Γ. ΦΙΛΕΡΗΣ

Έφυγε ο 5oς beatle

Έφυγε ο 5oς beatle

Ο Γιόχαν Κρόιφ άλλαξε το ποδόσφαιρο, όπως οι Beatles την μουσική. Ήταν ο Τζον Λένον και ο Πολ Μακάρτνεϊ της μπάλας, γράφει ο Γιάννης Φιλέρης αποχαιρετώντας τον ιπτάμενο Ολλανδό

Είναι δύσκολο να γράφεις για τους ανθρώπους που σου σημάδεψαν τη ζωή. Τέτοιες μέρες είναι στενόχωρες αλλά όπως λέει και ο Σαββόπουλος "όποιος με το θαύμα έχει ζήσει, δεν πεθαίνει, θα γυρίσει". Ο Γιόχαν Κρόιφ, έφυγε από τη ζωή, νικημένος από τον καρκίνο, έχοντας όμως κερδίσει την παγκόσμια ποδοσφαιρική αναγνώριση και σεβασμό.

Ο ιπτάμενος Ολλανδός, δεν ήταν απλά ένας μεγάλος ποδοσφαιριστής. Ήταν ο άνθρωπος με τη μεγαλύτερη επιρροή στο άθλημα. Για την pop κουλτούρα του ποδοσφαίρου, για μια ολόκληρη εποχή, είναι σα να έφυγε ο πέμπτος beatle..

Γιατί, όπως τα "σκαθάρια" από το Λίβερπουλ, άλλαξαν δια παντός τη μουσική, έτσι και αυτός ο γεννημένος στο Άμστερνταμ, μεσοεπιθετικός ήταν ο Τζον Λένον και ο Πολ Μακάρτνεί μαζί για το ποδόσφαιρο. Η ψυχή και ο εγκέφαλος του θρυλικού Άγιαξ, της ομάδας που έβαλε το ποδόσφαιρο στην πιο σύγχρονη εκδοχή του από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 70.

Ναι, δεν ήταν μόνος. Ο Νέεσκενς, ο Ρεπ, ο Κάιζερ και οι άλλοι, τον συμπλήρωναν ιδανικά. Και πίσω απ' όλους, στον πάγκο της ομάδας καθόταν ο ιδιοφυής Ρίνους Μίχελς. Αυτός εμπνεύστηκε και το total football, το ποδόσφαιρο που δεν είχε θέσεις, που όλοι αμύνονταν, που όλοι επιτίθονταν. Κι όμως. Αν δεν υπήρχε ο Κρόιφ, όλα όσα είδαμε, μπορεί να μην υπήρχαν. Να μη γίνονταν.

Ο Κρόιφ (ή Κράιφ όπως τον προφέρουν οι Ολλανδοί) ήταν ένας μοναδικός αρτίστας. Ταυτόχρονα όμως ήταν και ένας απίθανος αθλητής, έστω κι αν πήγαινε τρέχοντας στα αποδυτήρια να ανάψει τσιγάρο. Ακόμη κι αυτή, όμως, η αδυναμία του, τον έκανε ακόμη πιο ανθρώπινο, πιο γήινο, πιο συμπαθή. Κι ας ήταν ... βεντέτα του κερατά, αλλά και ένας απίστευτος τεχνίτης της μπάλας.

Και μόνο ότι επέβαλλε (από ένα τυχαίο γεγονός) να φοράει το νο 14, ενώ μέχρι τότε απαγορευόταν να παίζει βασικός παίκτης με νούμερο πάνω από το 11, δείχνει την κλάση και την αξία του.Την υπέρβαση που έκανε παίζοντας με άλλο τρόπο, μοναδικό, με την μπάλα.

Ποδοσφαιρικά ο Κρόιφ δεν είχε ψεγάδι. Είτε με την μπάλα στα πόδια, είτε στον αέρα, είτε αμυνόμενος, είτε σκοράροντας, είτε εμπνέοοντας τους συμπαίκτες του, ήταν άριτος. Γι αυτό πέρασε στην ιστορία σαν ένας από τους κορυφαίους ποδοσφαιριστές που είδε ποτέ ο πλανήτης. Κατά την προσωπική μας άποψη, ίσως να ήταν ο καλύτερος όλων. Και από τον Πελέ και από τον Μαραντόνα.

Σίγουρα, πάντως, υπηρέτησε ... καλύτερα το ποδόσφαιρο και μετά την αποχώρησή του από τους αγωνιστικους χώρους. Οι ιδέες του στην Μπαρτσελόνα έγιναν "ιδεολογία". Ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας των ακαδημιών, η περίφημη "Μασία" είναι δικό του δημιούργημα. Αυτός έβαλε τις βάσεις για να δημιουργηθεί αργότερα από τον Πεπ Γκουαρδιόλα το θαύμα της Μπάρτσα.Μια ομάδα που ... μπορεί να ξεπέρασε και τον δικό του Άγιαξ. Ο Γκουαρδιόλα δεν έκρυψε ποτέ ότι ο Κρόιφ ήταν ο άνθρωπος που τον επηρέασε όσο κανείς άλλος.

