ΜΠΑΣΚΕΤ

ΝτεΣον Τόμας: Big in Japan

BASKET LEAGUE / ΠΑΟ - ΠΑΟΚ (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ / EUROKINISSI)
BASKET LEAGUE / ΠΑΟ - ΠΑΟΚ (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ / EUROKINISSI) EUROKINISSI SPORTS

Η μετακίνηση του ΝτεΣον Τόμας στην Άλβαρκ Τόκιο προκάλεσε αίσθηση. Το Sport24.gr εξηγεί πώς η Ιαπωνία κέρδισε πόντους τα τελευταία χρόνια στην αγορά και πού ποντάρει για να προσελκύσει μεγάλα ονόματα, με τη βοήθεια του Λούκα Παβίσεβιτς.

Η απόφαση του ΝτεΣον Τόμας να αφήσει την EuroLeague μετά από επτά χρόνια (η περιπέτειά του ξεκίνησε το 2013 από τη Ναντέρ κι ένα χρόνο αργότερα έπεσε... στα βαθιά με την Μπαρτσελόνα, ως επιλογή του Τσάβι Πασκουάλ) για να συνεχίσει την καριέρα του στην Ιαπωνία προκάλεσε αίσθηση. Τόσο στον ευρωπαϊκό χώρο, όσο και στον ασιατικό, αφού ο αριστερόχειρας φόργουορντ προερχόταν από την καλύτερη σεζόν της καριέρας του (σε επίπεδο αριθμών) στην EuroLeague.

Παρόλ' αυτά, κι από την στιγμή που το τριφύλλι δεν είχε τη δυνατότητα να τον κρατήσει (λόγω της μείωσης του μπάτζετ), αποφάσισε να... τραβήξει το χαρτί της Ιαπωνίας για να παίξει τον επόμενο χρόνο στην Άλβαρκ Τόκιο, ομάδα την οποία προπονεί ο Λούκα Παβίσεβιτς.

Ο 29χρονος φόργουορντ δεν είναι βέβαια ο μοναδικός παίκτης με πλούσιο ευρωπαϊκό βιογραφικό που μετακόμισε το φετινό καλοκαίρι στην Ιαπωνία. Για την ακρίβεια, αποτελεί το πλέον διακεκριμένο μέλος μιας λίστας που περιλαμβάνει κι άλλα γνωστά -στο ευρύ κοινό- ονόματα, όπως αυτό του Κιμ Τιλί (Ριούκιου Οκινάουα), του Τζόρνταν Τέιλορ (Λεβάνγκα), του Τζέιμς ΜακΑντου (Χιτάτσι Σιμπούγια) και του Άλεξ Ντέιβις (Ακίτα), ο οποίος πέρσι έλαμψε στην Basket League με τα χρώματα του Ηρακλή.

Γιατί όμως προέκυψε ένα τόσο έντονο... κύμα προς την Ιαπωνία;

Ο ΚΟΡΟΝΟΪΟΣ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ

Σε μία εποχή που όλος ο αθλητικός κόσμος προσπαθεί να διαχειριστεί τις συνέπειες του κορονοϊού, η Ιαπωνία είναι μία από τις πλέον σταθερές χώρες σε υγειονομικό και οικονομικό επίπεδο. Μία πολύ ισχυρή οικονομία, που ναι μεν ταλαιπωρήθηκε από την αναβολή των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά παραμένει σταθερή και ασφαλής επιλογή για κάθε επαγγελματία -αθλητή και μη.

Κάπως έτσι, δεν ήταν λίγοι οι παίκτες που προτίμησαν τη σιγουριά και την ασφάλεια της Ιαπωνίας έναντι κάποιας άλλης προοπτικής. Δίχως αυτό να σημαίνει πως τα συμβόλαια που υπέγραψαν είναι τέτοια που θα εξασφαλίσουν αυτούς, τα παιδιά και τα εγγόνια τους. Σε οικονομικό επίπεδο άλλωστε, η Κίνα βρίσκεται ακόμη πολύ μπροστά και δεν συγκρίνεται με την Ιαπωνία. Είναι ενδεικτικό πως τα συμβόλαια που προσφέρουν σε ξένους παίκτες δεν ξεπερνούν το εκατομμύριο (σε δολάρια).

