ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Όσα μαθαίνεις σε μια πίστα Formula 1 και σε κάνουν καλύτερο οδηγό

Όσα μαθαίνεις σε μια πίστα Formula 1 και σε κάνουν καλύτερο οδηγό

Οδήγησα για δύο μέρες στο αυτοκινητοδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, όλες τις εκδόσεις της Porsche και έμαθα όσα δεν ήξερα και που θα πρέπει να γνωρίζει κάθε οδηγός.

Εάν πράγματι θέλεις να ξέρεις πως να οδηγείς σωστά το αυτοκίνητό σου, δεν αρκεί μόνο να έχεις δίπλωμα. Στη διάρκεια της ζωής μας, οι πιο πολλοί οδηγοί αλλάζουν περισσότερες από δύο φορές αυτοκίνητο και μολονότι τα οδηγούν για πολλά χρόνια, εντούτοις δεν γνωρίζουν καλά τη συμπεριφορά τους σε κάθε περίσταση. Και βέβαια οι ίδιοι οι οδηγοί δεν γνωρίζουν πως ακριβώς πρέπει να αντιδράσουν ανά πάσα στιγμή.

Αποστολή: Δημήτρης Μπαλής

Βρέθηκα για ένα τριήμερο στην Κωνσταντινούπολη, στο αυτοκινητοδρόμιο της πόλης, που κατασκευάστηκε για να φιλοξενήσει γκραν πρι της Φόρμουλα 1. Πράγματι έγιναν αγώνες από το 2005 μέχρι το 2011, ωστόσο από τη μια η οικονομική αδυναμία και από την άλλη η πολιτική διάσταση που έδωσε η Τουρκία σε ένα γκραν πρι (με τον εκπρόσωπο του ψευδοκράτους της Κύπρου), την έφεραν έξω από το καλεντάρι. Πάντως, αναμένεται να επανέλθει το 2019, ύστερα από την απόφαση του Ερντογάν να επενδύσει πολλά χρήματα. Αυτό το αυτοκινητοδρόμιο λοιπόν, δεν χρησιμοποιείται μόνο για τη Φόρμουλα 1. Γίνονται βέβαια και πολλοί άλλοι αγώνες, μονοθεσίων, αυτοκινήτων τουρισμού, μοτοσικλετών, αλλά συνάμα αποτελεί κέντρο δοκιμών, εξέλιξης και βελτίωσης της ικανότητας οδήγησης για οδηγούς απλών αυτοκινήτων, της αστυνομίας, της πυροσβεστικής και άλλων υπηρεσιών.

 

Μεταξύ των εταιρειών που χρησιμοποιούν το αυτοκινητοδρόμιο, είναι και η Porsche, η οποία έχει δημιουργήσει το δικό της Porsche Driving Center. Νοικιάζει για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα το σιρκουί, χρησιμοποιώντας χώρους στα κτίρια, στα πάντοκ και στην πίστα, προκειμένου να εφαρμόσει προγράμματα οδήγησης.

Το Porsche Driving Center λειτούργησε για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2015, για να φιλοξενήσει οδηγικές εκδηλώσεις της Porsche. Υπάρχει ένα ακόμα στη Μόσχα. Στην Κωνσταντινούπολη λοιπόν, περιμένουν όλους τους οδηγούς, ανεξάρτητα αν έχουν Porsche στην κατοχή τους ή όχι, οδηγοί αγώνων της γερμανικής μάρκας προκειμένου μέσα από μια καλοσχεδιασμένη διαδικασία, να αποκτήσουν την εμπειρία οδήγησης μιας Porsche και κυρίως να μάθουν πως πρέπει να συμπεριφερθούν στις δύσκολες καταστάσεις. Αυτό είναι που πρωτίστως πρέπει να δώσουμε σημασία. Να μάθουμε να οδηγούμε σωστά, να αντιδρούμε έγκαιρα, αν γίνεται να προλαβαίνουμε καταστάσεις και να έχουμε επαγρύπνηση στο δρόμο.

