν την αδυναμία τους, με την ικανότητα τους, να πασάρουν με ακρίβεια και να παίρνουν άριστες τοποθετήσεις, ώστε να βοηθούν τους συμπαίκτες τους στις υπόλοιπες λειτουργίες, όπως πίεση, πρέσινγκ, ανέβασμα γραμμών, χτίσιμο επιθέσεων, επανάκτηση κατοχής  και πολλά άλλα.

ΚΑΡΙΕΡΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΣΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΟΥΛΕΨΟΥΝ

Ο συνδυασμός ταχύτητας και τεχνικής κατάρτισης έχει γίνει απαραίτητος, στις δημιουργικές θέσεις. Ένα παιδί όπως ο Μπουζούκης που έχει σαν αρχικό στοιχείο την καλή του μεταβίβαση και την εκτέλεση, αλλά δεν είναι τόσο καλός αθλητής, θα χρειαστεί δουλειά για να βελτιώσει την αδυναμία του. Παιδιά που έχουν ταχύτητα, ένταση, αλλά στερούνται ποιότητας στην δημιουργία και έχουν μάθει να τα κάνουν όλα πάνω στο τρέξιμο, χρειάζεται να δουλέψουν στην τεχνική τους κατάρτιση. Απαιτείται μία ισορροπία, το ποδόσφαιρο έχει πάει στην ένταση, στο πρέσινγκ και στην ταχύτητα.

Για να αντιμετωπίσεις την απαιτητική μορφή που έχει πάρει, απαιτείται καλή ζωή και πολύ ατομική δουλειά. Η προπόνηση με την ομάδα, χωρίς δουλειά με τον εαυτό σου, δεν φθάνει. Το να έχεις ένα ταλέντο ανεπτυγμένο, από μόνο του δεν λέει τίποτα, πρέπει να είσαι σε θέση να δουλέψεις πολύ τις αδυναμίες σου. Τα παιδιά που έχουν πιο ισορροπημένες τις αρετές τους και που έχουν την διάθεση, να εξελίξουν στοιχεία που υστερούν, είναι και αυτά που μπορούν να κάνουν καριέρα.

ΑΔΙΚΟ ΤΟ ΑΘΛΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΥΣ

Το μεγάλο πρόβλημα, η τεράστια δυσκολία έχει να κάνει με τους επιθετικούς. Πραγματικά το άθλημα έχει γίνει αφόρητα δύσκολο και άδικο για τους φορ. Οι τακτικές θέλουν έναν ή κανέναν στην επίθεση. Μην γελιέστε, οι ομάδες που παίζουν συστήματα με δύο επιθετικούς, σχεδόν ποτέ δεν χρησιμοποιούν δύο καθαρούς φορ και ουσιαστικά εφαρμόζουν μία αμυντική μορφή του 4-4-2 με τους δύο ποδοσφαιριστές που παίζουν ψηλά, να βγάζουν πολύ μεγάλη πίεση στην αρχική ανάπτυξη των αντιπάλων και να καταναλώνουν πολλά τρεξίματα, στο παιχνίδι χωρίς μπάλα.

Ο κλασικός φορ για να μπορέσει να μπει σε νέα ηλικία, σε μία ομάδα θα πρέπει να είναι φαινόμενο. Αλλιώς, το ποδόσφαιρο θα αποδειχτεί πολύ σκληρό για εκείνον και μόνο όσοι μπορούν να επιδείξουν μία σπάνια αξιοπιστία στην εκτέλεση, βρίσκουν ρόλους στα ρόστερ των μεγάλων ομάδων.

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΤΕΡΜΑΤΟΦΥΛΑΚΕΣ

Ακόμα και για τον τερματοφύλακα, τα πράγματα έχουν αλλάξει. Πλέον, δεν αρκεί το ρεφλέξ, τα μεγάλα χέρια και το μεγάλο κορμί, η δουλειά που γίνεται στην συγκεκριμένη θέση είναι επιστημονική. Στην πράξη πρέπει να μάθει ο τερματοφύλακας, σε κάθε φάση που του δημιουργείται, να παίρνει την απόφαση που μειώνει τις πιθανότητες στον αντίπαλο να σκοράρει. Το πότε θα βγαίνει, το πότε θα πρέπει να κάθεται στην εστία, η θέση που θα παίρνει σε κάθε φάση είναι τα στοιχεία που κάνει την διαφορά. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να καταφέρει με την απαιτητική εκγύμναση  το σώμα του να αποκτήσει τεράστια δύναμη και ελαστικότητα.

