ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

Τα οπαδικά κινήματα στον κόσμο και η αποκοπή από τους συλλόγους

Τα οπαδικά κινήματα στον κόσμο και η αποκοπή από τους συλλόγους
COPYRIGHT 2014 © MATTHEW ASHTON/AMA AMA SPORTS PHOTO AGENCY 07885 163164 / +44 7885163164

Ο Marketing Director του "Copa90" και ομιλητής στο "Game Changer in Digital Marketing", Phil Mitchelson, μίλησε στο Sport24.gr για το οπαδικό κίνημα και τη σύγχρονη σχέση φιλάθλου και συλλόγου.

Το " Copa90" πρόκειται για μία πρωτοπόρο προσπάθεια στον χώρο του διαδικτύου που φιλοδοξεί να φέρει κοντά φιλάθλους του ποδοσφαίρου από όλη την υφήλιο, ταξιδεύοντας σε διάφορες χώρες και παρουσιάζοντας τη γηπεδική κουλτούρα του τόπου.

Ο Marketing Director του Copa90, Phil Mitchelson, επ' ευκαιρίας της παρουσίας του στο " Game Changer in Digital Marketing", που θα διεξαχθεί στις 5 Οκτωβρίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, μίλησε στο Sport24.gr για τη δύναμη των φιλάθλων στο άθλημα, τον ρόλο της τηλεόρασης, το αίσθημα αποκοπής των συλλόγων από την κοινωνία, τη ροπή των φιλάθλων προς τη βία και τον τρόπο αντιμετώπισης, καθώς και τη συμβολή των σύγχρονων μέσων προς όφελος του ποδοσφαιρικού κόσμου.

Ως ομιλητής στο κορυφαίο συνέδριο για το χώρο του ψηφιακού μάρκετινγκ, θα εξηγήσει -μεταξύ άλλων- τη δυναμική που παρέχουν τα videos και τις καινοτόμες ευκαιρίες που μπορούν να δημιουργήσουν, μέσα από την ομιλία του στην ενότητα "Advertising Trends, Opportunities and Innovation in Video".

Το Sport24.gr ζήτησε ορισμένες λεπτομέρειες για το έργο του "Copa90" για το οπαδικό κίνημα και πώς οι φίλαθλοι μπορούν δικά τους μέσα να ανακτήσουν τη δυναμική τους στον χώρο του ποδοσφαίρου και απέναντι στους συλλόγους τους.

Τα οπαδικά κινήματα στον κόσμο και η αποκοπή από τους συλλόγους

Ποια η διαφορά μεταξύ ενός φιλάθλου που πηγαίνει στο γήπεδο για να υποστηρίξει την ομάδα του με έναν φίλαθλο που μένει στο σπίτι για να παρακολουθήσει τον αγώνα από την τηλεόραση;

"Σε αρκετές περιπτώσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, δεν είναι επιλογή το να πας στο γήπεδο, αλλά πολυτέλεια. Τα εισιτήρια είναι πολύ ακριβά και τα εισιτήρια διαρκείας μπορούν να πωληθούν ακόμα και τρία χρόνια νωρίτερα. Οι φίλαθλοι που παρακολουθούν αγώνες από την τηλεόραση μπορούν να θεωρηθούν λιγότερο παθιασμένοι, ωστόσο συχνά βολεύονται με την κατάσταση. Αυτό που εξελίσσεται σε μία ενδιαφέρουσα τάση τα τελευταία χρόνια είναι οι φίλαθλοι που επιλέγουν να παραστούν σε ερασιτεχνικούς αγώνες, όπου το εισιτήριο είναι πιο φθηνό και οι κανόνες λιγότερο αυστηροί. Γενικά, ο κόσμος αποζητά διαφορετικά πράγματα από το ποδόσφαιρο. Ίσως οι φίλαθλοι που πηγαίνουν στο γήπεδο αναζητούν ένα αίσθημα κοινωνικοποίησης, οπότε γι' αυτούς είναι κάτι παραπάνω από την ομάδα τους ή το παιχνίδι".

