ANALYSIS

Αμυντικές ανισορροπίες, ποιοτικές λεπτομέρειες και πρόοδος χαρακτήρα

Αμυντικές ανισορροπίες, ποιοτικές λεπτομέρειες και πρόοδος χαρακτήρα

Το Sport24 και οι Hoop Fiction γράφουν για το ρόλο των Καλάθη - Γκιστ, το αμυντικό πλάνο του Τσάβι Πασκουάλ και τα κέρδη από τη νέα νίκη του Παναθηναϊκού επί της Μπαρτσελόνα.

Ο Παναθηναϊκός επιβλήθηκε μέσω της ασφάλειας που προσφέρει το δίδυμο των Καλάθη και Γκιστ σε άμυνα και επίθεση, η Μπαρτσελόνα κατάφερε να ακολουθήσει για όσο έβρισκε λύσεις μέσω των ψηλών της, και το αποτέλεσμα ήταν η κατάκτηση μίας ακόμα νίκης για τους πράσινους λίγο πριν το ταξίδι της ερχόμενης εβδομάδας στην Κωνσταντινούπολη.

Παρατηρώντας τα αμιγώς αγωνιστικά χαρακτηριστικά των δύο ομάδων, ένα από τα πιο προφανή στοιχεία ήταν πως η σύσταση της γραμμής των ψηλών του Παναθηναϊκού δε διέθετε τα χαρακτηριστικά που ταίριαζαν απόλυτα στα ερωτηματικά που επρόκειτο να τεθούν από τους ψηλούς των Καταλανών. Ακόμα κι αν ο Σεραφέν ήταν εκτός από τη χθεσινή αναμέτρηση, η Μπαρτσελόνα εξακολουθούσε να διαθέτει εκτόπισμα και παιχνίδι με πλάτη στο χαμηλό ποστ --αυτό ακριβώς το στοιχείο αποτέλεσε το επιθετικό κέντρο βάρους της ομάδας του Σίτο Αλόνσο για όσο κατάφερε να είναι ανταγωνιστική, εναλλάσσοντας σχήματα με τους Τόμιτς και Οριόλα στη θέση 5.

Κάθε επιθετική δράση της Μπάρτσα περιστρεφόταν γύρω από τον εκάστοτε σέντερ κι είναι γεγονός πως ο Παναθηναικός αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα μέχρι να καταφέρει να βρει λύσεις και να αποκτήσει τον έλεγχο του παιχνιδιού. Τα ενδεχόμενα ήταν τα εξής δύο:

Πρώτον, πάσα στον ψηλό που βρισκόταν στο χαμηλό ποστ (ως επί το πλείστον Τόμιτς), παιχνίδι με πλάτη, και εκτέλεση με χουκ από τα 2-3 μέτρα --κατάσταση σχεδόν πανομοιότυπη με αυτήν που συνάντησε ο Παναθηναϊκός στη Βαλένθια έχοντας να αντιμετωπίσει τον Τίμπορ Πλάις. Οι αριθμοί του Κροάτη σέντερ από την πρώτη κιόλας περίοδο είναι χαρακτηριστικοί, έχοντας προλάβει να πετύχει 8 πόντους με 4/4 δίποντα πριν οι πράσινοι διαχειριστούν πιο σωστά τις αμυντικές τους τοποθετήσεις.

Δεύτερον, πάσα στον ψηλό που είτε βρισκόταν στο ύψος των βολών, είτε είχε τραβηχτεί αρκετά πλάγια, σχεδόν στη γωνία της επίθεσης, έτσι ώστε να λειτουργήσει ως σκαλοπάτι για να ακουμπήσει η μπάλα πριν ο εκάστοτε σέντερ την προωθήσει σε όσους έκοβαν προς το καλάθι του Παναθηναϊκού ή στους σουτέρ που περίμεναν στην αδύναμη πλευρά της επίθεσης.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΚΡΙΝ

