Γιατί οι Maya ποδοσφαιριστές φορούν φούστες;

Τους πρωτοείδαμε στους New York Times. Δοκιμάσαμε να τους βρούμε και μάθαμε (μεταξύ πολλών άλλων) γιατί η μοναδική ομάδα ποδοσφαίρου με παίκτες Μaya φορά πουκάμισα και φούστες στους αγώνες.

Γιατί οι Maya ποδοσφαιριστές φορούν φούστες;

 

Η ιστορία ξεκίνησε με ξεκάθαρη διάθεση να μάθουμε τι έχουν στο μυαλό τους οι τύποι που παίζουν ποδόσφαιρο, με φούστες, στη Guatemala. Ομολογουμένως, την εξέλιξη την περιμέναμε, όχι όμως στο βαθμό που τη ζήσαμε. Γιατί οι άνθρωποι της C.S.D. Xejuyup μας έκαναν σοφότερους, όπως ανέλυαν τη σχέση που έχει η ομάδα τους με την ιστορία των Maya. Απολαύστε τους.

Όπως πάντα, θα ξεκινήσουμε από τα βασικά: οι Maya είχαν συνθέσει έναν από τους μεγαλύτερους πολιτισμούς του δυτικού ημισφαιρίου, πριν την... επέμβαση των Ισπανών. Ήταν, χωρίς αμφιβολία, μια από τις κυρίαρχες κοινωνίες της αρχαιότητας, στην κεντρική Αμερική. Υπολογίζεται ότι κάποια στιγμή έφτασαν τα 22 εκατομμύρια ανθρώπους, οι οποίοι μιλούσαν περισσότερες από 30 διαλέκτους.

Ήταν οι πρώτοι που απέκτησαν δική τους γραφή και τα δικά τους συστήματα αρχιτεκτονικής, μαθηματικών και αστρονομικών. Κρατούσαν λεπτομερή αρχεία με την κίνηση των αστεριών, του ήλιου, του φεγγαριού και των πλανητών. Πίστευαν πως τα αστέρια, ο ήλιος και το φεγγάρι είναι Θεοί που κινούνται στον ουρανό.

Είχαν τρία διαφορετικά ημερολόγια, ένα εκ των οποίων είχε 365 ημέρες. Κυρίως όμως, χρησιμοποιούσαν τη "μεγάλη μέτρηση" που έφτανε έως το 2012, όταν... βάσει των εκτιμήσεων τους θα ερχόταν η συντέλεια. Χρησιμοποιούσαν παραισθησιογόνα και καλλιεργούσαν φυτά που τους έδιναν αλκοολούχες ουσίες. Επίσης, ήταν οι πρώτοι που δοκίμασαν τη sauna (zumpul-ché). Αυτό των ιερογλυφικών ήταν ένα από τα πιο σύνθετα της ιστορίας. Για πρώτη φορά αποκωδικοποιήθηκε τη δεκαετία του '50.

Έζησαν για περισσότερα από 2000 χρόνια και έκαναν θαύματα. Ήταν αγρότες, κτίστες εκπληκτικών πυραμίδων (οι ναοί ήταν μέρη ανάπαυσης των θεών), αλλά και άλλων κατασκευών από πέτρα, δούλευαν στην εξόρυξη χρυσού και άνθρακα. Tη σήμερον ημέρα ζουν μέσα στα σύνορα της παλαιάς αυτοκρατορίας, στην Κεντρική Αμερική. Οι απόγονοι υπολογίζεται πως φτάνουν τα 7.000.000.

 

Εντοπίσαμε έναν στη Nahuala της Guatemala. Toν Miguel Perechu Xum, αρχηγό της ομάδας C.S.D. Xejuyup, την οποία μας σύστησαν οι New York Times, ως "Οι Maya "πλέκουν" την ταυτότητα τους στην ποδοσφαιρική τους ομάδας".