 

Και επειδή ανέφερα ότι όσοι πάνε εκεί θα οδηγήσουν Porsche, ασφαλώς, μη νομίζετε ότι αρκετά από τα συστήματα που διαθέτει μια Porsche δεν τα διαθέτει κάποιο άλλο συμβατικό όχημα. Τουναντίον, είναι πάρα πολλά που τα έχουν και μακάρι όλες οι μάρκες να εφάρμοζαν τέτοια εκπαιδευτικά προγράμματα, ώστε οι οδηγοί να είχαν την ευκαιρία να μάθουν να οδηγούν και να αντιδρούν πολύ καλύτερα από όσο νομίζουν. Άρα, αν κάποιος πάει στο Driving Center θα έχει αφενός την ευκαιρία να οδηγήσει μια Porsche και αφετέρου να καταλάβει καλύτερα πως λειτουργούν ορισμένα συστήματα, που τα έχουν πολλά αυτοκίνητα πλέον.

Η Porsche, οποία αύξησε τις πωλήσεις της το 2016 κατά 6% από το 2015 (237.778 μονάδες) προσφέρει δύο εκπαιδευτικά προγράμματα. Το ένα είναι μονοήμερο, το «Porsche on Track» με έξι διαφορετικά μοντέλα: τη δίπορτη 718 με τον κινητήρα στη μέση (Boxster, Boxter S και Cayman, Cayman S), την δίπορτη 911 με πίσω τον κινητήρα σε όλες τις εκδόσεις (Targa, Carrera S, Carrera 4S, Turbo, Turbo S), την τετράπορτη Panamera με τον κινητήρα μπροστά σε όλες τις εκδόσεις (Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera Turbo), το συμπαγές SUV Macan και την πολυτελή Cayenne. Το διήμερο πρόγραμμα, το «Advanced Porsche on Track», προσφέρει επιπλέον περισσότερη δράση στην πίστα με τις δίπορτες, σπορ εκδόσεις της μάρκας.

 

Όλα ξεκινούν πρώτα από τη θεωρία, αναφορικά με την πλούσια ιστορία της Porsche σε ένα χώρο 900 τ.μ, ακριβώς μπροστά στην ευθεία εκκίνησης τερματισμού της πίστας (αντίθετα από τη φορά του ρολογιού).

Στη συνέχεια, αναλαμβάνουν δράση οι εκπαιδευτές της γερμανικής μάρκας. Πριν από την κάθε δοκιμασία υπάρχει η σχετική ενημέρωση για το τι πρόκειται να κάνεις.

 

Η πρώτη δοκιμασία θέλει πολύ δυνατή επιτάχυνση, ώστε έχοντας μεγάλη ταχύτητα, να φρενάρεις, να στρίψεις όσο πρέπει αριστερά, λίγο δεξιά και πάλι αριστερά, να κάνεις στροφή 45 μοιρών, να πας στην ευθεία και μετά να κάνεις σλάλομ με σταθερή ταχύτητα, να φρενάρεις και να ακινητοποιήσεις το όχημα. Αν σκεφτείτε πως λειτουργεί, διότι εγώ το ένιωσα οδηγώντας, αυτό που μετράει είναι στα φρένα να έχεις τον έλεγχο του αυτοκινήτου, να μπορείς να το μανουβράρεις ελαφρά, να στρίψεις κυκλικά χωρίς να έχεις υποστροφή και υπερστροφή (να μην στριγκλίζουν δηλαδή τα λάστιχα), να ελίσσεσαι εύκολα όταν συναντάς δυσκολίες και να ακινητοποιείσαι αποτελεσματικά.