Η φιλοσοφία του "προτιμώ να κερδίζω με 5-4 παρά 1-0" εμπότισε όλη την Μπαρτσελόνα, ενώ όπως έγραψε κάποιος "αν δεν υπήρχε ο Κρόιφ, οι Ινιέστα και οι Τσάβι αυτού του κόσμου δεν θα έπαιζαν μπάλα".

Οι πρώτες εικόνες του Κρόιφ έρχονται από την ασπρόμαυρη τηλεόραση στη δεκαετία του 70, όταν οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι κοιτούζαν με ανοιχτό το στόμα τα ποδοσφαιρικά αριστουργήματα του Άγιαξ. Πρώτα από το Γουέμπλει και εναντίον του Παναθηναϊκού, τα τρία συνεχόμενα Κύπελλα Πρωταθλητριών, έβγαζαν την Ολλανδία στον αφρό και όλος ο κόσμος γνώριζε τον τρομερό Γιόχαν.

Το έγχρωμο φιλμ του Μουντιάλ του 1974, με τον Κρόιφ πρωταγωνιστή μέχρι τον τελικό κόντρα στη Δ.Γερμανία ήταν ... η αποθέωσή του. Μια ταινία που τελειώνει με τον θρίαμβο των δυτικογερμανών, αλλά ... νομίζεις ότι έχει κερδίσει η Ολλανδία. Στην συνείδησή μας, βλέποντας πιτσιρικάδες την ταινία στους κινηματογράφους, αυτό ήταν και το σωστό. Η πρώτη φάση, πάντως, με τις συνεχόμενες πάσες της Εθνικής Ολλανδίας μέχρι να κερδίσει το πέναλτι ο Κρόιφ, έχουν μείνει στην ιστορία...

Πάρτε μια ιδέα:

 

 

 
SHARE

Από μικρός κολλούσε αποκόμματα των εφημερίδων στα σχολικά τετράδια. Κάθε Κυριακή, αντί να διαβάζει, έκανε ανασκόπηση της αγωνιστικής. Προσπάθησε να παίξει μπάσκετ, αλλά του ήταν πιο εύκολο να γράψει γι αυτό. Το 1981, δημοσιεύτηκε το πρώτο του ρεπορτάζ και είπε να μη φύγει. Περνώντας από εφημερίδες (Φως των Σπορ, Φίλαθλος, Πρώτη, Ελεύθερος Τύπος, Απογευματινή), ραδιόφωνα (Διαυλος 10, Flash 9.61, Sentra FM), περιοδικά (Τρίποντο) και τηλεόραση (Νοva,ANT1) του έκατσε το Ιντερνετ και το Sport24.gr, του οποίου (λέγεται ότι) είναι αρχισυντάκτης. Ιστορικές έχουν μείνει οι φλου-αρτιστίκ φωτογραφίες του από το Μουντομπάσκετ της Ιαπωνίας, οι οποίες εξυμνήθηκαν από τον ΚΚ Μοίρη και σύντομα θα βρίσκονται σε έκθεση μοντέρνας τέχνης στο Τόκιο.

BEST OF NETWORK

'Δεν υπάρχει θέση για το μίσος'. Μεγαλειώδης απάντηση σε Τραμπ

Τις 40.000 έφτασαν οι διαδηλωτές ενάντια σε νέα συγκέντρωση ακροδεξιών στη Βοστόνη, την ώρα που ο Αμερικανός πρόεδρος προσπαθεί να "μαζέψει τα ασυμμάζευτα" έπειτα από την κατακραυγή για την θέση ίσως αποστάσεων στο Σαρλοτβίλ

8 φορές που η Super League θύμισε Game of Thrones

Γιατί ο Ζιοβάνι είναι ο Jorah Mormont του ελληνικού πρωταθλήματος.

Βίντεο: Πώς θα ενισχύσεις το 3G σήμα με ένα μπουκάλι νερό

Αμερικανός ισχυρίζεται πως βρήκε τον τρόπο να βρίσκει το έξυπνο κινητό σου πιο ισχυρό και ποιοτικό σήμα για σερφάρισμα. Όχι, δεν χρειάζονται λεφτά και γκάτζετ. Απλά ένα μεγάλο (the biger the better) μπουκάλι νερό

Κάθε χώρα έχει την Kim Kardashian που της αξίζει

Όλες οι πληθωρικές 'επαρχιώτισσες' που έχουν κατά καιρούς πάρει τον τίτλο

Το 'χέρι του Θεού' πάνω από τη Βραζιλία. 'Αποκαλυπτικές' εικόνες

Χαμός στο instagram με σύννεφο που πήρε τη μορφή αποκαλυπτικού σκηνικού σε βραζιλιάνικη πόλη. Άλλοι το παρομοίασαν με απειλητικό μετεωρίτη έτοιμο να χτυπήσει με σφοδρότητα τη γη

 
UNIQUE

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ SPORT24