Να 'ναι καλά η τεχνολογία, "ενοχλήσαμε" τον Mighuel μέσω Facebook και μολονότι ήταν ένα θέμα... η γλώσσα, καταφέραμε να συνεννοηθούμε με τη βοήθεια τρίτων που μιλούσαν αγγλικά και ισπανικά. Ο Miguel είναι ο γιος του ιδρυτή της μοναδικής ποδοσφαιρικής ομάδας Maya και θα σου πω, με πάσα ειλικρίνεια, πως μας αιφνιδίασε όταν το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να ευχαριστήσει το Sport24.gr για την ευκαιρία που έδωσε στην C.S.D. Xejuyup να συστηθεί και στην Ελλάδα. Μετά, ευχήθηκε κάθε τύχη και έπειτα απάντησε στις -ναι, το δέχομαι- πολλές απορίες που είχα. Ξεκινάμε;

Η ομάδα που λέγεται “κάτω από το βουνό”

“Xe σημαίνει “κάτω”. Juyup σημαίνει “βουνό” (και περίεργο). Xejuyup σημαίνει “κάτω από το βουνό” και... σε τέτοιο μέρος (βλ. χωριό), στο δήμο Nahuala, στο Διαμέρισμα Sololá της Guatemala βρίσκεται η ομάδα μας. Η περιοχή μας έχει πληθυσμό 4000 κατοίκων και όλοι μιλάμε τη γλώσσα K'iche (των Maya)”. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής Ιστορικής Αποσαφήνισης της χώρας, στον εμφύλιο της χώρας (1960-1996) έχασε τη ζωή του το 80% των Maya.



Κάπου στις αρχές της δεκαετίας του '80, ένας νέος είχε μια ιδέα που συνδύαζε την πολιτιστική κληρονομιά και τον αθλητισμό: “Ο Antonio Perechú Chovon χρησιμοποιούσε ό,τι μέσο διέθετε για να βοηθήσει την οικογένεια του. Ήξερε να χειρίζεται τη ματσέτα και το τόξο και εργαζόταν στα βουνά, για να πάει φαγητό στο σπίτι. Του άρεσε το παίζει ποδόσφαιρο, στη θέση του τερματοφύλακα και είχε ως όνειρο να γίνει επαγγελματίας. Είχε μάλιστα κληθεί στην προεπιλογή της K20. Για οικονομικούς λόγους όμως, δεν κατέστη δυνατό να συνεχίσει”.

Με τη βοήθεια του Miguel, εξασφαλίσαμε και δηλώσεις του ίδιου του Antonio, ο οποίος, στα 56 του σήμερα, λέει στο Sport24.gr ότι “ήπια το πικρό ποτήρι της ζωής, αλλά δεν το άφησα να με απομακρύνει από τα “θέλω” μου. Το 1982 σκέφτηκα πως θα είχε ενδιαφέρον να φτιάξουμε στο χωριό μας μια ομάδα, για τους καλύτερους παίκτες της κοινότητας”.

Ο μεγαλύτερος τύραννος στην ιστορία της χώρας και η επανάσταση του Antonio

Όταν ξεκίνησε ο Antonio την προσπάθεια του, οι άνδρες ήταν υποχρεωμένοι να καταταγούν στο στρατό. Αυτό και έγινε. Μια στάση εδώ: στη δεκαετία του '70, ο πληθυσμός των Maya ξεκίνησε να διαδηλώνει εναντίον της κυβέρνησης, ζητώντας ισότητα και τη χρήση της γλώσσας και του πολιτισμού, στη ζωή της χώρας. Ο στρατός πίστευε πως οι Maya στήριζαν τους αντάρτες και το 1980 έστησε την "Επιχείρησης Sophia" που επίσημα, είχε ως στόχο τους αντάρτες -και ανεπίσημα τους Maya. Οι στρατιωτικοί κατέστρεψαν σπίτια, έκαψαν χωράφια, "εξαφάνισαν" 626 χωριά και 200.000 ανθρώπους, ενώ εκτόπισαν 1.5 εκατομμύριο πολίτες. Η γενοκτονία... στα χαρτιά έληξε το 1983. Ο εμφύλιος όμως, συνεχίστηκε, ομοίως και η επιχείρηση εξόντωσης των Maya.



hmh.org/la_Genocide_Guatemala.shtml

Για χρόνια, οι αυτόχθονες διατηρούσαν χαμηλό προφίλ. Οι γονείς απέφευγαν να μάθουν τη γλώσσα των Maya στα παιδιά τους ή να τους ντύνουν με παραδοσιακά ρούχα. Όταν υπεγράφη η συνθήκη ειρήνης, η χώρα γέμισε με μεταχειρισμένα ρούχα που έστελναν οι Αμερικανοί, τα οποία κόστιζαν λιγότερο από 20 cents και κάπως έτσι, μειώθηκαν ακόμα περισσότερο όσοι τιμούσαν την παράδοση. Ο Αntonio Perechú Chovon δεν μπορούσε να τα αντέξει όλα αυτά.