 

Η δεύτερη δοκιμασία, την οποία θεωρώ άκρως σημαντική, είναι η υδρολίσθηση. Ξεκινάς με σταθερή ταχύτητα, μέχρι 40 χλμ./ώρα και αίφνης πατάς σε ένα κινούμενο μεταλλικό μέρος που σου αποσταθεροποιεί το αυτοκίνητο στο πίσω μέρος, χωρίς να ξέρεις σε ποια κατεύθυνση θα κινηθεί, τη στιγμή που είσαι σε βρεγμένο και πολύ γλιστερό έδαφος Εκεί είναι που χρειάζεσαι αντανακλαστικά. Να αντιδράσεις απότομα με ανάποδο τιμόνι, δηλαδή αντίθετα το στρίβεις προς την πλευρά που πηγαίνουν οι πίσω τροχοί γλιστρώντας και όχι στην κατεύθυνση του μπροστινού μέρους, και αμέσως ξανά να γυρίσεις το τιμόνι πιο μαλακά αυτή τη φορά φέροντάς το στα ίσια. Εάν το πετύχεις αυτό, το αυτοκίνητο ναι μεν θα χάσει το πίσω μέρος, αλλά θα το έχεις επαναφέρει στην ευθεία άμεσα, χωρίς να πλαγιολισθαίνεις, ούτε να κάνεις τετ-α-κε, δηλαδή να γυρίσεις το αυτοκίνητο στον άξονά του. Σκεφτείτε πόσο χρήσιμη είναι αυτή η εμπειρία, όταν θα κινείστε σε πάγο ή πολύ νερό ξαφνικά και δεν θα έχετε πατήσει καθόλου φρένο και το αυτοκίνητο θα χάσει τον έλεγχο. Το θέμα είναι εσείς να έχετε πλέον τον έλεγχο. Η δοκιμασία γίνεται σε δύο στάδια, ένα με ενεργοποιημένο το ηλεκτρικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης, που ουσιαστικά υποστηρίζει αρκετά τη διατήρηση του αυτοκινήτου στην ευθεία, ενώ το δεύτερο στάδιο γίνεται με απενεργοποιημένο το σύστημα, κάτι που κάνει τον οδηγό να είναι απόλυτα έτοιμος διότι δεν έχει υποστήριξη.

 

Η τρίτη δοκιμασία αφορά κυρίως τα μοντέλα της Porsche που διαθέτουν σύστημα που επιταχύνει εκρηκτικά το αυτοκίνητο. Έχεις πατημένο τελείως το πεντάλ του γκαζιού, όντας σταματημένος με το αριστερό πόδι στο φρένο. Τότε το αφήνεις απότομα και το αυτοκίνητο επιταχύνει αυτομάτως και εσύ απλά θα πρέπει να το φρενάρεις εγκαίρως σε κάποιο σημείο. Εκεί διαπιστώνεις τη διαφορά τις επιδόσεις, από το να βάλεις ταχύτητα και να επιταχύνεις και από αυτό που προανέφερα.

Η τέταρτη δοκιμασία αφορά εκτός δρόμου οδήγηση με Cayenne και Macan. Σε πολύ δύσκολες καταστάσεις, αντιλαμβάνεσαι πως κάθε τροχός συμπεριφέρεται διαφορετικά προσπαθώντας να βρει πρόσφυση, ενώ σε απότομες κατηφόρες, κοντά στις 38-40 μοίρες, μπορείς να κατεβαίνεις χωρίς να πατάς τίποτα, έχοντας ενεργοποιημένο το Descent Control, που σε κατεβάζει στα σίγουρα με 2 χλμ./ώρα ταχύτητα.