Ο ΜΟΝΟΣ ΔΡΟΜΟΣ

Το άθλημα έχει εκτοξευθεί και χρειάζεται υπεραθλητές, είναι δεδομένο πως ο σύγχρονος ποδοσφαιριστής δεν έχει την πολυτέλεια να μην διατρέφεται και να μην ζει σωστά. Θα πρέπει επίσης οι ποδοσφαιριστές και οι εκπρόσωποι τους, να κατανοήσουν πως δεν βοηθιούνται, επιλέγοντας νωρίς την επιλογή που θα τους φέρει περισσότερο χρήμα. Το ποδόσφαιρο έχει γίνει απαιτητικό και αν δεν είσαι έτοιμος, κανένας δεν θα σε περιμένει. Οι σύλλογοι θα πρέπει να κατανοήσουν πως ο δρόμος που σου εξασφαλίζει οικονομική βιωσιμότητα, είναι μέσα από την παραγωγή και από μόνη της η καλή δουλειά στην ακαδημία δεν φτάνει.

Photo Credits: Eurokinissi

 
SHARE

Η έδρα του στα νότια προάστια. Ασχολούνταν με επιχειρήσεις, μέχρι που στο ταξίδι του, το 2004 στην Πορτογαλία συνάντησε τον Φίλιππό Κωτσάφτη. Τον εντυπωσίασε με την επιμονή του να εξηγήσει σε όποιον έβλεπε, τον τρόπο που σκέπτεται το ποδόσφαιρο. Από τον Αύγουστο του 2004 εργάζεται στο Match Money. Το 2007 έκανε το επόμενο βήμα πηγαίνοντας στην εφημερίδα και στο ραδιόφωνο του Sportime. Το ράδιο έγινε ο μεγάλος του έρωτας και ο τρόπος να απαλλάξει τους φίλους του από τις ατελείωτες ποδοσφαιρικές αναλύσεις. Το 2008 μαζί με τον Θέμη Καίσαρη ξεκίνησαν, στον Sentra fm την εκπομπή Σούτ Τηλεφώνημα, η οποία διακόπηκε την άνοιξη του 2012. Εκπομπή που αγαπήθηκε και το 2015 επέστρεψε στο Sport24radio. Στα 3 χρόνια που μεσολάβησαν συνέχισε να εργάζεται ως ραδιοφωνικός παραγωγός στον Sportfm και στην επέστρεψε στην επανεκκίνηση του SentraFM. Έχει αρθρογραφήσει σε πολλές αθλητικές ιστοσελίδες και σε καθημερινές εφημερίδες και τώρα στο SPORT 24.

24MEDIA NETWORK

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

Η έδρα του στα νότια προάστια. Ασχολούνταν με επιχειρήσεις, μέχρι που στο ταξίδι του, το 2004 στην Πορτογαλία συνάντησε τον Φίλιππό Κωτσάφτη. Τον εντυπωσίασε με την επιμονή του να εξηγήσει σε όποιον έβλεπε, τον τρόπο που σκέπτεται το ποδόσφαιρο. Από τον Αύγουστο του 2004 εργάζεται στο Match Money. Το 2007 έκανε το επόμενο βήμα πηγαίνοντας στην εφημερίδα και στο ραδιόφωνο του Sportime. Το ράδιο έγινε ο μεγάλος του έρωτας και ο τρόπος να απαλλάξει τους φίλους του από τις ατελείωτες ποδοσφαιρικές αναλύσεις. Το 2008 μαζί με τον Θέμη Καίσαρη ξεκίνησαν, στον Sentra fm την εκπομπή Σούτ Τηλεφώνημα, η οποία διακόπηκε την άνοιξη του 2012. Εκπομπή που αγαπήθηκε και το 2015 επέστρεψε στο Sport24radio. Στα 3 χρόνια που μεσολάβησαν συνέχισε να εργάζεται ως ραδιοφωνικός παραγωγός στον Sportfm και στην επέστρεψε στην επανεκκίνηση του SentraFM. Έχει αρθρογραφήσει σε πολλές αθλητικές ιστοσελίδες και σε καθημερινές εφημερίδες και τώρα στο SPORT 24.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

    HIGHLIGHTS