"Πριν την άφιξη των Ισπανών κατακτητών, ο πολιτισμός των Maya είχε στην κατοχή του σπουδαίο επιστημονικό, γεωργικό, θρησκευτικό και πολιτιστικό πλούτο. Οι Ισπανοί κατάλαβαν πως για να επιβληθούν, θα έπρεπε να τα διαλύσουν όλα αυτά. Κάτι παρόμοιο συνέβη και στο διάστημα του εμφυλίου, με την εξόντωση ολόκληρων χωριών, στα οποία υπήρχε παραγωγική γη. Χρησιμοποίησαν στρατηγικές που είχε εκπονήσει η CIA, αναγκάζοντας τα αγόρια να ενταχθούν στο στρατό. Από αντάρτες έγιναν αυτοί που είχαν ως εντολή να εξολοθρεύσουν τους δικούς τους ανθρώπους, να καταλάβουν τις εκτάσεις τους και να τις εκμεταλλευτούν κατά το δοκούν. Και μόνο που θυμάμαι αυτές τις ημέρες, νιώθω θλίψη που δεν μπορεί να αντέξει η καρδιά μου".

Πληρώνουμε ακόμα τις συνέπειες του εμφυλίου

O Αntonio συνέχισε, λέγοντας ότι "η Guatemala είναι μια από τις χώρες που έχει χυθεί το περισσότερο θέμα, σε ό,τι αφορά θανάτους, απαγωγές, επιθέσεις και ναρκωτικά. Η εκπαίδευση που έλαβαν τα αγόρια στο στρατό ήταν να σκοτώνουν, να απαγάγουν. Στις 29/9 του 1996, μετά την υπογραφή των ειρηνευτικών συμφωνιών, κανένα μέλος από αυτά τα στρατεύματα δεν επανεντάχθηκε στην κοινωνία των πολιτών. Δεν βρήκαν αξιοπρεπή δουλειά, δεν έλαβαν ψυχολογική στήριξη. Από τις συλλήψεις που γίνονταν, ήταν ξεκάθαρο ότι οι υπεύθυνοι για τα χειρότερα ήταν μέλη οργανωμένων συμμοριών, με απολυτήριο στρατού. Και λόγω αυτών, συνεχίζουμε και υποφέρουμε τις ατυχείς συνέπειες του εμφυλίου.

Για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε, είναι ζωτικής σημασίας να έχουμε μνήμη της ιστορίας μας. Να μπορούμε να ευαισθητοποιήσουμε τους ανθρώπους που γεννιούνται και μεγαλώνουν σε αυτήν τη χώρα, να τους διδάξουμε την ιστορία μας. Να προσπαθήσουμε όλοι, με υπομονή και αφοσίωση, να ζήσουμε καλύτερα. Όλα ξεκινούν από την παιδεία. Θα πρέπει να ενωθούμε, να σεβαστούμε τις διαφορές μας, να είμαστε σε θέση να ζήσουμε ειρηνικά. Να κάνουμε ζωή τα λόγια του Επισκόπου Juan Gerardi, ο οποίος έδωσε τη ζωή του για το “Guatemala ποτέ ξανά”!



O Juan Gerardi

Για όλους τους παραπάνω λόγους, όταν ο Antonio οραματίστηκε τη δημιουργία μιας ποδοσφαιρικής ομάδας "είχα αποφασίσει να συνδυάσω αυτήν την ενέργεια με την παράδοση. Ζητούμενο λοιπόν, ήταν να παίζουμε με παραδοσιακά ρούχα των Maya, ώστε να διατηρήσουμε τις ρίζες μας, τις παραδόσεις μας, τη γλώσσα μας και τελικά τον πολιτισμό μας".

Από την αρχή διαπίστωσε πως "το πνεύμα των προγόνων μας ήταν παρόν, μεταξύ των παικτών". Σύντομα προέκυψαν προκλήσεις. “Η πιο σημαντική ήταν να διασώσουμε τις εμφανίσεις μας που προωθούσαν τον πολιτισμό της φυλής μας. Κάθε κάτοικος της χώρας μας έχει ένα στόχο, ένα όνειρο που θέλει να πραγματοποιήσει. Όλα παύθηκαν όταν έπρεπε να καταταγούμε στον στρατό, για ήσσονος σημασίας ενδιαφέροντα των λίγων, οι οποίοι πάντα ήθελαν να εξαφανίσουν τον πολιτισμό μας και να πάρουν τα υπάρχοντα των πολιτών.