Πώς μπορεί κάθε κατηγορία να επηρεάσει την ατμόσφαιρα του συλλόγου;

"Οι φίλαθλοι σαφώς και επηρεάσουν την ατμόσφαιρα, όπως αποδεικνύεται και από τους αριθμούς, αφού οι γηπεδούχοι στις ευρωπαϊκές διοργανώσεις είναι δυσανάλογα πιο επιτυχημένοι. Οι φίλαθλοι επηρεάζουν την ατμόσφαιρα με το τραγούδι τους, τα συνθήματα, τα χοροπηδητά. Χτυπούν τα τύμπανα, ανάβουν φωτοβολίδες ή καπνογόνα, πετούν χαρτιά και κομφετί. Δυστυχώς, πολλά από αυτά τα λειτουργικά με τα χρόνια έχουν καταστεί παραβατικές συμπεριφορές και στο Copa90 θεωρούμε ότι είναι κρίμα. Δείτε την περίπτωση του κορεό της Λέγκια Βαρσοβίας κόντρα στην Ντόρτμουντ, που έκανε τον γύρο του κόσμου. Η Λέγκια πλέον θα πρέπει να αγωνιστεί σε άδειο γήπεδο κόντρα στη Ρεάλ Μαδρίτης λόγω των κανονισμών της UEFA. Αυτό είναι δυσάρεστο και δείχνει ότι οι ποδοσφαιρικοί οργανισμοί απέτυχαν να αναγνωρίσουν αυτήν την οπτική του παιχνιδιού".

Σκιαγραφήστε το προφίλ ενός ιδανικού φιλάθλου...

"Δεν υπάρχει ιδανικός φίλαθλος. Αυτό κάνει το παιχνίδι τόσο συναρπαστικό για αν το βλέπεις. Σε έναν αγώνα, μπορείς να καθίσεις μεταξύ μιας ηλικιωμένης κυρίας και ενός μικρού παιδιού, ενός ογκώδη σκίνχεντ και όλοι να υποστηρίζουν μαζί την ίδια ομάδα. Το ποδόσφαιρο είναι υπερβατικό και αυτό το καθιστά σπουδαίο. Οι φίλαθλοι του ποδοσφαίρου είναι οι ιδανικοί φίλαθλοι επειδή υπάρχουν παντού. Το παιχνίδι απευθύνεται σε τρία δισεκατομμύρια κόσμο από όλο τον πλανήτη και γι' αυτό δεν υπάρχει συγκεκριμένο προφίλ, το παιχνίδι είναι παντού".

Οι σύλλογοι ζουν με τους φιλάθλους τους ή όχι;

"Οι φίλαθλοι είχαν βαθύτερη διασύνδεση με τους συλλόγους. Οι ομάδες και οι φίλαθλοι ήταν πιο κοντά, οι παίκτες ήταν πιο προσιτοί στην κοινότητα και παρέμεναν περισσότερο στους συλλόγους. Ο σύλλογος αποτελούσε μέρος της κοινότητας και λειτουργούσε από μέλη της κοινότητας. Σήμερα, τα τηλεοπτικά κανάλια και η εμπορευματοποίηση οδήγησε τους συλλόγους σε μεγαλύτερη αποκοπή από τους φιλάθλους. Το Copa90 κατέχει έναν ενδιαφέροντα ρόλο σε αυτό το σημείο, επειδή με την ανάπτυξη του διαδικτύου και των σύγχρονων media, οι φίλαθλοι αρχίζουν να παράγουν το δικό τους περιεχόμενο. Θέλουμε να βοηθήσουμε σε αυτήν την ανάπτυξη και να ενθαρρύνουμε τους φιλάθλους να αισθάνονται ξανά κοντά στις ομάδες τους".

Σε ποιες γεωγραφικές ζώνες παρατηρείτε τους πιο ισχυρούς δεσμούς μεταξύ ενός φιλάθλου και της ομάδας του;

"Αυτή είναι η πιο συναρπαστική αποκάλυψη που κάναμε στο Copa90. Το πάθος και οι δεσμοί με μία ομάδα δεν περιορίζεται σε γεωγραφικές ζώνες. Από τους ultras του Μαρόκου στους barras bravas της Αργεντινής, στους torcidas της Βραζιλίας in Brazil και στους casuals της Μεγάλης Βρετανίας, αντικρίσαμε ισχυρούς δεσμούς να εκφράζονται παντού.

