ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Πρώτη η Ελλάδα σε θανάτους από τροχαία που εμπλέκεται ένα όχημα

Πρώτη η Ελλάδα σε θανάτους από τροχαία που εμπλέκεται ένα όχημα

Ιδιαιτέρως ανησυχητικά είναι τα μηνύματα που έρχονται από τις χώρες της Ευρώπης και πολύ περισσότερο από την Ελλάδα, όσον αφορά στα τροχαία ατυχήματα όπου εμπλέκεται ένα και μόνο όχημα. (φωτογραφία)

Παρά το γεγονός ότι σταδιακά έγιναν πιο αυστηρές οι προδιαγραφές ασφάλειας των οχημάτων και πλέον εξοπλίζονται με πολλά ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, εντούτοις ο παράγοντας οδηγός εξακολουθεί να έχει τον πρώτο λόγο. Κι όλα αυτά, ενώ πηγαίνουμε ολοταχώς προς την κυκλοφορία αυτόνομων οχημάτων το 2021!

Μετά την υποχρεωτική ύπαρξη ζώνης ασφαλείαςσε όλα τα καθίσματα ενός οχήματος (κι φυσικά τη χρήση της από όλους τους επιβαίνοντες), την επίσης υποχρεωτική καθιέρωση του ABS που περιορίζει την ολίσθηση και την ακόμα πιο σημαντική υποχρεωτική καθιέρωση του ESPπου βοηθά πολύ στο να διατηρεί το όχημα την ευστάθεια στο δρόμο, είναι πολλοί οι παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν ένα ατύχημα.

Πλέον, θα καταστεί ένα όχημα να είναι γεμάτο κάμερες που θα ελέγχουν κάθετί τριγύρω και θα δίνουν εντολές στα ηλεκτρονικά συστήματα για όλες τις κινήσεις. Αυτό δηλαδή που θα κάνουν τα αυτόνομα οχήματα, τα οποία βέβαια δεν θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν εξ ολοκλήρου τα συμβατικά, λόγω κόστους. Ωστόσο, πολλά αυτοκίνητα με τα συστήματα που έχουν, είναι σχεδόν ημι-αυτόνομα.

Τα αναφέρω όλα αυτά διότι σύμφωνα με την τελευταία έκθεση (PIN Flash Report 32) του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών(ETSC) που μόλις δημοσιεύθηκε, το 1/3 των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ(περίπου 7.300 άνθρωποι) έχασαν τη ζωή τους το 2015 σε τροχαία συμβάντα ενός εμπλεκομένου οχήματος(αυτοκινήτου ή μηχανής - single vehicle collisions – SVCs) στην ΕΕ, ενώ αντίστοιχα περίπου 100.000 παρόμοιοι θάνατοι έχουν συμβεί τα τελευταία 10 χρόνια. Και με αυτό το δεδομένο, το Συμβούλιο προτείνει νέα μέτρα και νέα στάνταρ συστήματα ασφάλειας.

Επίσης, πάνω από το 60% των θανάτωνσε τροχαία συμβάντα ενός μόνο εμπλεκομένου οχήματος, συμβαίνουν σε υπεραστικές οδούς. Στην έκθεση επισημαίνεται ότι ο σχεδιασμός του δρόμου και τα όρια ταχύτητας, βοηθούν στη μείωση των νεκρών από τέτοιου είδους συμβάντα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ολλανδία, η οποία παρουσιάζει ποσοστά κάτω του μέσου όρου σε συγκρούσεις ενός εμπλεκομένου οχήματος, βελτιώνει την οδική ασφάλεια στο εθνικό της οδικό δίκτυο, απομακρύνοντας τα εμπόδια που βρίσκονται κοντά στο οδόστρωμα και αναβαθμίζοντας τους δρόμους με δύο αστέρια, σε δρόμους τριών αστεριών, σύμφωνα και με το διεθνές σύστημα αξιολόγησης υποδομών EuroRAP.