Όπου “υπάρχοντα”, τους καρπούς των χωραφιών μας, της γης μας που είναι ευλογημένη με τρία διαφορετικά κλίματα και τη δυνατότητα να παράγει πολλά διαφορετικά πράγματα ή των παρθένων βουνών μας που διαθέτουν άνθρακα. Φυσικά, οι δυνατοί του τόπου μας τα ήθελαν για εκείνους, με όποιο κόστος. Το αίμα χιλιάδων αδελφών μας πλήρωσε τις συνέπειες. Χιλιάδες απήχθησαν, δολοφονήθηκαν, από το στρατό του Efrain Rios Mont, του μεγαλύτερου τυράννου που γνώρισε ο τόπος μας, στην ιστορία του. Εμφύσησε λανθασμένο ηθικό στους στρατιώτες, οι οποίοι έχοντας όπλα στα χέρια δεν ήξεραν για τι μάχονται. Δεν ήξεραν γιατί η χώρα μας είναι σε πόλεμο, τις συνέπειες του οποίου πληρώσαμε για πολλά χρόνια μετά το τέλος του”.

 



Facebook: Deportivo Xejuyup BC

Αγωνιζόμαστε για την κληρονομιά μας

Οι άνθρωποι που έκαναν ό,τι περνούσε από το χέρι τους για να μη χαθεί ο πολιτισμός τους, έδωσαν μεγάλη σημασία στις στολές. Που τελικά, ήταν οι παραδοσιακές ενδυμασίες. “Για τις εμφανίσεις μας επηρεαστήκαμε από την αρχαία κληρονομιά. Θελήσαμε να τιμήσουμε τα ήθη και τα έθιμα που είχε ο δικός μας πολιτισμός (K'iche). Τα ρούχα που φορούσαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας ήταν κλωστοϋφαντουργικές δημιουργίες των ιδίων, στις οποίες αντικατοπτριζόταν η σοφία του πολιτισμού των Maya. Όλα τα κεντημένα σχέδια έχουν ιδιαίτερο νόημα: τη φροντίδα του νερού, της ζωής, της φύσης. Είναι σαν να χαιρετάμε τα αστέρια, το φεγγάρι, όλο το σύμπαν. Ο τρόπος με τον οποίον ντυνόμαστε και έχουμε αποφασίσει να κρατήσουμε, είναι γεμάτος χρώματα, γεμάτος ελπίδα για την ιστορία που έχουμε συντηρήσει για διάστημα μεγαλύτερο των 34 χρόνων, μέσω του ποδοσφαίρου.

Οι Maya μας άφησαν την κληρονομιά τους, τη σοφία τους, το ημερολόγιο τους (Cholq'ij), την τέχνη τους, την επιστήμη τους, τις προβλέψεις τους, χαραγμένες σε πέτρες, σε ιερογλυφικά, στη μεγαλοπρέπεια των ναών. Δεν έκαναν κάτι χωρίς να υπάρχει κάποιο νόημα ή που να μην είναι συνέχεια της κληρονομιάς και του πλούτου του πολιτισμού μας”.



Χιλιάδες χρόνια πριν προκύψει στη ζωή μας το marketing, που εξετάζει και τη ψυχολογία των χρωμάτων, οι Maya είχαν καταλήξει στην πνευματική αξία αυτών, στην κοσμοθεωρία τους “γιατί πιστεύουμε όσα βλέπουμε με τα μάτια μας. Η μητέρα γη υπήρχε ήδη, οπότε οι Maya συνέδεσαν έξι ιερά χρώματα με όσα συνέδεαν τον άνθρωπο με τον κόσμο του, τις πεποιθήσεις του και τα ήθη του. Τα έξι αυτά χρώματα αντιπροσωπεύουν κατευθύνσεις τεράστιας σημασίας και είναι σεβαστά από πνευματικούς οδηγούς”.

Ο Miguel είχε την ευγενή καλοσύνη να μας εξηγήσει και τι σημαίνει το κάθε ένα από τα ιερά χρώματα.

“Το ΜΠΛΕ συμβολίζει το διάστημα, τον ουρανό, την καρδιά του ουρανού, (RUK`UX KAJ). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια τελετή για να ζητήσει άμεσα τη σοφία του Δημιουργού, από την κορυφή, από όπου ρέει το φως στο νου του Θεού. Στις θυσίες σκλάβων και φυλακισμένων, τους έβαφαν μπλε, τους πήγαιναν στην κορυφή πυραμίδας και εκεί ο ιερέας έβγαζε την καρδιά από το στήθος του ανθρώπου -ενώ χτυπούσε.