Επιπροσθέτως, οι φίλαθλοι μαθαίνουν διαρκώς από τις συνήθειες των άλλων φιλάθλων και τις προσαρμόζουν στις ομάδες και στις κοινότητές τους. Δείτε πόσο γρήγορα ταξιδεύουν τον πλανήτη τα ποδοσφαιρικά συνθήματα ή τον τρόπο που ο όρος 'ultras' χρησιμοποιείται ανά την υφήλιο. Το να είσαι φίλαθλος ενός συλλόγου είναι κάτι το προσωπικό. Δεν είναι κάτι που μπορείς να αλλάξεις. Μετά από χρόνια παρατήρηση, δεν μπορώ να μιλήσω για το πού υπάρχουν ισχυρότεροι δεσμοί. Όλοι θα υποστηρίξουν ότι οι δικοί τους είναι οι πιο ισχυροί και αυτό τους κάνει σπουδαίους".

Τα οπαδικά κινήματα στον κόσμο και η αποκοπή από τους συλλόγους

Η τεχνολογία φέρνει τους φιλάθλους πιο κοντά στις ομάδες τους;

"Φυσικά, με το να λαμβάνουν ζωντανά ενημερώσεις στο κινητό τους, το να έχουν άμεση πρόσβαση σε επαναλήψεις, το να μπορούν να τουιτάρουν στους αγαπημένους παίκτες τους. Πλατφόρμες όπως το Snapchat και το Instagram παρέχουν νέους τρόπους διασύνδεσης του κόσμου με τους συλλόγους και προετοιμάζουν το κλίμα που θα διαχυθεί στις εξέδρες και στις καφετέριες την ημέρα του αγώνα".

Τι θα πρέπει να κάνει ένας σύλλογος για τους φιλάθλους που είναι πανταχού παρόντες, υποστηρίζουν πάντοτε την ομάδα, αλλά την ίδια στιγμή είναι και επιρρεπείς σε πράξης βίας ή χουλιγκανισμού;

"Το ποδόσφαιρο αποτελεί αντικατοπτρισμό της κοινωνίας και σε κάθε ομάδα δεκάδων χιλιάδων ατόμων, θα υπάρξουν μικρά σύνολα που έχουν ροπή προς ανεπιθύμητη συμπεριφορά. Δεν είμαστε συγκαταβατικοί ούτε υποστηρίζουμε τη βία στο ποδόσφαιρο σε καμία περίπτωση, αλλά επίσης δεν πιστεύουμε ότι αποτελεί τόσο σύμπτωμα του ποδοσφαίρου, όσο ενός ευρύτερου κοινωνικού προβλήματος. Κατά την άποψή μας, οι φίλαθλοι συχνά χρησιμοποιούνται ως αποδιοπομπαίοι τράγοι, επιτρέπονται στις αρχές να αποφύγουν τη διευθέτηση αυτών των προβλημάτων. Η βία στα γήπεδα ποδοσφαίρου πρέπει να αντιμετωπιστεί με τους ίδιους νόμους που εφαρμόζονται παντού στην κοινωνία. Είμαστε αντίθετοι στη χρήση του ποδοσφαίρου για την επιβολή αυστηρότερων ποινών σε όσους ευθύνονται για πράξεις βίας και γενικά στην ευρύτερη ενοχοποίηση των φιλάθλων, δίχως να έχουν διαπράξει κάποιο έγκλημα".

Πώς επηρεάζουν τους φιλάθλους τα βίντεο που δείχνουν σκηνές βίας σε ποδοσφαιρικά γήπεδα;

