Ταϊρίς Ράις: Pick n' roll και απομόνωση

Το floater, το step back, το pick n' roll, το ενδιάμεσο παιχνίδι και η απομόνωση. Το Sport24.gr εξηγεί τι φέρνει ο Ταϊρίς Ράις στον Παναθηναϊκό ΟΠΑΠ του Αργύρη Πεδουλάκη.

Ο Ταϊρίς Ράις έγινε το πρωί της Δευτέρας (1/7) ο πρώτος παίκτης που ανακοινώνεται από τον Παναθηναϊκό ΟΠΑΠ για τη νέα αγωνιστική περίοδο. Ένας γκαρντ με μεγάλη εμπειρία από την Ευρώπη, που έχει αγωνιστεί σε Μακάμπι Τελ Αβίβ, Χίμκι και Μπαρτσελόνα, πριν φορέσει τη φανέλα της Μπάμπεργκ τη σεζόν, που ολοκληρώθηκε πριν από ένα μήνα.

Μικρός στο δέμας (1μ85) μεν, αλλά με μεγάλη καρδιά και αυτοπεποίθηση που ξεχειλίζει. Έτσι τον περιγράφουν οι περισσότεροι. Κι αν το πρώτο κομμάτι είναι αντικειμενική αλήθεια, τα άλλα είναι χαρακτηριστικά που τον έκαναν να ξεχωρίσει στη διάρκεια της καριέρας του. Γι αυτό κιόλας βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της Ευρώπης για μία τετραετία (2013-'17), μέχρι να προκύψει το -άλυτο- πρόβλημα με την Μπαρτσελόνα, που τον κράτησε εκτός δράσης για ένα χρόνο.

Στην Μπάμπεργκ πήγε με ένα ξεκάθαρο στόχο: να διώξει την σκόνη από πάνω του και να επιστρέψει στο υψηλότερο επίπεδο. Τα κατάφερε απόλυτα, με τον Παναθηναϊκό ΟΠΑΠ να του δίνει αυτό που κυνηγούσε. Συστάσεις δεν χρειάζονται. Ερωτηματικά για το αν μπορεί να σηκώσει το βάρος, ομοίως.

Ο Ταϊρίς Ράις μετακομίζει στο "τριφύλλι" για να παίξει πίσω, αλλά και δίπλα, από τον Νικ Καλάθη. Είναι παίκτης που μπορεί να συνυπάρξει με δεύτερο γκαρντ, όπως άλλωστε έκανε στην Μπάμπεργκ, όπου συνυπήρξε με τον Νίκο Ζήση και τον Ρίκι Χίκμαν.

 

ΘΕΛΕΙ ΤΗΝ ΜΠΑΛΑ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΟΥ

Το κύριο χαρακτηριστικό του είναι ότι θέλει την μπάλα στα χέρια. Είναι λειτουργικός σε αυτό το κομμάτι, δεν είναι από τους παίκτες που περιμένει την ομάδα να δουλέψει για εκείνον. Θα φροντίσει να φτιάξει ο ίδιος τις συνθήκες για να εκτελέσει, κατά βάση με σουτ μετά από ντρίμπλα και floater.

Αυτή είναι η γενική εικόνα της δράσης του. Ειδικότερα, οι αγωνιστικές συνήθειές του είναι οι εξής:

  1. Προσπαθεί να δημιουργήσει χώρο για να εκτελέσει (ή να προκαλέσει ανισορροπία στον προσωπικό του αντίπαλο) με απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Σε αυτό τον βοηθάει το γεγονός πως έχει πολύ γρήγορη σταυρωτή ντρίμπλα, από το αριστερό στο δεξί, αλλά και ντρίμπλα δισταγμού. Έχει εξελιχθεί αισθητά επίσης στην προωθητική ντρίμπλα με το δεξί χέρι.
  2. Είναι πιο δυνατός στο αριστερό χέρι, γι αυτό οι διεισδύσεις του γίνονται κυρίως από τον αριστερό διάδρομο. Του αρέσει πάντως μετά από screen στο αριστερό του χέρι, να δημιουργεί χώρο για να εκτελέσει με ντρίμπλα κάτω από τα πόδια και βηματάκι προς τα δεξιά.
  3. Μετά από δεξιά ντρίμπλα, είτε κάνει ένα step back για να εκτελέσει για τρεις (του αρέσει επίσης να αλλάζει ρυθμό με ραχιαία ντρίμπλα), είτε σταματάει από μέση απόσταση για να τελειώσει με floater.
  4. Δεν φοβάται την επαφή με τον αντίπαλο ψηλό, πηγαίνει μέχρι μέσα στις διεισδύσεις του.
  5. Απέναντι σε ψηλότερα και πιο βαριά κορμιά, επιδιώκει να παίξει με τα πόδια. Η ντρίμπλα δισταγμού και η σταυρωτή του επιτρέπουν να δημιουργήσει ανισορροπία και χώρο για τον εαυτό του, προκειμένου να τελειώνει τις φάσεις με λέι απ.
  6. Όταν υποδέχεται την μπάλα στην περιφέρεια, λειτουργεί με βάση τι του δίνει η αντίπαλη άμυνα. Δεν φοβάται να "χτυπήσει" το close out με δεξιά ντρίμπλα και floater.
  7. Είναι καλός σουτέρ μετά από ντρίμπλα. Off dribble είναι τα περισσότερα σουτ που παίρνει, σε σχέση με τα spot up.
  8. Έχει στο ρεπερτόριό του το παιχνίδι μέσης απόστασης, κατά βάση με floater.Δουλεύει πολύ πάνω σε αυτό, θέλοντας να τελειοποιήσει τη συγκεκριμένη κίνηση. Δεν διστάζει να τελειώσει με αυτόν τον τρόπο ακόμη κι αν βρίσκεται στα τέσσερα ή πέντε μέτρα. Με αυτή άλλωστε έστειλε την Μπάμπεργκ στο Final Four του Basketball Champions League, σε βάρος της ΑΕΚ. Είναι αξιόπιστος στα pull ups (όχι όμως στο επίπεδο του Κιθ Λάνγκφορντ).



     


     
  9. Το pick n' roll είναι ένα από τα δυνατά του σημεία. Σκόραρε στο 37.3% των κατοχών που πήρε σε τέτοιες καταστάσεις φέτος, ενώ το ποσοστό λάθους του ήταν υψηλό (22.2%). Οι περισσότερες άμυνες τον αντιμετώπιζαν με δυναμικό τρόπο (hedge out ή παγίδες), για να τον υποχρεώσουν να σταματήσει την ντρίμπλα ή να πασάρει. Αυτό κατά βάση όταν έπαιρνε screen στο αριστερό του χέρι, αφού από τα δεξιά υπήρχε επίσης η τάση να τον αντιμετωπίζουν κάπως πιο παθητικά.
  10. Είναι πολύ επιθετικός στον τρόπο που παίζει τόσο το pick n' roll όσο και το transition, αναζητάει χώρους για να εκτελέσει άμεσα.
  11. Η συντριπτική πλειοψηφία των κατοχών του αφορούσε σε pick n roll (888), είτε ως δημιουργός είτε ως εκτελεστής. Σαφώς μικρότερος ήταν ο αντίστοιχος αριθμός για την απομόνωσή του και το "ένας με έναν" (187).
  12. Σε spot up (λειτουργώντας ως shooting guard σε πεντάδα με τον Νίκο Ζήση ή τον Ρίκι Χίκμαν) είχε 1.089 πόντους/κατοχή, με τον ίδιο να σκοράρει στο 39.8% των περιπτώσεων.
  13. Το καλύτερό του βέβαια είναι το παιχνίδι απομόνωσης (iso). Εκεί είχε 1.065 πόντους/κατοχή πέρσι, σκοράροντας στο 46.5% των κατοχών που πήρε στο ένας με έναν. Δείγμα της αποτελεσματικότητάς του στο isolation είναι ότι έκανε λάθος μόλις στο 6.5% των κατοχών του.
  14. Θέλει να νιώθει σημαντικός, αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τις κρίσιμες κατοχές. Ζητάει να παίρνει αυτός σουτ, που κρίνουν καταστάσεις.

ΑΜΥΝΑ ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΠΑΛΑ

Η άμυνα είναι ένα από τα μειονεκτήματά του, όχι λόγω διάθεσης, αλλά σωματοδομής. Είναι από τους παίκτες που χρειάζονται ειδική διαχείριση στο πίσω μέρος του παρκέ, προκειμένου να έχει την απαιτούμενη ενέργεια για να είναι συνεπής στην επίθεση. Οι προπονητές της Μπάμπεργκ φρόντισαν να τον προστατεύσουν στην άμυνα, με διάφορους τρόπους, προκειμένου να μην αλλοιώσουν το επιθετικό του παιχνίδι.