Μια εικόνα από θυσία

 

Το ΠΡΑΣΙΝΟ συμβολίζει την μητέρα γη (RUK`UX ULEW), τη φύση, και αντιπροσωπεύει το βουνό, τη ζωή και την τύχη για τα όντα που πιστεύουν στο συμβολισμό.

Το ΚΟΚΚΙΝΟ συμβολίζει την ανατολή του ηλίου, όταν ο ήλιος αρχίζει την άνοδό του στο χρονικό ορίζοντα των βουνών. Αποτελεί, επίσης, το ανατολικό, το χρώμα του αίματος, το χρώμα του κόκκινου καλαμποκιού, το χρώμα της κόκκινης ανθρώπινης φυλής.

Το ΜΑΥΡΟ συμβολίζει τη δύναμη του σκότους, τη νύχτα που είναι το τέλος της ημέρας, το υπόλοιπο. Το σύμβολο του απλού, της ησυχίας. Πολλοί έχουν παρερμηνεύσει αυτό το χρώμα, αλλά όλα εξαρτώνται από το πώς το αντιλαμβάνεται ο κάθε άνθρωπος. Αντιπροσωπεύει και τη μαύρη φυλή της ανθρωπότητας.

Το ΛΕΥΚΟ συμβολίζει την αγνότητα, τον αέρα που “καθαρίζει” τη γη. Εκπροσωπεί το λευκό καλαμπόκι, τη λευκή φυλή της ανθρωπότητας, το χρώμα που έχουν τα κόκαλα μας και είναι το σύμβολο της πίστης και των διαστάσεων του φωτός.

Το ΚΙΤΡΙΝΟ συμβολίζει την αποφασιστικότητα της διαδρομής του αέρα που κατευθύνεται προς το νότο, για να “ανοίξει” χώρο στη βροχή που φέρνει ως συνέπεια την αφθονία των καλλιεργειών. Συμβολίζει επίσης το χρώμα του κίτρινου καλαμποκιού, το χρώμα του δέρματος μας. Οι πνευματικοί οδηγοί το χρησιμοποιούν για να ζητήσουν προστασία, στις ιερές τελετές”. Μετά βέβαια, υπάρχουν και οι συνδυασμοί χρωμάτων “που γίνονται ανάλογα με την ημέρα του ιερού ημερολογίου των Maya, στις οποίες γίνονται τελετές”.

Οι τελετές αφορούν προσφορές στις θεότητες που νίκησαν το κακό και στην κάθε μία προσφέρεται καλάθι με διαφορετικό χρώμα λουλουδιών.



Η δομή της κοινωνίας

"Η ειρήνη δεν είναι κάτι που γίνεται βάσει συμφωνίας, αλλά βάσει συνεννόησης μεταξύ των λαών και ένωσης τους. Κάτι που αφορά το σεβασμό στις διαφορές κάθε οικογένειας, κοινότητας, ομάδας, δουλειάς, χώρας, ηπείρου. Όλα προέρχονται από τη Μητέρα Φύση: τα κοινωνικά στρώματα και το ζην αυτών. Με τον τρόπο που ντυνόμαστε ζητούμε την προστασία των θεών μας, τους οποίους και τιμούμε. Όλη η γνώση των Maya είναι βασισμένη στο σεβασμό για το σύνολο του περιβάλλοντος (το υπέρτατο ον, τη Μητέρα Φύση κλπ).

Τιμούμε τον Ajaw για την καλοσύνη του, για το ότι είναι μέσα μας -αφού όλοι είμαστε δημιουργήματα του. Τιμούμε τη μνήμη των προγόνων μας που δοκίμασαν την επιστήμη, τη φιλοσοφία, την πνευματικότητα, το χρόνο, την αρίθμηση και έτσι καταφέραμε εμείς να καταλάβουμε τον κόσμο και τη ζωή, στο σύνολο της. Να είμαστε κοινωνικά όντα που ζούμε ως μέλη ενός κόσμου που έχει διαμορφώσει μια κοινωνία, μέσω της συμπεριφοράς και της σκέψεις, ενός συστήματος συμβόλων και πεποιθήσεων. Τιμούμε τη Μητέρα Γη για το φαγητό που μας δίνει. Για όλα αυτά αισθανόμαστε υπερήφανοι”.



Facebook: Deportivo Xejuyup BC

ΤΙ ΦΟΡΟΥΝ ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ

Για τις εμφανίσεις, διάλεξαν "χρώματα, κεντήματα και σχέδια που επιδεικνύουν τη σχέση μεταξύ του ανθρώπου, της φύσης και των στοιχείων αυτής”.