Από εκεί και πέρα, το φετινό καλοκαίρι υπήρξε μια σημαντική αλλαγή στους κανονισμούς, που άνοιξε επί της ουσίας ακόμη μια θέση για ξένο στο ρόστερ των ομάδων.

Πέρσι κάθε ομάδα είχε τη δυνατότητα να υπογράψει μέχρι τρεις ξένους, αλλά μόνο δύο εξ αυτών είχαν δικαίωμα συμμετοχής στους αγώνες. Πράγμα που υποχρέωνε τον εκάστοτε προπονητή να διαλέγει το δίδυμο που προτιμάει, με τον τρίτο να παρακολουθεί το παιχνίδι με πολιτικά. Δίχως όμως περιορισμούς στον χρόνο συμμετοχής τους ή στην ταυτόχρονη παρουσία τους στην πεντάδα. Φέτος αυτό άλλαξε, αφού πλέον μπορούν να δηλώνονται κι οι τρεις ξένοι στη δωδεκάδα κάθε αγώνα, πλην όμως μέχρι δύο μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα στο παρκέ.

ΚΟΛΟΣΣΟΙ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ

Παρεμπιπτόντως, οι περισσότερες από τις ομάδες του πρωταθλήματος (υπο)στηρίζονται οικονομικά από επιχειρηματικούς κολοσσούς. Η Άλβαρκ Τόκιο, για παράδειγμα, έχει την ασφάλεια της Toyota, ενώ ενεργό οικονομικό ρόλο σε άλλες ομάδες έχουν επίσης -μεταξύ άλλων- η Toshiba, η Hitachi, και η Mitsubishi.

ΟΙ ΨΗΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ

Αν κοιτάξει κάποιος το είδος παικτών που επιλέγουν οι ομάδες της χώρας, θα διαπιστώσει πως η συντριπτική πλειοψηφία τους είναι ψηλοί. Ή τουλάχιστον αυτοί που αγωνίζονται κατά βάση κοντά στη ρακέτα. Κι αυτό έχει να κάνει με το γεγονός πως η χώρα δεν διαθέτει μεγάλα κορμιά ή παραγωγική διαδικασία ψηλών που μπορούν να καθορίσουν τις εξελίξεις σε έναν αγώνα -εν αντιθέσει με την Κίνα, που μπορεί και παράγει ψηλούς.

Γι αυτό κιόλας, οι ομάδες σχεδόν στο σύνολό τους διαλέγουν τρεις ψηλούς για να καλύψουν τις θέσεις των ξένων. Οι εξαιρέσεις είναι λίγες, όπως για παράδειγμα ο Τζόρνταν Τέιλορ (πέρσι στη Βιλερμπάν), ο Νέναντ Μιλιένοβιτς (παλαιότερα στον ΠΑΟΚ) και ο Σάνον Σόρτερ (πέρσι στον ΠΑΟΚ).

ΟΙ ΔΥΟ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΡΙΖΩΣΕΙ

Ο ΝτεΣον Τόμας πήρε το συμβόλαιο που του έδωσε η Άλβαρκ Τόκιο αφενός γιατί ήθελε να δοκιμάσει κάτι... διαφορετικό στην καριέρα του, αφετέρου γιατί η οικονομική ασφάλεια ήταν μεγάλη. Ενδεχομένως μάλιστα, ο πρώην παίκτης του Παναθηναϊκού να ριζώσει κιόλας εκεί, αν ικανοποιηθεί από αυτό που θα συναντήσει σε αγωνιστικό και βιοτικό επίπεδο -είναι πολύ υψηλό κι αυτό.