Με την Μπαρτσελόνα να επενδύει σε ψηλά σχήματα, ο Παναθηναϊκός επέλεξε να αμυνθεί με μία διάταξη που έχουμε δει στα περισσότερα φετινά παιχνίδια. Αλλαγές σε όλα τα σκριν, δύο ή και τρεις ψηλοί των πρασίνων πάνω στους αντίπαλους περιφερειακούς, κι ένας κοντός παίκτης να μένει στο χαμηλό ποστ προκειμένου να αντιμετωπίσει τον ψηλό που είχε ρολάρει προς τη ρακέτα, με τους υπόλοιπους να είναι έτοιμοι να δώσουν τη βοήθεια. Ένα χαρακτηριστικό στιγμιότυπο της παραπάνω διάταξης (ίσως η πιο επιτυχημένη εφαρμογή της συγκεκριμένης επιλογής με την πάσα να μην περνάει σωστά και την μπάλα να καταλήγει άουτ και να επιστρέφει στους πράσινους):

 

Ο Τόμιτς έχει δώσει το σκριν ψηλά και έχει πάρει θέση εντός ρακέτας, ενώ ο Λοτζέσκι είναι αυτός που έχει μείνει στην πίσω γραμμή άμυνας καταφέρνοντας να βγει μπροστά από τον Κροάτη σέντερ και αποκλείοντας την επιλογή της εύκολης πάσας.

Υπήρξαν, όμως, αρκετές περιπτώσεις που η άμυνα των πρασίνων παρασύρθηκε από τις κινήσεις του Τόμιτς με αποτέλεσμα αρκετά εύκολα καλάθια για τους Καταλανούς. Ένα πρώτο παράδειγμα:

 

Ο Τόμιτς έχει τραβηχτεί στη δεξιά γωνία της επίθεσης, ενώ μετά τις αλλαγές στα σκριν βγαίνει πάνω του ο Καλάθης. Ο Νίκος Παππάς είναι έτοιμος να κινηθεί προς τον Τόμιτς για να δώσει τη βοήθεια κι αυτό δίνει την ευκαιρία στον Χάνγκα να κινηθεί προς τη ρακέτα. Ο Τόμιτς διακρίνει την κίνηση (ένας από τους καλύτερους πλέιμέικερ ρακέτας που έχουμε δει στα παρκέ της Ευρωλίγκας) και δίνει την πάσα στον Χάνγκα ο οποίος έχει φτάσει στο ύψος των βολών.

Την ίδια στιγμή, ο Λοτζέσκι κινείται προς το κέντρο για να κλείσει το διάδρομο του Χάνγκα κι έτσι προκύπτει το ελεύθερο τρίποντο από την αριστερή γωνία στο οποίο ευστοχεί ο Ναβάρο--ελάχιστα παραπάνω δευτερόλεπτα αμυντικής προσήλωσης στον Τόμιτς είναι αρκετά έτσι ώστε τρεις πράσινοι αμυντικοί (Παππάς-Καλάθης-Λοτζέσκι) να τεθούν εκτός φάσης με μία μόνο πάσα. Δύο άλλες περιπτώσεις με τον Τόμιτς να αποτελεί το σκαλοπάτι στην επίθεση της Μπαρτσελόνα:

 

Στην πρώτη φάση, ο Τόμιτς βρίσκεται στο ύψος των βολών κάνοντας την πάσα στον Μοερμάν ο οποίος έχει κόψει στην πλάτη της άμυνας.

Στη δεύτερη φάση, ο Κροάτης βρίσκεται κοντά στην αριστερή γωνία και με μια σκιπ πάσα βρίσκει τον Χάνγκα ο οποίος περιμένει στην αδύναμη πλευρά.

Ένα τελευταίο στιγμιότυπο:

 

Ο Τόμιτς έχει την μπάλα με τον Καλάθη να βρίσκεται πάνω του. Την ίδια στιγμή, ο Μοερμάν κινείται στην πλάτη του Σίνγκλετον, ο Ρίβερς (κίτρινος κύκλος) είναι προσηλωμένος στον Ρίμπας που περιμένει για το τρίποντο, και ο Κροάτης σέντερ διακρίνει την κίνηση του Γάλλου φόργουορντ δίνοντάς του την μπάλα για ένα εύκολο λέι-απ --υπήρξαν πολλές στιγμές που ο Παναθηναϊκός, όντας προσηλωμένος στο σημείο που βρισκόταν η μπάλα, δεν κατάφερε να λειτουργήσει σωστά σε επίπεδο ομαδικής άμυνας προκειμένου να καλυφθούν οι κινήσεις μακριά από αυτήν.