Αλλά και η Δανίαεφαρμόζει υψηλά τεχνικά πρότυπα για τις υπεραστικές οδούς. Επιπροσθέτως, επιβάλλει χαμηλότερο όριο ταχύτητας σε αυτούς τους δρόμους: 80χλμ./ώρα σε σύγκριση με τα 90 και 100χλμ./ώρα που ισχύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Πάντως, οι νέοι σε ηλικία οδηγοί και αναβάτεςδιατρέχουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο να εμπλακούν σε θανατηφόρα σύγκρουση με ένα και μόνο όχημα. Στην Ολλανδία, σε τέτοια ατυχήματα η απόσπαση της προσοχής παίζει μεγάλο ρόλο (31%), ενώ με μικρότερο ποσοστό συμβάλλουν η υπερβολική ταχύτητα (27%), η κατανάλωση αλκοόλ (19%) και η κούραση (17%).

Πρώτη η Ελλάδα σε θανάτους από τροχαία που εμπλέκεται ένα όχημα

ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Τα στοιχεία δημιουργούν έντονο προβληματισμό. Στη χώρα μας καταγράφεται το υψηλότερο ποσοστό θνησιμότητας από SVCs στην ΕΕ, με 34 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους κάθε χρόνο ή το 42% του συνόλου των θανάτων σε τροχαίο συμβάν. Το 35% των θανάτων σε SVCs, αφορά αναβάτες μοτοσικλετών.

Επίσης, 72 οδηγοί και αναβάτες ηλικίας 18-24 εμπλέκονται σε θανάσιμα συμβάνταμε μόνο ένα όχημα ανά εκατομμύριο κατοίκους αυτής της ηλικιακής ομάδας. Ο αριθμός αυτός είναι ο μεγαλύτερος στην ΕΕ.

Εξάλλου, ο ρυθμός μείωσης των τροχαίων συμβάντων όπου εμπλέκεται ένα μόνο όχημα, ήταν πιο αργός στη χώρα μας σε σχέση με ατυχήματα που εμπλέκονται περισσότερα οχήματα. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται και σε άλλες χώρες όπως η Κύπρος, η Δανία, η Σλοβενία κ.ά.

Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών καταλήγει σε προτάσεις προς τα κράτη μέλη και την ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα, η ΕΕ καλείται να αναθεωρήσει τις ελάχιστες προδιαγραφές ασφαλείας των νέων οχημάτων ώστε να καταστούν υποχρεωτικά για όλα τα νέα οχήματα η «έξυπνη» βοήθεια ταχύτητας, η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης και οι προηγμένες σημάνσεις χρήσης της ζώνης ασφαλείας.

ΟΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ:

Να εξαφανίσουν όλα τα μετακινούμενα εμπόδια από τα άκρα του δρόμου ή να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας σε όλες τις υπεραστικές οδούς και τους αυτοκινητόδρομους.

Να διενεργήσουν ενδελεχείς αναλύσεις τροχαίων συμβάντων σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα συμβάντων, ώστε να προσδιορίσουν πιθανά μέτρα βελτίωσης της υποδομής.

Να εντάξουν στη νομοθεσία τη σταδιακή λήψη πιστοποιητικού οδηγικής ικανότητας (δίπλωμα οδήγησης σε στάδια/φάσεις), ώστε να αντιμετωπίσουν τον υψηλό κίνδυνο που σχετίζεται με τους νέους οδηγούς.

Να βελτιώσουν την τροχονομική αστυνόμευση των ορίων ταχύτητας στους υπεραστικούς δρόμους, τη χρήση της ζώνης ασφαλείας και του κράνους, της κατανάλωσης αλκοόλ και της απόσπασης προσοχής των οδηγών.

Να τοποθετήσουν στηθαία ασφαλείας φιλικά προς τους δικυκλιστές στις ευαίσθητες περιοχές συγκρούσεων δικυκλιστών.

Η συνολική έκθεση είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και στην ιστοσελίδα του ETSC www.etsc.eu

www.driveandtravel.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