ΚUTIN (πουκάμισο): “Τα χρώματα που έχουν τα κεντήματα στο γιακά και τα μανίκια συμβολίζουν τη φύση. Τα τέσσερα βασικά συμβολίζουν τον άνθρωπο, το κόκκινο, το άσπρο και το κίτρινο συμβολίζουν επίσης, την αλληλεγγύη και τη σταθερότητα. Το μπλε συμβολίζει την καρδιά του ουρανού, το πράσινο την καρδιά της γης. Τα τέσσερα στοιχεία (φωτιά, γη, αέρας, νερός) συμβολίζουν τα βασικά στοιχεία της ανθρώπινης ύπαρξης (φυσικά, πνευματικά και νοητικά). Ο συνδυασμός διασφαλίζει την ισορροπία μεταξύ του ανθρώπου και της μητέρας γης”.

COXTAR (φούστα): “Το ασπρόμαυρα καρό γιορτάζει την πολικότητα μεταξύ της ανατολής και του ηλιοβασιλέματος, το φως και το σκοτάδι. Το σημείο που η νύχτα γίνεται μέρα, που υπάρχει πάντα λίγο φως και λίγο σκιά. Αντιπροσωπεύει τις δυο όψεις του νομίσματος, αντίθετες ενέργειες, που υπάρχουν αρμονικά μέσα στο χρόνο. Νοούνται τα Μυθικά Δίδυμα που κέρδισαν τις δυνάμεις του σκότους”.

PAS (ζώνη): “Αντιπροσωπεύει τη Nawal kan, τη χερσαία ενέργεια της Μητέρας Γης. Είναι αυτό που κρατά το γενετικό μας κώδικα και τη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας. Έχει σχήμα σπιράλ αλυσίδας. Για χρόνια οι αστρονόμοι των Maya διαβεβαίωναν πως το φως κινείται στο χώρο, με σπειροειδή μορφή. Ο Q'uq'kumatz είναι ο δημιουργός και αυτός που σχημάτισε το σύμπαν, την ανθρώπινη εξέλιξη, την πνευματική ανάπτυξη. Όλες τις μορφές ανάπτυξης. Είναι η δικαιοσύνη, η αλήθεια, η νοημοσύνη και η ευελιξία της δράσης, η γνώση που γίνεται δύναμη. Όλα αυτά βρίσκονται στη σπονδυλική στήλη, σε ελικοειδές σχήμα”.



Facebook: Deportivo Xejuyup BC

Ο Miguel πρόσθεσε και ότι “ακόμα και οι αριθμοί είναι γραμμένοι με σεβασμό στη γραφή των Maya. Για εμάς οι αριθμοί δείχνουν την πνευματικότητα του ανθρώπινου όντος, το σύμπαν, την κοσμική δυαδικότητα, τον υπόκοσμο, τη γη και τον ουρανό. Γενικότερα, τα κεντήματα που 'χουν οι στολές μας αντιπροσωπεύουν τα 20 πνεύματα (nahuales) των Mayas, την ιστορία του πολιτισμού, τις ρίζες, τα έθιμα, τη γλώσσα”.

Να εξηγήσω όμως, κάτι -ακόμα- σε αυτό το σημείο: η Maya πίστευαν πως ένας πνευματικός κόσμος υπάρχει παράλληλα με τον υλικό κόσμο. Τα 20 πνεύματα ασκούν ισχυρή επιρροή στους ανθρώπους και στα γεγονότα. Ονομάζονται “Λόρδοι της ημέρας” και καθορίζουν την ενέργεια κάθε μέρας -τις δυνατότητες και τι λειτουργεί καλύτερα βάσει τις ενέργειας που έχει κάθε ημερομηνία. Το ημερολόγιο που είχαν συνθέσει ήταν εξόχως ανεπτυγμένο, διότι διέθεταν περίπλοκη αντίληψη επί της αστρονομίας. Τα παιδιά έπαιρναν το όνομα της ημέρας στην οποία είχαν γεννηθεί. Υπήρχε πρόβλεψη για αγόρια και κορίτσια.