Ποιος αποκλείει άλλωστε το ενδεχόμενο να ακολουθήσει το "παράδειγμα" του Άλεξ Κερκ και του Τζαουάντ Γουίλιαμς (το 2016-'17 βρέθηκε στην ΑΕΚ), οι οποίοι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν ριζώσει στην Ιαπωνία.

Παρεμπιπτόντως, ο πρώτος έπαιξε ρόλο στην απόφαση του ΝτεΣον Τόμας να πει το "ναι" στην Άλβαρκ Τόκιο. Οι δυο τους συνυπήρξαν για μερικούς μήνες στην Αναντολού Εφές το 2016/17, κι η παρουσία του Άλεξ Κερκ στην ομάδα της ιαπωνικής πρωτεύουσας επηρέασε τον αριστερόχειρα φόργουορντ, ο οποίος έμαθε όσα ήθελε από τον άλλοτε -και νυν πλέον- συμπαίκτη του.

ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ

Η B.League αποτελείται από είκοσι (20) ομάδες και περιλαμβάνει εξήντα (60) αγώνες στη regular season, με τα παιχνίδια να είναι back-to-back το Σαββατοκύριακο στην ίδια έδρα, προκειμένου να περιοριστούν οι μετακινήσεις. Οι οκτώ πρώτες ομάδες της κατάταξης προκρίνονται στα playoffs, με την προημιτελική και την ημιτελική σειρά να είναι στις δύο νίκες. Ο πρωταθλητής κρίνεται σε μονό τελικό, ο οποίος διεξάγεται στη Yokohama Arena των 17.000 θέσεων.

Παρεμπιπτόντως, η κουλτούρα και η φιλοσοφία που υπάρχει γύρω (και) από τον αθλητισμό στη χώρα αποτυπώνεται ανάγλυφα σε συγκεκριμένες καταστάσεις. Για παράδειγμα μετά το τέλος κάθε αγώνα πραγματοποιείται ενός είδους τελετουργικό, αφού οι παίκτες των δύο ομάδων συγκεντρώνονται στο κέντρο του γηπέδου και υποκλίνονται στον κόσμο, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να ευχαριστήσουν τους φιλάθλους για την παρουσία τους στο γήπεδο.

Μπορεί στην Ιαπωνία να μην υπάρχει η άποψη περί "έκτου παίκτη" και τα συναφή, πλην όμως ο σεβασμός προς όσους πηγαίνουν στο γήπεδο είναι μεγάλος. Γι αυτό κιόλας, μετά το φινάλε της σεζόν πραγματοποιούνται τρεις μεγάλες εκδηλώσεις προκειμένου να πουν -με αυτόν τον τρόπο- οι ομάδες το "ευχαριστώ" σε χορηγούς, φιλάθλους και τοπική κοινωνία. Οι ξένοι παίκτες παραμένουν στη χώρα μέχρι την ολοκλήρωση αυτών των εκδηλώσεων, όντες υποχρεωμένοι να δώσουν το παρών. Ενδεχόμενη απουσία τους ή πρόωρη αποχώρηση θεωρείται ασέβεια προς τον σύλλογο.

ΠΩΣ Ο ΛΟΥΚΑ ΠΑΒΙΣΕΒΙΤΣ ΕΦΕΡΕ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ

Από το 2016, ο Λούκα Παβίσεβιτς ζει και εργάζεται στην Ιαπωνία. Μετά το πέρασμά του από την Μπούντουτσνοστ, εργάστηκε για ένα χρόνο στην Εθνική Ανδρών της χώρας και εν συνεχεία κάθισε στον πάγκο της Άλβαρκ Τόκιο. Είναι ο άνθρωπος που άλλαξε το ρου της ιστορίας στη B.League αφού επανέφερε την ομάδα της ιαπωνικής πρωτεύουσας στην κορυφή (2018, 2019), ενώ την οδήγησε παράλληλα στην κατάκτηση του FIBA Asian Champions Cup (2019 -την προηγούμενη χρονιά έφτασε μέχρι τον τελικό).