Η γερμανική ομάδα είχε βαριά κορμιά στο "5" κάτι που μετέτρεπε σε πρόβλημα την άμυνα στο pick n' roll. Γι αυτό, βασική επιδίωξη ήταν να μην εμπλέκεται κι ο Ταϊρίς Ράις σε τέτοιες καταστάσεις. Μπορεί μεν να πιέσει την μπάλα και να χρησιμοποιήσει τα πόδια του για να δυσκολέψει τον αντίπαλο περιφερειακό, πλην όμως αυτό δεν είναι κάτι που κάνει με μεγάλη συνέπεια. Στις περισσότερες περιπτώσεις τού ανέθεταν το μαρκάρισμα ενός παίκτη που δεν παίζει πολύ με την μπάλα στα χέρια, οπότε δεν εμπλέκεται τόσο συχνά σε screen πάνω στην μπάλα. Ακόμη κι αν αυτό σημαίνει πως θα μαρκάρει το "3" της αντίπαλης ομάδας.

Οι αμφιβολίες που μπορεί να υπάρχουν για την ικανότητά του να μαρκάρει κοντά στο καλάθι, κάμπτονται από το γεγονός πως είναι μαχητικός και δεν φοβάται να βάλει το κορμί του για να προστατεύσει το καλάθι. Η συγκεκριμένη τακτική δεν δημιούργησε πολλά προβλήματα, αφού δεν ήταν αρκετοί οι παίκτες που τον "χτύπησαν" στο low post. Κατά βάση αυτό έγινε με turnaround jumpers (από την στιγμή που ο αντίπαλος εκτελούσε πάνω από το κεφάλι του), κι όχι με παιχνίδι με πλάτη κατέληγε σε λέι απ ή χουκ.

 

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΕΚΤΟΣ ΠΑΡΚΕ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ

Η Μπάμπεργκ δομήθηκε το περσινό καλοκαίρι με στόχο να έχει σχεδόν επί μονίμου βάσεως στο παρκέ δύο δημιουργούς, παίκτες που μπορούν να "απλώσουν" το παιχνίδι της. Έτρεχε πολλά από τα plays, κατά βάση για να εκτελέσει. Χαρακτηρίζεται ως scoring guard, με τους προπονητές να του δίνουν την ελευθερία να δράσει με γνώμονα -και- το ένστικτό του.

Παρότι ήταν από τους παίκτες με το πιο "βαρύ" βιογραφικό, ουδέποτε έδειξε διάθεση να λειτουργήσει ως μονάδα. Οι προπονητές του τον χαρακτηρίζουν ως "team player" και "motivator" σε θέματα που αφορούν τη νοοτροπία και τη συμπεριφορά στα αποδυτήρια. Όχι ως κάποιον που κλείνεται στον εαυτό του και κοιτάζει τα στατιστικά του.

Έδειξε πολύ μεγάλο βαθμό ανταγωνιστικότητας, από το πιο μικρό μέχρι το πιο μεγάλο. Γι αυτό κιόλας, σε πολλές περιπτώσεις ήταν ο τελευταίος (μαζί με τον Νίκο Ζήση) που έφευγε από το γήπεδο, θέλοντας να κάνει έξτρα σουτ προκειμένου να νιώθει πάντα έτοιμος για τους αγώνες.

Δεδομένου ότι είχε χάσει τον αγωνιστικό του ρυθμό, οι άνθρωποι της Μπάμπεργκ ήταν πολύ προσεκτικοί στη διαχείρισή του. Υπήρχαν αγώνες του γερμανικού πρωταθλήματος, που τον ξεκούραζαν για να μην επιβαρυνθεί περισσότερο το σώμα του. Παρόλ' αυτά, δεν λειτουργούσε με τη λογική του ρεπό. Αντίθετα, έκανε πρωινή ατομική προπόνηση, ενώ ζητούσε πάντα από τους βοηθούς προπονητές να δουλέψουν μια ώρα έξτρα πριν από τον αγώνα, με σουτ.

Photo Credis: Eurokinissi

 
SHARE

24MEDIA NETWORK

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

HIGHLIGHTS