ΕΚΤΟΣ ΚΛΙΜΑΤΟΣ Ο ΛΕΚΑΒΙΤΣΙΟΥΣ

Αν ένα ακόμα αρνητικό στοιχείο πρέπει να σημειωθεί, αυτό είναι η ελλιπής προσφορά του Λούκας Λεκαβίτσιους. Ο Λιθουανός γκαρντ αγωνίστηκε για λίγο περισσότερο από 3 λεπτά, έδειξε από την πρώτη στιγμή εκτός κλίματος, κι αυτό έδειξε να επηρεάζει και τους υπόλοιπους που βρίσκονταν στο παρκέ. Όπως είπαμε παραπάνω, η Μπαρτσελόνα επένδυσε στο μέγεθος προκειμένου να κρατηθεί στο παιχνίδι, κι αυτή ήταν μια επιλογή που δεν ευνοούσε τον Λεκαβίτσιους --απέναντι στα ψηλά σχήματα των Καταλανών, ο γκαρντ των πρασίνων δεν μπορούσε ούτε να επιτεθεί διεισδύοντας κάθετα, αλλά και ούτε να ανταποκριθεί στις συνεχείς αλλαγές της πράσινης άμυνας.

Ακόμα, όμως, κι αν αρκετές επιλογές ενός αγώνα κρίνονται από το κατά πόσο ταιριάζουν τα αγωνιστικά χαρακτηριστικά ενός παίκτη με τους αντιπάλους, το δεδομένο είναι πως ο Παναθηναϊκός χρειάζεται άμεση προσφορά από τον Λιθουανό τόσο σε σκορ όσο και σε δημιουργία. Σε ενδεχόμενες πιο οριακές βραδιές, το αν τελικά ο Λεκαβίτσιους θα καταφέρει ή όχι να καλύψει τη θέση πίσω από τον Νικ Καλάθη είναι στοιχείο που μπορεί να αποτελέσει τη διαφορά μεταξύ της νίκης και της ήττας.

Σε μια βραδιά που οι πράσινοι κατάφεραν να κερδίσουν παρά τα τρωτά σημεία που υπήρξαν στη συνολική τους εμφάνιση (εκτός από τις ανισορροπίες που προκάλεσε ο Τόμιτς και την παρουσία-απουσία του Λεκαβίτσιους, κανείς δεν πρέπει να ξεχνάει το 0/6 από το τρίποντο για τον Κέι Σι Ρίβερς), το στοιχείο που επιβεβαιώνεται είναι η ύπαρξη χαρακτήρα. Κι αυτό γίνεται ακόμα πιο προφανές αν σκεφτεί κανείς μια αντίστοιχη κατάσταση κατά τη διάρκεια της περσινής σεζόν: ένα παιχνίδι με τόσα προβλήματα στην άμυνα, καμία εναλλακτική πίσω από τον Καλάθη, και μηδενική επιθετική συγκομιδή από έναν από τους πιο σταθερούς επιθετικούς πόλους --το καλύτερο σενάριο θα ήταν μια οριακή νίκη.

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΒΟΥΓΙΟΥΚΑ

Φέτος, ο Παναθηναϊκός δείχνει να αλλάζει τα δεδομένα έχοντας περάσει σε ένα διαφορετικό επίπεδο. Διαθέτει επίγνωση των δυνατοτήτων του κι αυτό γίνεται προφανές μέσω των τρόπων που βρίσκει για να κεφαλαιοποιήσει τα χαρακτηριστικά του ρόστερ του ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε αναμέτρησης. Συγκεκριμενοποιώντας τα παραπάνω με βάση τα όσα είδαμε απέναντι στους Καταλανούς:

Όταν χρειάστηκαν λύσεις από το χαμηλό ποστ, ο Ίαν Βουγιούκας εμφανίστηκε στο παρκέ προσφέροντας ποιότητα, σκορ, κερδισμένα φάουλ και δημιουργία (1 ασσίστ, αρκετές σωστές πάσες που συνέβαλαν στη σωστή κυκλοφορία της μπάλας).