Ο 52χρονος τεχνικός (πέρασε το 2006/07 από τον πάγκο του Πανιωνίου) μίλησε στο Sport24.gr για τη μεταγραφή του ΝτεΣον Τόμας, ο οποίος θα αγωνίζεται την προσεχή σεζόν υπό τις οδηγίες του, τον τρόπο με τον οποίο προέκυψε η δυνατότητα διαπραγμάτευσης, αλλά και το δέλεαρ της μετακόμισης στην Ιαπωνία.

"Η Ιαπωνία είναι μια ξεχωριστή χώρα με ιδιαίτερη κουλτούρα. Είναι πολύ μακριά από την Ευρώπη σε αρκετά πράγματα. Καταρχάς, σχεδόν όλοι οι ξένοι στις ομάδες είναι ψηλοί. Όταν ήρθα στην Ιαπωνία πριν από τέσσερα χρόνια, το πρώτο που έκανα ήταν να πάρω χρόνο για να αντιληφθώ τη φιλοσοφία και εν συνεχεία να περάσω αυτά που εγώ θεωρούσα σημαντικά. Επειδή η χώρα δεν παράγει μεγάλα κορμιά, ζητούνται διαρκώς περισσότερα πράγματα από τους ψηλούς. Όχι μόνο να σκοράρουν, αλλά και να πάρουν ριμπάουντ, να βοηθήσουν στη δημιουργία, να κατευθύνουν τους υπόλοιπους. Τόσο λόγω ταλέντου, όσο και λόγω βιογραφικού σε πολλές περιπτώσεις.

ΝτεΣον Τόμας: Big in Japan
ACTION IMAGES PRESS AGENCY

Αυτό που προσπάθησα να τους δώσω να καταλάβουν λοιπόν, είναι πώς πρέπει να λειτουργήσουν τα πράγματα, με τη λογική ότι η Ιαπωνία πρέπει να κοιτάξει περισσότερο προς την Ευρώπη παρά προς τις ΗΠΑ για το κομμάτι της φιλοσοφίας και της τακτικής. Αυτό σημαίνει πως όταν πρέπει να επιλέξεις έναν ξένο, θα πρέπει αυτός να έχει ευρωπαϊκή νοοτροπία και φιλοσοφία, με το σκεπτικό ότι ξέρει τι χρειάζεται για να κερδίσει και είναι αφοσιωμένος σε αυτό, κι όχι απαραίτητα στα νούμερα που θα γράψει.

Το 2017 που ανέλαβα την Άλβαρκ Τόκιο λοιπόν, αυτό ήταν το πρώτο πράγμα στο οποίο έδωσα σημασία. Γι αυτό επέλεξα παίκτες όπως ο Μίλκο Μπιέλιτσα, ο Μίλαν Μάτσβαν και ο Άλεξ Κερκ, παίκτες που ενδεχομένως υπό άλλες συνθήκες να μην ήταν ιδιαίτερα... δημοφιλείς μεταξύ των ομάδων της B.League. Δεν ήταν παίκτες που θα έβαζαν τριάντα ή σαράντα πόντους, αλλά βοηθούσαν το σύνολο και την εξέλιξή του μέσα από το ομαδικό παιχνίδι. Δεν ήθελαν μία μπάλα για εκείνους, σε βάρος των υπολοίπων.

Κάπως έτσι, κι αφού το πράγμα απέδωσε καρπούς, οι ομάδες άλλαξαν κατεύθυνση στο recruiting και πήγαν σε άλλες επιλογές. Άφησαν πίσω τη G-League και το ΝΒΑ, κοίταξαν περισσότερο την Ευρώπη. Γι αυτό πιστεύω ότι πολλές ομάδες είδαν ότι το να φέρνουν παίκτες από την Ευρώπη, θα τις κάνει πιο δυνατές και πιο συμβατές στο ομαδικό παιχνίδι".

