FORMULA 1

Δυστυχώς δεν χάνονται μόνο οι οδηγοί

Δυστυχώς δεν χάνονται μόνο οι οδηγοί

Θυμόμαστε τον κριτή που χτυπήθηκε από ελαστικό και πέθανε στη Μόντσα ακριβώς πριν από 14 χρόνια (10/9), αλλά και όλους εκείνους που βρήκαν τραγικό θάνατο σε τέτοιες συνθήκες (videos).

Μια πλάκα έχει απομείνει στην πίστα της Μόντσα για να θυμίζει σε όλους τον άδικο χαμό του 33χρονου Πάολο Γκισλιμπέρτι. Είναι το τελευταίο θύμα της "πίστας του θανάτου" στη Φόρμουλα 1.

Το όνομα του δεν θα το συναντήσουμε δίπλα στους σπουδαίους οδηγούς που άφησαν εκεί την τελευταία τους πνοή, τον Γιόχεν Ριντ και τον Ρόνι Πίτερσον. Ο Γκισλιμπέρτι ήταν εθελοντής πυροσβέστης, εργαζόταν στο ιταλικό Grand Prix, θέλοντας με αυτό τον τρόπο να βρίσκεται κοντά στην αγαπημένη του ομάδα, τη Ferrari.

Δυστυχώς δεν χάνονται μόνο οι οδηγοί

Στον πρώτο γύρο συγκρούστηκαν οι δύο Jordan και ο ένας τροχός από το μονοθέσιο του Χάιντς-Χάραλντ Φρέντσεν ξεκόλλησε και χτύπησε τον Γκισλιμπέρτι. Τον τραυμάτισε σοβαρά στο κεφάλι και στο στήθος, ενώ από τη δύναμη της επαφής, γλίστρησε το κράνος από το κεφάλι του.

Έτσι έγινε το δυστύχημα

Μεταφέρθηκε στο ιατρικό κέντρο της πίστας, δεν μπορούσε να γίνει τίποτα για να σωθεί. Ήταν το πρώτο δυστύχημα σε αγώνα της Φόρμουλα 1 μετά το φονικό τριήμερο στην Ίμολα το 1994.

Ο νικητής του ιταλικού Grand Prix, ο Μίχαελ Σουμάχερ ισοφάρισε το ρεκόρ νικών του Σένα με 41 και δεν κατάφερε να συγκρατήσει τη συγκίνηση του. Στον επόμενο αγώνα δήλωσε πως ο θάνατος του Γκισλιμπέρτι τον επηρέασε πολύ και παραδέχθηκε πως " σκέφτηκα να σταματήσω, αλλά πάντοτε συμβαίνει κάτι τέτοιο σε τραγικές στιγμές. Το σκέφτηκα μετά το θάνατο του Άιρτον Σένα και το ξανασκέφτηκα μετά τον τελευταίο αγώνα στη Μόντσα".

Ο Γκισλιμπέρτι άφησε πίσω του τη σύζυγο του Έλενα Καμπεστρίνι και μια κορούλα που γεννήθηκε μετά το θάνατο του. Συγκεντρώθηκαν χρήματα για να βοηθήσουν την άτυχη γυναίκα. Ο Μπέρνι Έκλεστοουν έδωσε 40.000 δολάρια, οι ομάδες έδειξαν τη... γενναιοδωρία τους προσφέροντας μόλις 10.000 δολάρια, ενώ οι οδηγοί έδωσαν προσωπικά τους αντικείμενα για να διατεθούν σε δημοπρασία.

Δυστυχώς δεν χάνονται μόνο οι οδηγοί

Ο αδικοχαμένος πυροσβέστης που εργαζόταν ως προπονητής στις ακαδημίες βόλεϊ της Τρεντίνο οδηγήθηκε στην τελευταία του κατοικία ως μέλος της Ferrari. Η σημαία της Ferrari αγκάλιαζε το φέρετρο του, ενώ την ομάδα εκπροσώπησαν ο οδηγός δοκιμών Λούκα Μπαντοέρ και ο μετέπειτα επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος, Στέφανο Ντομενικάλι. Ο άλλος οδηγός της Ferrari, ο Ρούμπενς Μπαρικέλο και ο Φρέντσεν έστειλαν τριαντάφυλλα.

