ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Ηλεκτροκίνηση, πραγματική επανάσταση

Ηλεκτροκίνηση, πραγματική επανάσταση

Ο πλανήτης Γη στα πρόθυρα αυτοκτονίας. Η τρύπα του όζοντος αυξάνεται, καταβροχθίζοντας το πολύτιμο οξυγόνο, οι πάγοι λιώνουν, το φαινόμενο του θερμοκηπίου βρίσκεται εδώ… Αλήθεια, στον διαφαινόμενο κίνδυνο της καταστροφής της Γης τι ρόλο παίζει η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία;

Παρακολουθείς τα ενημερωτικά δελτία, σερφάρεις στο internet, διαβάζεις αρκετά περιοδικά, συζητάς με τους φίλους σου. Τι σχέση έχουν όλα αυτά μεταξύ τους; Μα πολύ απλά την προστασία του περιβάλλοντος, που πλέον έχει γίνει ένα από τα πιο «ζεστά» θέματα της εποχής, ένα θέμα που δυστυχώς δεν αντιμετωπίζεται με την ανάλογη προσοχή όχι μόνο από τους απλούς πολίτες, αλλά ως επί το πλείστον από κυβερνήσεις και λοιπούς «γίγαντες» της παγκόσμιας οικονομίας.

Ένας από φορείς που προσπαθεί εδώ και αρκετά χρόνια να συνεισφέρει στην προστασία του περιβάλλοντος είναι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι ανάλογα την περίσταση εφαρμόζουν στην πράξη την τεχνογνωσία τους σχετικά με τις εναλλακτικές πηγές καυσίμου.

Η πρώτη σοβαρή προσπάθεια ήταν το 1997, όταν η Toyota παρουσίασε το πρώτο υβριδικό της μοντέλο παραγωγής, το Prius. To 1997 ήταν έτος-σταθμός, καθώς άρχισε να εφαρμόζεται η Συνθήκη του Κιότο. Η συγκεκριμένη συνθήκη που στοχεύει στην καταπολέμηση του φαινομένου του θερμοκηπίου, τέθηκε σε ισχύ, θέτοντας περιορισμούς στην έκλυση βλαβερών αερίων, που θεωρούνται υπεύθυνα για τις κλιματολογικές αλλαγές του πλανήτη.

Το Prius αποτέλεσε ουσιαστικά τη βάση για να αναπτύξει η Toyota, αλλά και η θυγατρική της Lexus τα επόμενα μοντέλα της, που πλέον αποτελούν και τη βασική της γκάμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Volvo ανακοίνωσε ότι από το 2019 θα σταματήσει να κατασκευάζει αυτοκίνητα μόνο με κινητήρες εσωτερικής καύσης και πως όλα της τα μοντέλα θα είναι υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά.

Πάντως, όσο τα χρόνια περνούν ολοένα και αυξάνονται τα υβριδικά αυτοκίνητα, είτε πρόκειται για concept cars είτε για μοντέλα παραγωγής. Και αυτό φαίνεται και από την γενικότερη τάση που επικρατεί σήμερα στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Η τάση αυτή αποτυπώνει τις ανησυχίες των εταιρειών για τις υψηλές τιμές του πετρελαίου, την απόδοση των καυσίμων και την παγκόσμια υπερθέρμανση θέτοντας στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τα οικολογικά προϊόντα και τεχνολογίες: κινητήρες χαμηλής κατανάλωσης, και νέα υβριδικά μοντέλα.

Στο πρόσφατο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές είχαν και ένα ηλεκτρικό μοντέλο να παρουσιάσουν.

Η ηλεκτροκίνηση θεωρείται το μέλλον της αυτοκίνησης. Όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό εστιάζουν στον τομέα αυτό, προκειμένου να απαντήσουν στις σύγχρονες τάσεις.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2025 στην Ευρώπη θα υπάρχουν περίπου 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ενώ μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια (περίπου το 35% των συνολικών οχημάτων).

Σήμερα, στους ευρωπαϊκούς δρόμους κυκλοφορούν σχεδόν 215.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων περίπου 100.000 είναι αμιγώς ηλεκτροκίνητα και τα υπόλοιπα 115.000 έχουν τη δυνατότητα χρήσης και κάποιας άλλης μορφής καυσίμου.

Τι μας περιμένει όμως στο άμεσο μέλλον ειδικά στη χώρα μας; Θα μπορεί ο Έλληνας πολίτης να αλλάξει νοοτροπία και να ακολουθήσει το παράδειγμα των υπολοίπων Ευρωπαίων; Πού οφείλεται η καθυστέρηση στην Ελλάδα; H χαμηλή ακόμα περιβαλλοντική συνείδηση, ειδικά όταν έχει να κάνει με συγκεκριμένες καταναλωτικές επιλογές και η έλλειψη κινήτρων αγοράς, είναι οι σημαντικότεροι λόγοι της καθυστέρησης.

Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα από το 2013 οπότε και εμφανίστηκαν για πρώτη φορά δεν έχουν καταφέρει να ξεκολλήσουν από τον πάτο.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασαν στελέχη εταιρείας το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σταθερά κάτω της μιας ποσοστιαίας μονάδας.

Η υστέρηση που παρουσιάζει η χώρα μας στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, μιας φιλικής στο περιβάλλον τεχνολογίας δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων παραγόντων.

Στους βασικότερους είναι η απουσία κινήτρων. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, καμία κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει ασχοληθεί σοβαρά με το ζήτημα, ώστε να θεσπίσει τα κατάλληλα κίνητρα που θα καταστήσουν ελκυστική την απόκτηση ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι η έλλειψη υποδομών. Σήμερα, υπάρχουν ελάχιστοι σταθμοί φόρτισης και οι όποιες πρωτοβουλίες περιορίζονται στον ιδιωτικό τομέα, όπως τηςVW με την Protergia και της BMW με πάρκινγκ στην Αθήνα και στο αεροδρόμιο Αθηνών.

Οι τελευταίες, επεξεργάζονται σχέδια για την δημιουργία ενός δικτύου ταχυφορτιστών σε όλη την επικράτεια. Στους παράγοντες που λειτουργούν αρνητικά στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης είναι το γεγονός πως ελάχιστες από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν στην ελληνική αγορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που έχουν στο χαρτοφυλάκιό τους. Εμπόδιο επίσης είναι και το υψηλό κόστος κτήσης. Τα ποσά που απαιτούνται για την αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι πλέον πάνω από τις δυνατότητες των περισσότερων Ελλήνων καταναλωτών.

Τι γίνεται όμως στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες; Ξεκινάμε από τη Νορβηγία, όπου θεωρείται ο παράδεισος της ηλεκτροκίνησης, καθώς σήμερα αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Ένα στα τρία καινούρια αυτοκίνητα που πωλούνται αυτή την στιγμή στην Σκανδιναβική χώρα, είναι ηλεκτρικό και το μερίδιο τους συνεχώς αυξάνεται.

Ποια είναι η αιτία; Καταρχάς η κυβέρνηση της χώρας απάλλαξε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους περισσότερους φόρους, αλλά και την υποχρέωση από τον ιδιοκτήτη τους να καταβάλλει τέλη κυκλοφορίας και διόδια. Παράλληλα, οι ιδιοκτήτες των συγκεκριμένων οχημάτων έχουν ελεύθερο πάρκινγκ καθώς και ένα εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης.

Στην Ολλανδία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε το νέο της μεγάλο πλάνο μεταρρυθμίσεων για τη χώρα, στο οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η απαγόρευση πώλησης όλων των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030. Σύμφωνα λοιπόν με την επίσημη ανακοίνωση, σε 13 χρόνια από σήμερα όλα τα οχήματα που θα πωλούνται στη χώρα θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων, δηλαδή ουσιαστικά να είναι μόνο ηλεκτροκίνητα. Παράλληλα με αυτό, ανακοινώθηκε ότι ο στόχος που έχει τεθεί είναι συνολικά οι εκπομπές ρύπων να μειωθούν κατά 49% σε σχέση με σήμερα μέχρι το 2030, ενώ σχεδόν 4 δις ευρώ θα δοθούν ώστε να προωθηθούν λύσεις για την παραγωγή «πράσινης» ενέργειας, που θα χρησιμοποιηθεί γενικότερα στο ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας.

Επιπλέον, 100 εκατομμύρια ευρώ θα επενδυθούν από την κυβέρνηση στις υποδομές των ποδηλατοδρόμων, ώστε ακόμη περισσότεροι Ολλανδοί να χρησιμοποιούν ποδήλατα έναντι των αυτοκινήτων. Είναι δεδομένο ότι με αυτή την ανακοίνωση η Ολλανδία οδεύει και αυτή στο δρόμο που χάραξαν και άλλες χώρες της Ευρώπης, όπως η Γαλλία, καθώς και μεγαλουπόλεις όπως το Λονδίνο, που έχουν ήδη ανακοινώσει τα δικά τους σχέδια για επικείμενη απαγόρευση των πωλήσεων ρυπογόνων οχημάτων.

Τέλος, στη Γαλλία η κυβέρνηση σχεδιάζει να σταματήσει την πώληση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων στη χώρα μέχρι το 2040. Παράλληλα θα εξεταστεί άμεσα ένα σύστημα πριμοδότησης των οικονομικά αδυνάτων για να αντικαταστήσουν τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητά τους με νέας τεχνολογίας.Συγκεκριμένα θα θεσπιστεί ένα μπόνους αντικατάστασης αυτοκινήτων ντίζελ προ του 1997 ή βενζίνης προ του 2001 με ένα καθαρότερο όχημα καινούργιο ή μεταχειρισμένο.

Η ηλεκτροκίνηση είναι έτοιμη. Εμείς πόσο έτοιμοι είμαστε;

www.driveandtravel.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