Όταν ο Παναθηναικός έδειχνε να έχει μπλοκάρει από τα ψηλά σχήματα της Μπαρτσελόνα χωρίς να μπορεί να φτάσει κοντά στο καλάθι, ο Ντένμον πήρε την ευθύνη για δύο δύσκολες κατοχές σκοράροντας και δίνοντας μία ασσίστ.

Όταν χρειάστηκε η τελική ώθηση, ο Νίκος Παππάς έκανε μια κλασική πλέον εμφάνιση τέταρτου δεκαλέπτου στο ΟΑΚΑ σκοράροντας από παντού και με κάθε τρόπο.

Πάνω απ’ όλα, όταν ο Παναθηναϊκός έψαχνε καθοδήγηση, ο Τζέιμς Γκιστ και ο Νικ Καλάθης ήταν ξανά εκεί, δίνοντας το παράδειγμα και ξανακερδίζοντας το μομέντουμ.

Την ερχόμενη εβδομάδα, οι πράσινοι έχουν μια σημαντική ευκαιρία --μια νίκη απέναντι στην ομάδα που τόσο τους πλήγωσε πέρσι μπορεί να αποτελέσει σφραγίδα για το πλεονέκτημα έδρας.

 
SHARE

BEST OF NETWORK

Ελληνίδα βρήκε το μυστικό που κρύβουν οι διάσημες αιγυπτιακές μούμιες των 'Δύο αδελφών'

Οι δύο μούμιες, είναι τις πιο γνωστές μεταξύ των Αιγυπτιολόγων, προέρχονται από δύο άνδρες της αρχαίας αιγυπτιακής ελίτ που έζησαν περίπου το 1800 π.Χ. Πώς η ερευνήτρια έφτασε στο συμπέρασμά της

Τι μουσική ακούς στην πραγματικότητα;

Άσε το τι δηλώνεις. Εμείς θέλουμε να μάθουμε τι ακούς στο σπίτι σου, στα κρυφά.

Μηχανή του Χρόνου: Τι σημαίνει και πώς βγήκε η λέξη λαμόγιο

"'Εμπνευστές της" οι απατεώνες και οι "παπατζήδες" - Οι ρίζες της φτάνουν από Ιταλία μέχρι το Μπουένος Άιρες

Ποιος είπε ότι οι Ολυμπιακοί χαίρονται με την κατάσταση στον ΠΑΟ;

Ένας φίλος του Ολυμπιακού παραδέχεται ότι δεν ευχαριστιέται καθόλου πια τις ήττες του αντιπάλου του.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

 

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ

ΦΙΛΕΡΗΣ

Έχει ανάσες ο Ολυμπιακός;

Δεν είναι μόνο η βαριά ήττα, αλλά και η εικόνα μιας ομάδας χωρίς ανάσες, που προβληματίζει. Ο Γιάννης Φιλέρης γράφει για το πόσο κομβική είναι η ερχόμενη εβδομάδα για τον Ολυμπιακό

ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Ρεζιλίκι

Ο Παντελής Διαμαντόπουλος γράφει για τη "μαύρη σελίδα" του Ολυμπιακού στη Βιτόρια και περιμένει τις λύσεις των προβλημάτων.

ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

Τζέιμς είναι και…

Ο Γιώργος Οικονόμου γράφει για το δίλημμα της προσθήκης στον Παναθηναϊκό Superfoods με τον Μάικ Τζέιμς ελεύθερο, τα δεδομένα έως τώρα και την πράσινη ραψωδία κόντρα στη Μπαρτσελόνα.

ANALYSIS

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕ ΤΟ SPORT24