Μετά το θάνατο του ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται μεταλλικές αλυσίδες στα μονοθέσια, ώστε να μην είναι εύκολο να ξεκολλήσει ο τροχός και να μη χαθούν άδικα ζωές σαν εκείνη του Γκισλιμπέρτι.

Όταν χάνονται άδικα ζωές

Στο ιταλικό Grand Prix το 1961 σκοτώθηκαν 16 άνθρωποι. Ο οδηγός της Ferrari, Βόλφγκανγκ φον Τριπς βρήκε τραγικό θάνατο, όταν βγήκε εκτός πίστας και παρέσυρε 15 θεατές μετά από επαφή με τον Τζιμ Κλαρκ. Ο αγώνας συνεχίστηκε και ο τιμέιτ του, ο Αμερικανός Φιλ Χιλ αναδείχθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής.

Η τραγωδία στη Μόντσα

Δεκαέξι χρόνια αργότερα ο Ουαλόςοδηγός Τομ Πράις βρήκε τραγικό θάνατο στο Καϊλάμι της Νότιας Αφρικής, τον τελευταίο αγώνα της σεζόν. Τον χτύπησε στο κεφάλι ένας πυροσβεστήρας βάρους 18 κιλών. Είχε παρασύρει έναν από τους δύο κριτές που έτρεξαν να βοηθήσουν τον Ιταλό οδηγό Ρέντσο Ζόρζι. Το όνομα του άτυχου άνδρα ήταν Φρέντερκ Γιάνσεν φαν Βιούρεν και ήταν μόλις 19 χρονών. Κρατούσε στα χέρια του τον πυροσβεστήρα.

Υπέκυψε στα τραύματα του. Το πρόσωπο του είχε αλλοιωθεί τόσο που δεν μπορούσαν να αναγνωρίσουν το θύμα. Τελικά ο επικεφαλής των κριτών συγκέντρωσε όλους τους εθελοντές και διαπιστώθηκε πως το θύμα ήταν ο 19χρονος, ο μοναδικός που έλειπε.

Το σοκαριστικό δυστύχημα

Τα μέτρα ασφαλείας στη Φόρμουλα 1 αυξήθηκαν μετά την Πρωτομαγιά του 1994. Έτσι πίσω στο 1981 ήταν απλώς ανύπαρκτα. Το στενό pit lane στην πίστα του Ζόλντερ αποτελούσε πρόβλημα για τις ομάδες και έτσι πριν από τον αγώνα στο Βέλγιο ανακοινώθηκαν τα σχέδια για την κατασκευή καινούργιων πιτ για την επόμενη χρονιά.

Oι τιμ μάνατζερ και οι μηχανικοί στέκονταν σε ένα στενό φράχτη και κινδύνευαν όποτε χρονομετρούσαν τα μονοθέσια και έβγαζαν το pit board για τους οδηγούς τους. Δυστυχώς ο μηχανικός της ιταλικής Osella, Τζοβάνι Αμαντέο πλήρωσε με τη ζωή του την αμέλεια των διοργανωτών. Γλίστρησε και παρασύρθηκε από τη Williams του Κάρλος Ρόιτμαν. Ο Αργεντινός δεν πρόλαβε να φρενάρει. Ο Αμαντάο μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με διπλό κάταγμα στο κρανίο και άφησε την τελευταία του πνοή λίγο μετά το τέλος του αγώνα.

Αμέλεια στο Βέλγιο

Ακόμα και τώρα που γίνεται προσπάθεια να αποκλειστεί κάθε κίνδυνος την ώρα του αγώνα, συμβαίνουν τραγικά δυστυχήματα. Το 2001 στη Μελβούρνη ένας τροχός από τη BAR-Honda του Ζακ Βιλνέβ ξεκόλλησε, η ρόδα κύλησε μέσα από ένα ακάλυπτο σημείο του προστατευτικού φράχτη και χτύπησε τον κριτή Γκρέιαμ Μπέβεριτζ. Παρά τις προσπάθειες να τον επαναφέρουν στη ζωή, ανακοινώθηκε ο θάνατος του την ώρα του αγώνα.

Το δυστύχημα στο Άλμπερτ Παρκ

Τέλος, ο κύκλος του θανάτου ολοκληρώθηκε στο Μόντρεαλ το 2013, όταν ο κριτής Μαρκ Ρόμπινσον παρασύρθηκε από ένα γερανό την ώρα που προσπαθούσε να απομακρύνει τη Sauber του Έστεμπαν Γκουτιέρες.

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