Αυτή η αλλαγή στόχευσης και προτίμησης στην αγορά επηρέασε αντίστοιχα και την απέναντι πλευρά. Δηλαδή τους παίκτες.

"Μετά από αυτό άλλαξε κι η άποψη των παικτών για την Ιαπωνία. Είδαν ότι το πρωτάθλημα είναι πολύ οργανωμένο, η κουλτούρα που υπάρχει στη χώρα τόσο αθλητικά όσο και κοινωνικά είναι σπουδαία. Είναι ωραία να ζει κάποιος εδώ. Κατάλαβαν τι γίνεται εδώ και αντιλήφθηκαν πόσο θα τους βοηθήσει. Κατάλαβαν ότι δεν χρειάζεται να είναι κοντά στην απόσυρση για να παίξουν στην Ιαπωνία" τόνισε χαρακτηριστικά ο Λούκα Παβίσεβιτς, ο οποίος βέβαια έσπευσε να επισημάνει πως "αυτό δεν άλλαξε από τη μία μέρα στην άλλη, πήρε περίπου τρία χρόνια".

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΝΤΕΣΟΝ ΤΟΜΑΣ

Κάπως έτσι, το ένα έφερε το άλλο για να φτάσουμε στο φετινό καλοκαίρι, όπου αρκετά καλά ονόματα από την Ευρώπη πήραν την απόφαση να δοκιμάσουν στην Ιαπωνία. Ο Κιμ Τιλί (Ριούκιου Οκινάουα), ο Τζόρνταν Τέιλορ (Λεβάνγκα), ο Άλεξ Ντέιβις (Ακίτα), ο Πάμπλο Αγκιλάρ (Καουασάκι -για δεύτερη σεζόν στην Ιαπωνία), ο Τζέιμς ΜακΑντου (Χιτάτσι Σιμπούγια), ο Νέναντ Μιλιένοβιτς (Σαν Εν ΝέοΦοίνιξ) και ο Πάτρικ Άουντα (Γιοκοχάμα) είναι οι πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις, την ώρα που παίκτες όπως ο Κέβιν Τζόουνς (έπαιξε σε Παρτίζαν, Λοκομοτίβ Κουμπάν και Μπασκόνια στο παρελθόν) και ο Ρίτσαρντ Χέντριξ (παλαιότερα σε Μακάμπι, Αρμάνι Μιλάνο, Λοκομοτίβ Κουμπάν και Γαλατάσαραϊ μεταξύ άλλων) υπέγραψαν ακόμη ένα συμβόλαιο στη χώρα.

EUROLEAGUE / ΠΑΟ - ΜΠΑΓΕΡΝ ΜΟΝΑΧΟΥ (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ  / EUROKINISSI)
EUROLEAGUE / ΠΑΟ - ΜΠΑΓΕΡΝ ΜΟΝΑΧΟΥ (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΥΖΟΥΡΗΣ / EUROKINISSI) EUROKINISSI SPORTS

"Αυτό το καλοκαίρι, η μεταγραφή του ΝτεΣον Τόμας ήταν η κορυφαία απόδειξη του συγκεκριμένου γεγονότος. Εξήγησα στη διοίκηση πως το να φέρουμε έναν παίκτη σε αυτό το μομέντουμ, θα επηρέαζε πολύ όλο τον μπασκετικό κόσμο. Θα ήταν ενός είδους statement. Δουλέψαμε πολύ σκληρά στο να τον πείσουμε να έρθει. Είμαι χαρούμενος που ήρθε στην ομάδα και πιστεύω ότι είναι καλό τόσο για τον σύλλογο, όσο και για το ιαπωνικό πρωτάθλημα και την κοινωνία. Βλέπουν όλοι ότι η λίγκα γίνεται πολύ ισχυρή και δυνατή" ανέφερε ο Λούκα Παβίσεβιτς με αφορμή το "μπαμ" που έκανε η ομάδα του, για να προσθέσει: "Πριν από αυτόν, ένα καλό παράδειγμα είναι ο Άλεξ Κερκ. Πιστεύω ότι θα μπορούσε να κάνει καλή καριέρα στην EuroLeague, αλλά αποφάσισε να δουλέψει μαζί μου στην Ιαπωνία, και να μπει σε μια άλλη λογική για τον ίδιο και την οικογένειά του".