Θυμίζουμε πως χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον

Σίγουρα δεν είναι οι πιο βολικές εμφανίσεις στον κόσμο, αλλά αντιλαμβάνεσαι πως έχουν μια σημαίνουσα βαρύτητα. “Δεν νομίζω πως οι παίκτες θα προτιμούσαν να φορέσουν κάτι άλλο, γιατί για όλους είναι πιο σημαντική η διατήρηση της ιστορίας μας. Στόχος είναι να αγωνιζόμαστε για την πολιτιστική κληρονομιά μας, να ενημερώνουμε τον κόσμο για τις ρίζες μας που εντοπίζονται χιλιάδες χρόνια πίσω και μας έκαναν να ξεχωρίζουμε.

Να θυμίζουμε πως χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον, για να τα καταφέρουμε, όπως και χρειαζόμαστε τη θεϊκή παρουσία του AJAW, ώστε να είναι γόνιμα τα χωράφια μας. Πως όλοι πρέπει να είμαστε ευγνώμονες για τον πολιτισμό μας. Μέσω του ποδοσφαίρου μεταδίδουμε τη σοφία των προγόνων μας. Θέλουμε να φτάσουμε σε κάθε γωνία του κόσμου και να κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε να έλθει η ώρα που όλοι οι άνθρωποι θα 'χουν ειρήνη και ευημερία”.



Tα δίδυμα που έσωσαν τους Maya

Αν υποθέσουμε πως υπάρχει κάποιος παίκτης που δεν ξέρει πού εντάσσεται, τι του λένε για να αντιληφθεί την ουσία; “Οι Maya έχουν περάσει τη διδασκαλία προφορικά, αλλά το μεγαλύτερο μέρος πέρασε χαραγμένο πάνω σε πέτρες, στήλες, μονόλιθους, βωμούς και πυραμίδες. Με τη σοφία της Θεάς Ixmukané και της Παρθένας μητέρας, πριγκίπισσας Ixkik, γυναίκες σημαντικές για την ιστορία μας και την ευλογημένη μας γη, γίνεται κατανοητή η πλήρης κοσμοθεωρία των Maya”.

Να εξηγήσουμε κάτι ακόμα: η Ixkik, σύμφωνα με τη μυθολογία, ήταν η μητέρα των Δίδυμων Θεών, Hunahpu and Ixbalanqué που νίκησαν τις δυνάμεις του σκότους (Xibalba, Λόρδοι του θανάτου), σε μια αρχαία εκδοχή ποδοσφαίρου (Ōllamaliztli). Και μάλλον τώρα, καταλαβαίνεις όλο το project καλύτερα.

Οι παίκτες και τα επαγγέλματα τους

1. Antonio Perechu Chovon (αγρότης, ιδρυτής του Sports Social Club Xejuyup), 2. Manuel joj López (αγρότης), 3. Manuel Ricardo Tahay Chovon (αγρότης), 4. Ruben Maximiliano Guarchaj (αγρότης), 5. Salomon Tahay (αγρότης), 6. Erick Ronaldo Tahay (αγρότης), 7. Miguel Mach Sazo (αγρότης), 8. Antonio Tahay López (αγρότης), 9. José Chox (αγρότης), 10. Byron Xocol Tzoc (αγρότης), 11. Domingo Elías Guachiac (αγρότης), 12. Jeremy Guachiac (αγρότης), 13. Manuel de Jesús Joj Salquil (μαθητής), 14. Levy Jonathan Perechu (μαθητής), 15. José Joj Salquil (μαθητής), 16. Axel Florencio Marroquín Joj (μαθητής), 17. Pascual Alejandro Guarchaj (μαθητής), 18. Alfredo Ixmata (μαθητής), 19. Alexander Natanahel Tahay Barreno (μαθητής), 20. Rufino López (μαθητής), 21. Manuel Ajtzalam (δάσκαλος), 22. Diego Roberto Chovon (δάσκαλος), 23. Oscar Antonio Ixmata (δάσκαλος), 24. Pascual Chovon Chox (δάσκαλος), 1. Manuel Sánchez (δάσκαλος), 26. Manuel Celso Cotiy (δάσκαλος), 27. Miguel perechu Xum (αρχηγός, γυμναστής).