"Δεν είμαι βέβαιος ότι μπορεί να απαντηθεί αυτό. Υπάρχει μεγάλη κουλτούρα ανταγωνισμού μεταξύ των φιλάθλων και τα βίντεο στο διαδίκτυο επιτρέπουν την καλλιέργημά της. Όσον αφορά στη βία, ειλικρινά δεν έχουμε ιδέα τι επίδραση έχει στους φιλάθλους το να βλέπουν βίντεο με βία, αλλά όταν φτιάχνουμε τα ντοκιμαντέρ, πρόθεσή μας είναι πάντα να παρέχουμε το γενικό πλαίσιο. Είναι πολύ εύκολο να δαιμονοποιήσεις τους οπαδούς από μακριά. Εμείς φροντίζουμε να γνωρίσουμε τους ανθρώπους για τους οποίους γυρίζουμε τα ντοκιμαντέρ αντί να τους συμπεριφερόμαστε σαν αντικείμενα. Με αυτόν τον τρόπο, όταν η βία εισχωρεί με κάποιον τρόπο στα βίντεό μας -πράγμα σπάνιο-, υπάρχει η κατανόηση του γενικού πλαισίου.

Πόσο σημαντικά είναι τα social media για τους συλλόγους, ώστε να έρχονται σε επαφή με τους φιλάθλους τους;

"Είναι εξαιρετικά σημαντικά για διάφορους λόγους. Αρχικά, τα social media μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό εργαλείο για να έρθεις κοντά στους φιλάθλους σου, να αυξήσεις την online παρουσία σου και να δημιουργήσεις ευκαιρίες για εμπορικές συνεργασίες. Όσο οι τιμές των ποδοσφαιριστών συνεχίζουν να αυξάνονται, οι σύλλογοι αναζητούν ολοένα και περισσότερο εναλλακτικές πηγές εσόδων. Αυτή θα μπορούσε να είναι η απάντηση".

"Γενικά, αναπτύσσεται μία ενδιαφέρουσα τάση. Στην αρχή της χιλιετίας, οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι άρχιζαν να δημιουργούν τα δικά τους τηλεοπτικά κανάλια, τα οποία δεν υπήρξαν ποτέ ιδιαιτέρως επιτυχημένα, αφού το πρόγραμμα δεν προσέφερε πολλά πράγματα. Τώρα, τα κανάλια των φιλάθλων αλλάζουν τον τρόπο με τον οποίο υποστηρίζουμε μία ομάδα και ίσως προσφέρουν δυνατότερη φωνή, που με τον καιρό ίσως ακούσουν οι σύλλογοι. Θα είναι συναρπαστικό να δούμε πώς οι σύλλογοι θα αρχίσουν να εμπλέκονται με αυτά τα κανάλια, ώστε να αποκτήσουν πιο αυθεντική σχέση με τους φιλάθλους τους".

Ο Philip Mitchelson θα δώσει το "παρών" στο "Ίδρυμα Ωνάση" για το " Game Changer in Digital Marketing" μαζί με ομιλητές όπως οι Yael Shafrir (General Manager MENA, Playbuzz), Λευτέρης Πετρούνιας (χρυσός Ολυμπιονίκης στους κρίκους), Κωνσταντίνος Κυρανάκης (πρόεδρος της Νεολαίας του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος, Αναπλ. Εκπρόσωπος Τύπου και Υπεύθυνος για τη digital επικοινωνία της Νέας Δημοκρατίας), Αίγλη Μπαλαμάτση (Διευθύνουσα Σύμβουλος Interweave), Παναγιώτης Βιτάκης (Senior Vice President Operations, Greek Office Head, Persado), Δημήτρης Παπουτσής (Ιδρυτής, Globe One Digital), Ηλίας Σούσης (Head of Agencies and YouTube, Google Greece, Cyprus & Malta), Ζήσης Μπέλλας (CCO, Pollfish), Τάσος Σπανίδης (CEO, Generation Y), Olga Amangeldyeva (Head of Business Development Department at Alibaba Mobile, Alibaba Group), Dmitriy Lushnikov (Head of Marketing at Alibaba Mobile Business Group), Kelsey Arendt (Success Manager, Parse.ly), Alessander Argenti (EMEA Social Media Manager, TOMS), Angelos Galanakis (Performance Marketing Manager, Eurobank), Atanas Raykov (Head of Telecom Partnerships & General Manager CEE, Viber), Γεώργιος Τσαπρούνης (Corporate Affairs Executive Director of WIND Hellas) και Γεωργία Ζαχαράκη (Digital Strategy & Innovation Director Tempo OMD).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

Η ομάδα κάνει τον οπαδό ή ο οπαδός την ομάδα;
TAGS ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