 

Οι δοκιμασίες συνεχίζονται εντός πίστας, στο διήμερο πρόγραμμα, με όλες τις γρήγορες εκδόσεις της Porsche, προκειμένου η αδρεναλίνη να ανέβει λίγο στα ύψη. Εκεί παίρνεις μια γεύση από αγωνιστική οδήγηση, αλλά αυτό που πρέπει να σου μένει στο τέλος, είναι ότι φρενάρεις γερά πριν την είσοδο της στροφής και επιταχύνεις μπαίνοντας, προκειμένου να αποφύγεις την υποστροφή (πλαγιολίσθηση) και να κινηθείς ομαλά και γρήγορα. Αυτό οφείλεις να το κάνεις και στον απλό δρόμο, δηλαδή να φρενάρεις πριν τη στροφή και ποτέ μέσα σε αυτή, ούτε να αφήσεις το γκάζι με μεγάλη ταχύτητα προσπαθώντας να στρίψεις, διότι θα χάσεις το πίσω μέρος και το ηλεκτρονικό σύστημα πρόσφυσης θα πρέπει να βάλει τα… δυνατά του.

Η εμπειρία που προσφέρει η Porsche είναι μοναδική, με δίλιτρες και ακόμα πιο ισχυρές εκδόσεις με ιπποδυνάμεις που ξεπερνούν τους 500 ίππους. Κι όταν μπορείς να τα καταφέρεις με τόσα… άλογα, με τα λιγότερα που έχουν οι πιο πολλοί οδηγοί, τότε μπορεί να τα καταφέρεις εξίσου καλά, εφόσον γνωρίζεις το αυτοκίνητό σου αλλά και τις ικανότητές σου, όπως ανέφερα.

 

Για όσους επιλέξουν το μονοήμερο πρόγραμμα, οι τιμές ξεκινούν από τα 400 ευρώ, ενώ για τη διήμερη διαδικασία από τα 3.490 ευρώ, συμπεριλαμβανομένων διανυκτερεύσεων και διατροφής. Το αν αξίζει τα λεφτά του, αυτό που σας περιέγραψα θα το κρίνεται εσείς. Αυτό που πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου, είναι ότι γνωρίζουμε λιγότερα από όσα πιστεύουμε για το αυτοκίνητό μας και ενεργούμε λιγότερο αποτελεσματικά από όσο πραγματικά μπορούμε αν έχουμε υποβληθεί σε τέτοιους είδους δοκιμασίες.

Η ασφάλειά μας, αξίζει πολύ περισσότερο και μακάρι, το λέω και πάλι, όλες οι εταιρείες να έκαναν ανάλογα εκπαιδευτικά καμπ, με θεωρία και πράξη.

Όσο για την Porsche, για φέτος έχει δύο ακόμα Driving Experiences 10 - 11 Ιουνίου και 1 - 2 Νοεμβρίου.

 

 
SHARE

BEST OF NETWORK

Μια ανάρτηση της Κολιδά κόλασε το Instagram

Η Ειρήνη Κολιδά, αναστάτωσε πάλι, αυτή τη φορά με μια αποκαλυπτική ανάρτηση της στο Instagram

Τα στήθη που κάνουν τη διαφορά στο ελληνικό instagram

Είναι νέες, ανερχόμενες και παλεύουν με λύσσα για το τιμημένο το follow μας.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Παντρεύτηκε κρυφά στο Γύθειο η Αθηνά Οικονομάκου

Η Αθηνά Οικονομάκου και ο Φίλιππος Μιχόπουλος ένωσαν τις ζωές τους σήμερα στο Γύθειο Λακωνίας απ' όπου κατάγεται η λαμπερή ηθοποιός

3 αρχαίοι θεοί του Πολέμου που κάνουν τον Άρη να μοιάζει με γιωτόμπαλο

Ο θεός που έσφαξε τα 400 αδέρφια του και ο ψυχάκιας που γκρέμισε τη Βαβυλώνα.

Φρίκη στη Λακωνία: Πολτοποίησαν το κεφάλι 64χρονης με ξύλα από το τζάκι

Ο δράστης ή οι δράστες παραβίασαν την είσοδο του σπιτιού της και εισέβαλαν μέσα σε αυτό. Ακολούθησε έντονη πάλη με το θύμα που στο τέλος σώριασαν νεκρή χτυπώντας της απανωτές φορές το κεφάλι πιθανόν με κούτσουρο από το τζάκι

 
ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ
ΔΕΙΤΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ SPORT24