"Οι παίκτες μας δεν είναι επαγγελματίες αθλητές. Είναι απλοί και ταπεινοί άνθρωποι που εργάζονται σε διάφορες δουλειές, για να ζήσουν. Όλοι πιστεύουμε στον Ajaw και οι προπονήσεις γίνονται αποκλειστικά στη γλώσσα μας. Στόχος όλων μας είναι να είμαστε επιτυχημένοι στον αγωνιστικό χώρο, αλλά και ως οικογενειάρχες. Οι περισσότεροι πηγαίνουμε για δουλειά στα χωράφια από τις 6.30 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα. To μεροκάματο μας είναι 5 ευρώ. Στη γη μας ευδοκιμεί κυρίως ο καφές και το καλαμπόκι. Στο ρόστερ μας υπάρχουν χτίστες και άλλοι εργάτες, δάσκαλοι, αλλά και αρκετοί μαθητές που επιδιώκουν να φτιάξουν μια καλύτερη ζωή για εκείνους και τις οικογένειες τους".

Πού αγωνίζονται

Το πρωτάθλημα τους είναι το Liga torneo intermunicipal Mazatenango Suchitepéquez και διαθέτει 12 ομάδες. Πέραν όμως, αυτού η C.S.D. Xejuyup δίνει και αγώνες επίδειξης, σε όλες τις περιοχές της Guatemala, για να κρατήσει ζωντανό τον πολιτισμό των Maya. “Έχουμε καθημερινές προπονήσεις και αγώνες, που θέτουμε ως κύριο στόχο να επιδείξουμε το θάρρος και την ταπεινότητα του λαού μας. Δυο ιδιότητες που αντανακλούν στον αγωνιστικό χώρο και μέσω των ρούχων που φοράμε. Με τις εμφανίσεις μας αναλάβαμε την τεράστια ευθύνη να εκπροσωπήσουμε όλους τους αυτόχθονες λαούς που έχουμε στη χώρα μας, να θυμίσουμε και να τιμήσουμε την ύπαρξη τους. Αυτό που κάνουμε πηγαίνει χέρι χέρι με την κοσμοθεωρία μας”.

 
SHARE

Διαβάστε περισσότερα Unique

MIA UNIQUE ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ρισβάνης-Χατζηισαΐας: Μια τρελή συνέντευξη από το απόλυτο δίδυμο

Ένα δίδυμο με τρομερή χημεία εντός κι εκτός γηπέδου. Οι στόπερ του αήττητου και πρωτοπόρου Ατρόμητου λένε πως δεν έχουν να αποδείξουν τίποτα σε κανέναν, τρολάρουν και αυτοτρολάρονται, γλεντάνε χωρίς έλεος τον Γιαννιώτη και μιλάνε για τις φιλοδοξίες τους. Σπύρος Ρισβάνης και Δημήτρης Χατζηισαΐας τα λένε όλα σε μια UNIQUE συνέντευξη στον Νίκο Γιαννόπουλο και το Sport24.gr

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΕΣ ΜΕ ΠΟΥΚΑΜΙΣΑ ΚΑΙ ΦΟΥΣΤΕΣ

Γιατί οι Maya ποδοσφαιριστές φορούν φούστες;

Τους πρωτοείδαμε στους New York Times. Δοκιμάσαμε να τους βρούμε και μάθαμε (μεταξύ πολλών άλλων) γιατί η μοναδική ομάδα ποδοσφαίρου με παίκτες Μaya φορά πουκάμισα και φούστες στους αγώνες.

UNIQUE ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕΡΦ ΣΤΟ SPORT24.GR

Σβι Σερφ: "Ήξερα πως ο Σφαιρόπουλος είναι ικανός και θα φτάσει ψηλά"

Ο Αντετοκούνμπο που είναι στους 15 καλύτερους και η κόντρα NBA-Εθνικών. Ο Σφαιρόπουλος που ήταν βοηθός του και φαινόταν πως θα φτάσει ψηλά. Ο διχασμός που καταστρέφει το μπάσκετ, ο Πασκουάλ και ο Ολυμπιακός του Σπανούλη. Ο Σβι Σερφ μίλησε για όλα σε μια UNIQUE συνέντευξη στο Sport24.gr.

ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ ΤΟΥ ΠΡΩΤΑΘΛΗΜΑΤΟΣ

Mega analysis: Τα xGoals ανοίγουν τα X-Files της Super League

Ποια ομάδα φτιάχνει τις καλύτερες τελικές της Super League και ποια δέχεται τις πιο επικίνδυνες; Ποιοι ξεχωρίζουν στη μάχη του τίτλου και γιατί είναι πίσω ο Ολυμπιακός; Ξεχάστε τα γκολ, το θέμα είναι τα xGoals, που χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά στο ελληνικό πρωτάθλημα. Το Sport24.gr και ο Θέμης Καίσαρης σας δίνουν όλες τις απαντήσεις, για όλες τις ομάδες, σε μια UNIQUE ανάλυση.