Ήταν όμως η πρόταση στον ΝτεΣον Τόμας μια απόφαση της... στιγμής; "Όχι, πρόκειται για έναν παίκτης που παρακολουθούσα για καιρό. Αν δεν υπήρχε ο κορονοϊός, πιθανότατα δεν θα είχαμε την ευκαιρία να τον υπογράψουμε. Ήμουν στο Βελιγράδι όταν έμαθα ότι ο Παναθηναϊκός δεν θα τον διατηρήσει στο ρόστερ του και παρατήρησα ότι οι περισσότερες ομάδες της EuroLeague ήταν γεμάτες στο "4" και δεν θα τον κυνηγούσαν άμεσα. Οπότε είχαμε μια ευκαιρία, ένιωσα ότι θα μπορούσαμε να τον υπογράψουμε. Πίστεψα ότι μπορούσαμε να τον πείσουμε γιατί λειτουργούμε με εξαιρετικά επαγγελματικά πρότυπα, σε πολύ υψηλό επίπεδο, σαν ομάδα της EuroLeague" αναφέρει ο 52χρονος τεχνικός, ο οποίος βέβαια έδωσε τον απαραίτητο χώρο στον Άλεξ Κερκ για να επηρεάσει κι αυτός τον πρώην παίκτη του τριφυλλιού: "Ένα "συν" για εμάς ήταν η παρουσία του Άλεξ Κερκ, ο οποίος έπαιξε στο παρελθόν στην Τουρκία και τον ήξερε. Οπότε κι ο ΝτεΣον είχε τον τρόπο να μάθει περισσότερα για τον οργανισμό μας. Δεν ήμουν 100% σίγουρος ότι θα τον υπογράψουμε, αλλά ήξερα ότι είχαμε αρκετές πιθανότητες για να τα καταφέρουμε βάσει όσων προσφέρουμε".

Η ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΑ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΜΕΓΑΛΗ

Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν πως η Ιαπωνία είναι σε θέση να αποτελέσει άμεσα το αντίπαλο δέος της Κίνας, τόσο σε οικονομικό όσο και σε αγωνιστικό επίπεδο. Για την ακρίβεια, η απόσταση που χωρίζει τις δύο χώρες (κυρίως στο ύψος των συμβολαίων που προσφέρουν) παραμένει πολύ μεγάλη αφού στη B.League είναι αρκετά πιο φειδωλοί και αποφεύγουν τα "ανοίγματα".

Ο Λούκα Παβίσεβιτς εξηγεί πως "σε οικονομικό επίπεδο είναι πολύ δύσκολο να πλησιάσουμε το CBA, τα λεφτά στην Κίνα είναι πάρα πολλά. Σε αγωνιστικό επίπεδο όμως, είναι πολύ διαφορετικά τα πράγματα. Στην πραγματικότητα, αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να κάνει η Ιαπωνία για να γίνει πολύ δυνατή είναι να επιτρέψει περισσότερους ξένους. Αν γίνει αυτό, τότε θεωρώ ότι η B.League μπορεί να γίνει μια από τις καλύτερες λίγκες του κόσμου. Θα ανέβει πολύ το επίπεδο".

Η ουσία βέβαια δεν αλλάζει. Η Ιαπωνία εξελίχθηκε, μεγάλωσε σε αθλητικό επίπεδο και αποτελεί πλέον επαγγελματικό προορισμό για παίκτες με καλό βιογραφικό στην Ευρώπη. Ο ΝτεΣον Τόμας είναι η πιο χαρακτηριστική απόδειξη, αλλά κι η κορυφή του παγόβουνου...

Photo Credits: Eurokinissi

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